Na konci roku 2015 si Amazon objednal tisíce návěsů. Ty lze dnes vidět i na českých silnicích.
Na konci roku 2015 si Amazon objednal tisíce návěsů. Ty lze dnes vidět i na českých silnicích.
autor: Amazon

Dva obří hráči na globálním trhu on-line prodeje se nedohodli a omezují spolupráci. Americká logistická firma FedEx ukončila letos v červnu kontrakt s e­-shopem Amazon na leteckou přepravu v USA, na konci srpna pak to samé učinila s pozemní balíkovou přepravu. Tím ještě více narostlo napětí mezi velkými dopravci a e­-shopem, který si překlápí stále větší porci logistických služeb na vlastní půdu. Amazon si v posledních letech pořídil kamiony, dodávky, pronajal si letadla, vstoupil do námořní přepravy nebo vyvinul aplikaci pro své doručovatele.

Cílem největšího amerického e­-shopu je především ušetřit náklady na přepravu, kterou si objednává u externích dopravců, ve Spojených státech především u FedExu, UPS a americké pošty USPS, a také vyhnout se problémům s přepravní kapacitou během vrcholu nákupní sezony. Pro dopravce balíků a expresních zásilek tak začíná představovat čím dále významnější konkurenci a ohrožení jejich byznysu.

Za dalšími zákazníky

Na druhou stranu Amazon díky svým parametrům získává množstevní slevy, kvůli kterým se přepravy jeho zásilek přestávají vyplácet. Ukončení kontraktu neznamená, že by si Amazon nemohl u FedExu objednat přepravu. Udělat to může, jen dostane běžné ceny, což ho nejspíš odradí.

1,3 %

FedEx uvedl, že služby pro Amazon tvoří pouze 1,3 procenta jeho tržeb, respektive přes 900 milionů dolarů, a že e­-shop není jeho největším zákazníkem.

Navíc roste tlak na rychlost doručování, na což sází právě Amazon. Kratší časy pak znamenají vyšší náklady pro dopravce. "Obecně má Amazon velký vliv na logistický systém, především na standard rychlosti doručení balíků. Dnes je zvykem si něco objednat na Amazonu a nejdéle do dvou dnů to mít doma. Pro malé e­-shopy je dost těžké to docílit, aniž by platily velké sumy za dopravu," říká Jan Bednář, který se svým logisticko­-technologickým start­-upem ShipMonk prorazil právě na americkém trhu logistických služeb pro e­-shopy.

FedEx nyní situaci vyhodnotil tak, že se mu přeprava balíků pro Amazon přestává vyplácet. Dopravce oznámil, že se nyní chce orientovat na užší spolupráci s dalšími zasilateli z elektronického obchodu. Jak informoval deník The Wall Street Journal, chce se zaměřit na širší spektrum zákazníků − od velkých řetězců, jako jsou Target či Walmart, které soupeří na on-line trhu s Amazonem, až po malé a střední podniky, z nichž může FedExu plynout vyšší zisk.

Marže z přeprav pro Amazon je pravděpodobně na úrovni nižších jednotek procent, uvedla pro agenturu AP analytička Helane Becker ze společnosti Cowen s tím, že dopravce tento výpadek nejspíš dokáže nahradit balíky od jiných prodejců.

FedEx uvedl, že služby pro Amazon tvoří pouze 1,3 procenta jeho tržeb, respektive přes 900 milionů dolarů, a že e­-shop není jeho největším zákazníkem. "Respekt FedExu − ale oni tvořili jen malou část naší sítě a naopak," reagoval na Twitteru Dave Clark, provozní viceprezident Amazonu.

Nedělní doručení

Všichni velcí američtí dopravci reagují na nové poměry na trhu doslova i o víkendu. FedEx už v květnu oznámil, že od ledna 2020 rozšíří svůj šestidenní doručovací týden ve většině Spojených států o neděli. V červenci o stejném kroku informovalo i UPS. Částečně při tom využijí síť americké pošty, která začala s nedělním doručováním už před šesti lety pro jednoho ze svých zákazníků – Amazon. Po jejím vzoru budou nyní soukromí dopravci spoléhat na armádu řidičů s nižšími příjmy, uvedl server WSJ.

Internetový gigant by tak neměl mít s náhradou za FedEx problém, mezeru po něm nahrazuje hlavně UPS, která již navýšila svůj objem letecké přepravy.

Podle odhadu analytiků Morgan Stanley totiž přepravy pro tento e-shop tvoří v UPS až 10 procent obratu, tedy mnohem více než v případě FedExu (společnost UPS oficiálně uvedla jen to, že žádný zákazník netvoří více než 10 procent jejího obratu). Navíc díky ukončení tohoto kontraktu nyní může UPS ještě další procentní body přidat. Proto rozšiřuje své kapacity a spolupráce s Amazonem se zatím nevzdává.

Transport balíků téměř po celém světě v posledních letech značně roste v souvislosti s rychlým rozvojem prodeje zboží po internetu. Největším trhem je právě USA, který ovládají FedEx a UPS. Ty kvůli boomu e­-commerce investují každoročně miliardy dolarů, aby zvýšené objemy zvládly.

"Jelikož jsou v Americe pouze dva až tři hlavní dopravci, myslím si, že vstup Amazonu do přepravy by mohl dost zahýbat s trhem a ve výsledku by se mohla snížit cena dopravy. Jelikož Amazon bude − jak je u něj zvykem − určitě velice konkurenční, bude to táhnout ceny dopravy dolů," myslí si Jan Bednář.

Amazon v předzvěsti ukončení smlouvy v poslední době spolupráci s FedExem už utlumoval. Poradenská firma SJ Consulting zaznamenala v červenci ve Spojených státech dodávky prostřednictvím vlastních kurýrů Amazonu u 45 procent zásilek e­-shopu, U.S. Postal Services u 28 procent a UPS u 21 procent, zatímco u FedExu neregistrovala žádné doručení, uvedl server WSJ.

Zrušené potraviny v Německu

Ambice Amazonu narazily i v Německu. Podle agentury Reuters uvedla logistická společnost Deutsche Post DHL, že ukončila doručování potravin pro Amazon, jelikož spolupráce v této oblasti "zaostávala za jejími představami". Nicméně v dalších společných aktivitách firmy pokračují.

Prodej jídla je jedním z hlavních směrů, kterým se chce Amazon rozvíjet, zvlášť od akvizice amerického řetězce Whole Foods, který je známý především prodejem zdravějších potravin. "Fresh service" ale roste pomaleji, než si e­-shop představoval, a to i na domácím trhu.

Amazon si objednal 100 tisíc dodávek na elektřinu. Do roku 2040 chce být uhlíkově neutrální

Ještě než začal start­-up Rivian s výrobou elektromobilů, kterou má spustit až za rok, dostal obrovskou injekci od jednoho ze svých investorů. Šéf e­-shopu Amazon Jeff Bezos oznámil, že si od Rivianu objedná 100 tisíc dodávek na elektřinu. První by měly jít do provozu za dva roky a všechny by je chtěl do doručování zapojit do roku 2024, uvedla agentura Reuters.

Jde o součást plánu Amazonu dosáhnout do roku 2040 uhlíkově neutrální stopy. Taková firma musí buď snížit emise na nulu, což je prakticky nemožné, nebo nahradit vypouštěné zplodiny "zelenými" aktivitami, jako je třeba sázení stromů.

Amazon také očekává, že do roku 2024 bude 80 procent jím využité energie pocházet z obnovitelných zdrojů, zatímco nyní je to 40 procent, uvedl server The Wall Street Journal s tím, že ekologické závazky přišly den před stávku, kterou zaměstnanci on-line obchodu plánovali, pokud e­-shop nezačne snižovat způsobenou ekologickou zátěž.

Automobilka Rivian z Michiganu v USA, která byla založená v roce 2009 a plánuje masovou výrobu tradičního pick­-upu a SUV na elektřinu, získala investice v hodnotě 1,9 miliardy dolarů, z čehož ji 700 milionů poskytl právě Amazon. Dalším velkým investorem je pak Ford s 500 miliony dolarů.

Rivian bude vyrábět elektrododávky exkluzivně pro Amazon v bývalé továrně Mitsubishi v Illinois.

Také velcí expresní dopravci, s kterými se Amazon v poslední době čím dál více rozchází, zavádějí elektromobily. Nejdále je DHL, které je s počtem 13 500 stanic největším soukromým provozovatelem infrastruktury pro dobíjení elektromobilů v Německu a možná i v Evropě. A pro svou síť má využití. Nedávno firma pustila do provozu elekrododávku od své dceřiné firmy StreetScooter s pořadovým číslem 10 tisíc. Kromě toho využívá dalších 12 tisíc elektrokol. Se StreetScooterem má přitom velké plány – firma expandovala do Japonska a nyní i do Číny.

Jeho největší konkurent UPS uvádí, že provozuje přes 10 tisíc vozidel s alternativním palivem, nicméně většina jezdí v USA a využívá zemní plyn ve formách CNG a LNG.

Amazon koupí 100 tisíc elektrododávek od start-upu Rivian.

Agentura Reuters zároveň poznamenala, že si Amazon buduje také v Německu vlastní doručovací síť ve snaze nebýt závislý na velkých logistických hráčích, jako jsou právě Deutsche Post DHL, UPS nebo FedEx. "Pokud máme last­ mile ve svých rukách, můžeme nabídnout více služeb, jako je doručení v den objednávky," uvedl Bernd Gschaider, ředitel Amazon Logistics v Německu.

Dračí loď

Amazon patří už léta mezi největší internetové obchody světa a v současnosti provozuje po celém světě (nejvíce v Severní Americe) téměř 200 velkých distribučních center, tři desítky vývojářských center a další administrativní provozy, v nichž zaměstnává stovky tisíc pracovníků. Přestože ve většině skladů nachodí zaměstnanci při vychystávání zboží denně i hodně přes 20 kilometrů, platí za jednoho z největších logistických inovátorů. Známý je především tím, že se snaží do přepravy zapojit i drony a pozemní roboty. Zatímco u těchto technologií se stále omezuje na pilotní projekty, v roce 2012 koupil Amazon za 775 milionů dolarů výrobce skladových robotů Kiva Robotics, ze kterého následně udělal svou dceřinou firmu a hlavního dodavatele. V současnosti využívá ve svých novějších distribučních centrech přes 100 tisíc robotů.

Zlomovým bodem, kdy Amazon začal stavět po vlastní skladové síti i tu přepravní, se nejspíš stala předvánoční sezona 2013, kdy jeho objednávky nečekaně prudce zahltily dopravce v USA, do toho přišlo špatné počasí a zásilky se nedařilo doručovat včas.

Podle informací agentury Bloomberg plánovalo vedení e­-shopu v roce 2013 agresivní globální expanzi do přepravy. Hlavním cílem projektu označeného jako Dragon Boat (Dračí loď) bylo vytvoření vlastní sítě, která by kontrolovala celou přepravu a distribuci zboží od výrobců až ke konečným zákazníkům.

Od té doby sice manažeři firmy několikrát uvedli, že ve svých plánech nadále počítají i s využíváním externích dopravců, nicméně čas od času prosákla informace o tom, že si firma postupně pořizuje různé dopravní prostředky. Například na konci roku 2015 si Amazon objednal tisíce návěsů. Ty lze dnes vidět i na českých silnicích.

Kromě toho pro něj už řadu let doručují nejen menší kurýrní služby, ale stále více i vlastní kurýři. Loni si Amazon objednal 20 tisíc dodávek Mercedes­-Benz Sprinter. Nebude je vlastnit, ale nabídne vozidla poskytovatelům fleetových služeb, které je budou pronajímat menším doručovacím firmám. Podobně jako v Evropě je i v Severní Americe nedostatek řidičů, a Amazon proto malé americké dopravce podporuje tím, že jim dojednává slevy na palivo nebo pojištění. Letos pak nabídl svým kurýrům 10 tisíc dolarů na založení dopravní firmy, která by jezdila jen pro e­-shop.

Pozadu není ani v Evropě. Amazon investoval do britského start­-upu Deliveroo 575 milionů dolarů. Ten doručuje především jídlo z restaurací a dnes funguje ve více než dvou stech městech na 14 trzích Evropy, Asie a v Austrálii.

Dalším krokem byl vstup do oblasti letecké dopravy. Amazon si před čtyřmi lety najal 20 strojů letecké společností Air Transport Services Group v USA, navíc v ní koupil vlastnický podíl. Dalších 20 letadel si pak pronajal od společnosti Atlas Air Worldwide Holdings. Loni začal Amazon budovat u Cincinnati letecký hub, který by měl být hotový v roce 2021. Hned poté otevře další dvě letištní centra. Zároveň buduje dál svou vzdušnou flotilu Amazon Air, která nyní zahrnuje už téměř 50 letadel, a plánuje, že za dva roky jich bude mít 70. Letos v květnu server CargoForwarder informoval, že Amazon potají rozjel ve spolupráci s dceřinou firmou DHL European Air Transport a irskou ASL Aviation své letecké přepravy v rámci Evropy.

Plán Amazonu osamostatnit se na poli nákladní přepravy se odehrává i na moři. Už v roce 2016 čínská pobočka e­-shopu získala licenci na provozování námořní přepravy mezi východní Asií a USA, která měla zjednodušit e­-shopům prodávajícím přes Amazon přepravu zboží do jeho logistické sítě.

Odhad nevyšel

Paradoxně se před třemi lety objevily i spekulace, že by si Amazon mohl koupit rovnou celý FedEx. To se nepotvrdilo, navíc manažeři velkých dopravních firem odmítali možnost, že by Amazon byl schopný vytvořit si tak rozsáhlou síť na území Spojených států, jakou mají ony, protože by jim to trvalo příliš dlouho a bylo by to příliš nákladné. Odkazovali při tom i na neúspěšný pokus Deutsche Post DHL na začátku tisíciletí vstoupit na vnitrostátní expresní trh v USA.

"Množství globálních investic do zařízení, třídění, letadel, vozidel a lidí je prostě odstrašující a upřímně řečeno, podle našeho názoru nereálné," řekl například v roce 2016 finanční ředitel FedExu Alan Graf serveru The Wall Street Journal.

Názor

Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci

Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška

Pro externí dopravce je samozřejmě nepříjemné, pokud Amazon dokáže nabídnout stejné, nebo dokonce lepší služby než specialisté. Také u nás vybrané společnosti, které kladou důraz na rychlost a kvalitu dodání zboží, zapojují stále více vlastní doručovatele. Je však třeba říct, že pro velkou většinu e­-shopů není takový přístup přenositelný a ty i nadále budou specializovaných dopravců využívat. Zvyšuje se tak tlak na kvalitu, jelikož právě při doručení probíhá fyzický kontakt mezi zákazníkem a "obchodníkem", zastoupeným často dopravcem. Proto e­-shopy vyžadují stále lepší přístup od dopravců. V Česku je v současné době velmi populární osobní odběr objednaných balíků. A právě v tomto směru mohou zákazníci čerpat ze široké nabídky dopravních společností. Obecně lze říct, že roste tlak na zvýšení rychlosti, přesnosti avizovaného času doručení a samotný osobní kontakt se zákazníkem.

Jejich odhad se ale s největší pravděpodobností ukáže jako chybný. O tom, že je cílem Amazonu být nezávislý na velkých dopravcích, svědčí nejen jeho aktivity, ale i svědectví bývalých manažerů, která se od té doby objevila v amerických médiích.

Navíc kdysi malý on-line obchod s knihami šel ještě dál, když loni začal nabízet doručování prodejcům, kteří přes platformu Amazonu nabízejí své zboží. Ještě předtím e­-shop Jeffa Bezose uvažoval i o tom, že by se stal skutečnou logistickou společností, jež by nabízela své služby komukoliv. A časem by se mohla dostat až na dvouciferný podíl na globálním trhu, jak uvedl pro WSJ Brittain Ladd, konzultant v oblasti e­-commerce a bývalý manažer Amazonu.

Nakonec ale převládla zmíněná strategie, kdy Amazon poskytuje logistické služby "jen" svým zákazníkům.

Vánoce dál s externisty

Přestože Amazon zvládl cestu až do tohoto stadia, sám nebo s menšími dopravci svoji logistiku zatím nezvládne. Minimálně ne během předvánoční sezony. "Nyní nemá nikoho, kdo by nahradil UPS do té míry, jak by to potřeboval," uvedl pro The Wall Street Journal John Haber, šéf konzultační firmy Spend Management Experts, s narážkou na to, že po výpadku FedExu se Amazon musí spolehnout na druhého z dua amerických expresních firem.

UPS už v letošním druhém čtvrtletí zaznamenal 30procentní nárůst expresní letecké přepravy "next day" ve Spojených státech, což analytici částečně připisují právě ukončení vzdušného kontraktu zmíněného v úvodu článku. Podobně také nejspíš americká pošta přebere část přeprav Amazonu.

Odborníci stále tvrdí, že cílem Amazonu není plně se vyrovnat FedExu nebo UPS a zajišťovat si veškerou logistiku skutečně "svépomocí", protože by musel investovat desítky miliard dolarů do nákupu tisíců kamionů, stovek letadel a mnoha dalších třídících center. Nicméně vše nasvědčuje tomu, že cesta Amazonu jde právě tímto směrem.

Autoři: Radek Novotný