PŘICHÁZÍ DOBA, KDY BUDE NUTNÉ SPOLUPRACOVAT

V současné době se zvyšuje význam e-commerce v národní i globální ekonomice. Tento vývoj s sebou přináší i logickou snahu společností, které se na e­-commerce soustřeďují jako na svůj tzv. core business, pronikat do sektorů, na kterých jsou závislí. K nim patří i odvětví poskytovatelů kurýrních, expresních a balíkových (KEB) služeb. Nadnárodní technologická společnost Amazon patří k významným zákazníkům těchto firem. Zároveň hledá nové globální ziskové příležitosti při snaze diverzifikovat svoji podnikatelskou činnost.

Amazon, který pronikl do sektoru logistických služeb, cítí, že jak se zvyšuje objem e-commerce, globální KEB poskytovatelé nejsou schopni uspokojit jeho rostoucí poptávku, anebo schopni jsou, ale jen za maržově neúnosných podmínek.

Amazon má jako jeden z lídrů e­-commerce navíc velkou výhodu. V rámci B2C segmentu zná konečného zákazníka a dynamiku jeho současného a budoucího spotřebního chování. Navíc za mnoho let, kdy hrál roli zákazníka pro KEB společnosti, měl příležitost jim "vidět pod pokličku".

V expanzi ho brzdí ochranářské chování některých společností na národních trzích (např. DHL v Německu) či nedostatek kapacit na trhu, zejména v oblasti lidských zdrojů (řidiči). Navíc může expanzi Amazonu v KEB službách "brzdit" zejména v Evropě stále rostoucí význam plánů udržitelné městské mobility. Místní samosprávy musí reagovat na problém stále častějších kongescí, parkování apod.

Jak dochází k nárůstu významu e­-commerce, zejména na území města roste i podíl dopravních prostředků poskytovatelů dopravních služeb a především pak KEB služeb pro retailery, kteří jsou zároveň sami v přepravě aktivní.

Přichází ale doba, kdy tyto firmy budou nucené spolupracovat, a to ať už v rámci segmentu KEB poskytovatelů, nebo napříč trhem (KEB poskytovatelé se svými zákazníky). Jednou z možností je sdílení přepravních kapacit, rozšíření konceptu balíkomatů nebo využívání městských (sdílených) konsolidačních center.

Rostoucímu objemu přeprav souvisejících s e-commerce nepomáhá ani fakt, že spotřebitelé žijí v "marketingovém bludu" tzv. dopravy zdarma. Spotřebitel často neplatí plné náklady na přepravu v ceně u obchodníka, ale jako obyvatel nepřímo ve formě zhoršení kvality vzduchu a prašnosti či čekáním v dopravních kongescích, které vznikají právě v důsledku jeho neudržitelného spotřebitelského chování.

Související