Necelá polovina zákazníků online supermarketu Rohlík.cz si objednává doručení zboží v co nejkratším čase – přibližně do pěti hodin od objednání. E-shop ale nabízí i expresní dodávky do dvou hodin, přičemž většinou je stihne do hodiny a půl. O jeho služby rychle roste zájem, Rohlík proto nyní rozšiřuje svůj sklad v Praze-Ruzyni nedaleko letohrádku Hvězda, navíc na příští rok připravuje další, z velké části automatizované logistické centrum na opačném konci Prahy, uvedl provozní ředitel firmy Aleš Malucha (obsáhlý rozhovor vyjde v dalším čísle časopisu Logistika 19. listopadu).

Rychlé doručení v řádu několika hodin od objednání zvládají i další e-shopy, třeba Košík, Alza nebo Pilulka, která je nabízí i za jednu hodinu. Zákazníci, kteří si objednají kurýrní službu, pak můžou zásilky dostat i do půl hodiny, což platí také o dovozech jídla. 

Většina nakupujících sice stále dává přednost pomalejšímu dovozu za co nejnižší cenu, nároky na rychlost ale stoupají. Doručení v den objednání nebo den následující je tak už vcelku běžnou součástí nabídky online obchodů. A to především v Praze. Uvnitř metropole a na jejím okraji proto vzniká stále více menších skladových hal, aby e-shopy i dopravci takové nároky pokryli.

V současné době jich je v Praze už 75 000 metrů čtverečních a dalších 40 000 metrů čtverečních je ve výstavbě. Ukazuje to analýza mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate.

„Rychlost závisí, kromě procesu zpracování a vychystání objednávky skladem, na tzv. last mile delivery, tedy dodání zboží z distribučního depa příjemci. Prodejci, potažmo pro ně pracující logistické firmy, jsou nuceni maximálně snížit riziko zdržení dodávky sítí menších skladů v širším centru města, čímž zároveň minimalizují náklady na přepravu a ekologickou zátěž. Lokální distribuční sklady bývají zpravidla zásobovány z centrálních skladů, jejichž umístění se řídí jinými kritérii,“ vysvětluje Dušan Drábek, vedoucí industriálního týmu české pobočky BNP Paribas Real Estate. Podle něj se „městská logistika“ stává vžitým termínem a bude nabývat na významu, mimo jiné v souvislosti s řešením vysokého dopravního zatížení městských center.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci