V Česku se loni prodalo podle dat společnosti Cebia 765 tisíc ojetých aut, zatímco nových vozů si zákazníci koupili 261 tisíc. Trh s novými auty přitom minulý rok spadl meziročně o necelá čtyři procenta a letos klesá ještě rychleji. Po letech růstu tak automobilový trh prochází výraznou změnou.

Podle expertů bude tento trend pokračovat a v budoucnu se více prosadí sdílení aut nebo prodej vozidel po internetu. Na to reagují i logistické firmy, které zaznamenávají pokles přepravených nových vozů, a investují proto do dalších služeb, včetně těch, které se vážou na prodej ojetých aut.

Jednou z nich je i Gefco, původně distribuční divize francouzské automobilky PSA, dnes v ní většinový podíl drží ruské dráhy RZD. Logistická firma nyní začala spolupracovat s českým start-upem Carvago, který se zaměřuje na B2B prodej ojetých vozů. Společně otevřeli v Ovčárech u Kolína testovací centrum TechYard. To slouží ke kompletní kontrole, auditu a případnému servisu aut před jejich prodejem. V budoucnu by se mělo testovací centrum otevřít také externím partnerům nebo dealerům. Carvago a Gefco plánují tento koncept rozšířit i do dalších zemí střední Evropy.

Testovací centrum se nachází v prostorách hubu Gefca nedaleko automobilky TPCA, které poskytuje některé logistické služby. TechYard nabízí řadu technologií potřebných pro kontrolu vozu i servis. Vedle standardních mechanických kontrol nechybí ani testování řídicích jednotek, propojení s externími databázemi pro ověření historie vozu, digitální kontrola stavu laku nebo měření emisí.

Veškeré nasbírané údaje se následně v reálném čase dokumentují v online databázi, kterou pro Carvago vyvíjí mateřská skupina EAG. „Technický stav vozu je pochopitelně nejdůležitější parametr při výběru a nákupu ojetého vozu. Stáčení kilometrů či jiné podvody mohou být pro zákazníky jedním z důvodů, proč prodejcům ojetých vozidel mnohdy nedůvěřují. Proto jsme spustili projekt testovacího centra, kde všechny neduhy vozidla transparentně popisujeme, evidujeme a certifikujeme v centrální databázi,“ uvedl provozní ředitel Carvaga Jan Kranát.

 

Veškeré nasbírané údaje se následně v reálném čase dokumentují v online databázi.
Veškeré nasbírané údaje se následně v reálném čase dokumentují v online databázi.
Foto: Carvago

 

V rámci pilotního provozu se v centru denně odbaví desítky ojetých automobilů, kterým se věnuje asi desítka techniků. K dispozici mají zkušební a servisní haly na ploše 3000 metrů čtverečních, v kterých je 15 servisních stanovišť, lakovna a další technické místnosti a laboratoře. V centru je také možnost čištění vozů ve specializovaných mycích linkách, čištění klimatizace nebo renovace převodek.

„TechYard v naší kolínské pobočce je další dosaženou metou v oblasti služeb pro ojeté vozy. Ačkoli jsme na tento trh vstoupili teprve vloni, poptávka prudce roste a my máme již nyní tým expertů, kteří jsou na jednom místě schopni auto převzít, udělat kompletní servis, opravit drobné oděrky, přelakovat části vozidla či celou karoserii, auto profesionálně vyčistit a dodat jej v domluvený den a čas na konkrétní adresu zákazníkovi,“ doplňuje Miloš Mrázek, ředitel divize hotových vozů společnosti Gefco pro Českou republiku a Slovensko. „Z hlediska logistiky je projekt téměř hodinářskou prací. Jde o individuální přepravy, které je z důvodu optimalizace nákladů třeba realizovat jako dokládku k běžným logistickým tokům. Jen tak může být projekt z ekonomického pohledu konkurenceschopný.“

TechYard slouží také jako základna flotily vozů, které Carvago fyzicky vlastní a v rámci B2B obchodního modelu nabízí svým partnerům. Aktuálně se jedná o více než 150 aut, převážně v kategorii střední a vyšší střední třídy a v průměru do pěti let stáří. Další zhruba dvě tisícovky partnerských vozů pak Carvago nabízí ve výhradním prodeji.

Logistiku směrem k obchodním partnerům zajišťuje společnost Gefco, stejně jako jejich doručení ke koncovému zákazníkovi.

V budoucnu by se tento projekt měl přenést i do okolních evropských zemí, konkrétně v příštím roce do Německa, Polska a Slovenska.

Za projektem platformy pro prodejce ojetin Carvago, která vznikla letos na jaře, stojí zakladatel internetového obchodu s potravinami Košík.cz Jakub Šulta a bývalý vrcholový manažer koncernu Volkswagen a společnosti ŠkoFin Jan Kranát. Desítky milionů korun na rozjezd získaly od investiční skupiny Portiva.

Carvago využívá technologii, která umí nepřetržitě získávat reálné údaje o milionech ojetých vozidel na evropském trhu. Díky analýze velkých dat pak v řádu sekund vyhodnotí prodejní potenciál každého auta a konkrétní vozidla následně nabídne jednotlivým dealerům.

 

Zkušební a servisní haly mají plochu 3000 metrů čtverečních.
Zkušební a servisní haly mají plochu 3000 metrů čtverečních.
Foto: Carvago

 

Související