Dopravci se zaměřují na méně tradiční služby logistiky hotových vozů.
Dopravci se zaměřují na méně tradiční služby logistiky hotových vozů.
autor: Hödlmayr

Zavádění nových norem pro měření spotřeby paliva a emisí výfukových plynů (WLTP) způsobilo loni automobilkám potíže při dodávkách aut na trh, což se projevilo i na objemech přepravy osobních automobilů. Dopady toho pociťují i logistické firmy. Jeden z největších dopravců hotových vozů Hödlmayr loni zaznamenal pokles aut dodaných na český trh o 11 procent a mírně mu poklesla i mezinárodní přeprava.

Navíc výroba aut v Česku za první pololetí roku mírně klesla a snižují se i výkony klíčového německého automobilového průmyslu. Přesto se Hödlmayr chystá ve své české centrále v Jenči u Prahy letos investovat přes 87 milionů korun (3,4 mil. eur) do rozšíření skladovací plochy a modernizace vozového parku.

Firma se totiž vedle svého hlavního byznysu, tedy přepravy vozů, začala zaměřovat i na další služby, zejména skladování, předprodejní servis či přípravu ojetých vozidel. Jejich podíl na obratu firmy byl loni 8,5 procenta, zatímco před dvěma lety jen necelá tři procenta. „Ze specialistů na logistiku vozidel se z nás stali odborníci na automobilový průmysl,“ uvedla Eva Kaňovská, výkonná ředitelka společnosti Hödlmayr Logistics Czech Republic.

Ta letos rozšíří skladové kapacity v Jenči o 12 tisíc metrů čtverečních, čímž zde vznikne místo pro dalších 600 automobilů. Celkem tak bude mít firma ve svém logistickém centru prostor pro 4200 aut.

Na méně tradiční služby pro automotive se zaměřuje i další lídr trhu Gefco, který realizuje úpravy firemních vozů, kompletní kontrolu aut před jejich doručením a následné dodání přímo fleet manažerovi konečného příjemce.

Zatímco zprvu se jednalo o jednodušší činnosti, jako je vkládání letáků a manuálů či lepení informativních varovných samolepek, dnes realizuje často i náročnější instalace elektronického příslušenství a změny interiéru podle přání koncového zákazníka. Kupující si může vybrat ze skladových vozů a logistická firma mu auto před doručením dovybaví podle požadované specifikace.

Do budoucna se pak předpokládá rozšiřování prodeje automobilů po internetu, k čemuž přispěje i rozvoj virtuální a rozšířené reality.

Obchodní potenciál vidí Gefco i na trhu ojetých vozidel, kam vstoupilo loni. Podle manažera firmy Miloše Mrázka se jedná o segment dva až tři roky starých vozidel s jasnou minulostí, které byly součástí firemních flotil. Vozidla se od firemních klientů sváží do depa, kde se jejich interiéry i exteriéry vyčistí a provedou se opravy menších oděrek vzniklých běžným provozem. „Pokud klient požaduje, zajistíme i nafocení aut a umístění na on-line prodejní kanály," uvedl Miloš Mrázek. Zákazníci o tuto službu podle jeho slov mají zájem a poptávka se zvyšuje.

Kamiony pro smíšený náklad

Kromě rozšíření skladové parkovací plochy investuje letos Hödlmayr dalších 59 milionů korun do své silniční nákladní flotily. Vymění 16 kamionů, přičemž si pořídí speciální přepravní vozidla, jejichž nástavby a návěsy umožní přepravu smíšeného nákladu osobních i užitkových automobilů. V současnosti má k dispozici 167 kamionů specializovaných pro přepravu vozů, mateřská společnost Hödlmayr International pak disponuje v 16 zemích celkem 800 nákladními transportéry.

Hödlmayr se také zaměřuje na posílení kombinované dopravy. „Pracujeme intenzivně na vývoji nových konceptů dopravy, které využívají také železniční sítě," uvedla Eva Kaňovská s tím, že jde o „konsolidaci přepravovaných objemů a jejich překlápění na železnici místo kamionové dopravy v případech dálkové přepravy.“ Hödlmayr pro to využívá evropskou síť vlastních logistických center, která jsou většinou vybavena železniční vlečkou.

 

Autoři: Radek Novotný