Na počítadle na vašem webu víc než třetina zákazníků udává, že objednává meziměstskou přepravu. Jste tedy stále ještě kurýrní služba?

Zajišťujeme už i podobné služby, jaké dělají balíkovky. Máme vlastní linky a regionální depa pro meziměstskou přepravu. Plus do toho provozujeme pobočku v Bratislavě. Rozdíl je ale například v tom, že když zavolám do běžné balíkovky, že chci zítra něco doručit, tak objednávku nejspíš bez registrace nepřijmou. My ano. Jsme otevření i zákazníkům z ulice a doručujeme také meziměsta kdykoliv během dne. Naše nejrychlejší časy po městě jsou do půlhodiny.

Kolik zásilek přibližně doručí vaši kurýři za den?

Denně odvezeme 3500 až 4500 zásilek, z toho jich uděláme po Praze tak 1500 až 1800. Září je přitom slabší, hlavní sezona bude říjen, listopad a prosinec. Rozdíl mezi celkovým počtem a městským doručováním jsou meziměstské přepravy s doručením následující den, což je už víc než polovina. Tato služba nám každý rok roste cca o 20 procent. Meziměsta vozíme i kurýrní formou, tedy okamžitě, počet těchto přeprav je ale zanedbatelný.

Převládají mezi vašimi zákazníky firmy, nebo soukromé osoby?

Jednoznačně to jsou firmy. Vystavujeme přes tři tisíce faktur měsíčně. Běžní lidé platí většinou hotově, ale mohou jezdit i na fakturu. Pokud ji napoprvé zaplatí. Když mají prodlevu, máme interní procesy, podle kterých určujeme, kdo a kdy jezdí za hotové.

Radek Schierreich

Ve společnosti Messenger působí od roku 1997. Nastoupil do ní jako kurýr při studiu vysoké školy, po roce 2000 přešel do administrativy, kde vydával kurýrní časopis, pracoval jako asistent na obchodním oddělení, projektový manažer a přibližně posledních 10 let je ředitelem a nyní i jednatelem.

Absolvoval stavební průmyslovku, poté studoval architekturu na vysoké škole. "Pravděpodobně rekordně dlouho, asi 10 let, aniž bych to dokončil. Měli jsme pak už tři děti a nějak to nešlo všechno dohromady. Dokončil jsem tak jen bakalářský titul," říká Radek Schierreich.

Ředitel firmy Messenger Radek Schierreich

Patří k vašim zákazníkům hodně e­-shopů?

Ano, například vinotéky. Balíkovkám se moc nechtělo do přepravy vína, takže jsme v tomto segmentu získali poměrně značné procento trhu. Důvodem je i to, že netřídíme zásilky na válečkových drahách, ale ručně. Proto nemáme takové nároky na balení křehkých věcí. Třeba linky z jižní Moravy tak už nemůžeme jezdit dodávkami jako dříve, ale nákladním autem.

Jaký podíl mají e­-shopy na vašich přepravách?

Podíl přeprav pro e­-shopy je u pražských expresních přeprav 26 procent, pokud zahrneme i přepravy přes noc, tak je to 35 procent. Klasickým e­-shopům nabízíme hlavně expresní doručení. Stále se profilujeme jako firma, která umí speciální rychlé přepravy.

Co jste kvůli e­-shopům museli změnit, jaké služby jste kvůli nim zavedli?

Naše standardní cenotvorba je založená na základní částce a k tomu se přičítá poplatek za kilometry. Pro e­-shopy jsme ale museli zavést paušální ceny. Museli jsme také připravit předávání dat, kdy jsme vytvořili portál pro e-shopy, na kterém je možné jednoduše importovat data kopírováním z Excelu, případně se na portálu mohou rovnou vyplnit. Hlavně větší e­-shopy jako Alza, ale i některé menší k nám importují data o zásilkách datovou větou.

Děláte si průzkumy, kam až může trh kurýrních služeb růst a kde máte ještě potenciál?

Potenciál růstu určitě máme. V minulosti nás oslovilo plno potenciálních zákazníků, ať už to byly rozvozy jídla, dovoz nákupů atd. Příliš se do toho nehrneme, protože se potýkáme s nedostatkem kurýrů a jsme rádi, že zvládáme obsloužit stávající klientelu v odpovídající kvalitě. To je největší problém, který nás trápí. Řidiči chybí obecně. Zkoušíme kdeco, ale pořád máme podstav.

Jaký by byl potenciál růstu v dalších českých městech, kde máte pobočky?

V Brně ani Ostravě zájem o expresní kurýrní městské služby moc není. Oproti Praze to není ani 10 procent.

Přesun do digitálu

Jak se za poslední roky změnily kurýrní služby, jak do nich zasahují nové technologie?

Když jsem do firmy před více než 20 lety nastupoval, mobilní telefon byl vzácnost. Kurýři volali telefonem z budky, někdy si museli i vystát frontu. Už tenkrát měli někteří kurýři vysílačky a ty se postupně rozšiřovaly. Operátor do vysílačky drmolil všechny informace o zásilkách. Do toho přišel od roku 2005 mobilní web, na kterém si mohli kurýři přečíst podrobné informace o zásilkách. Následně přes něj začali kurýři u všech zásilek zadávat, že je vyzvedli nebo doručili.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci