Dražší nákup, levnější doprava. Pro zákazníky dovážkové služby Teska v Ostravě a části Prahy podraží nákupy pod 700 korun. Dovážka potravin nad 2200 Kč bude nově zdarma.
Dražší nákup, levnější doprava. Pro zákazníky dovážkové služby Teska v Ostravě a části Prahy podraží nákupy pod 700 korun. Dovážka potravin nad 2200 Kč bude nově zdarma.
autor: iTesco.cz

Dovážková služba obchodního řetězce Tesco zdraží dopravu menších nákupů. Od srpna si její zákazníci, kteří si objednají zboží za méně než 700 korun, připlatí 80 korun za doručení. Platí to pro dodávky zboží v Ostravě a části Prahy. O zdražení se zmiňuje e-mail zákazníkům, který Tesco rozeslalo ve čtvrtek večer. Naopak dovoz nákupů nad 2200 korun bude v těchto oblastech nově zdarma. Řetězec se tak připojil k dalším e-shopům, které se snaží motivovat klienty k tomu, aby si při nákupu objednali více zboží najednou.

Se započtením příplatku se ve špičce může u Teska cena za doručení menších nákupů přehoupnout přes dvě stě korun. Doposud doprava u této služby vyšla od 49 do 149 korun za dovážku. "Roli hraje konkrétní zvolený čas, případně i závozová vzdálenost," vysvětluje mluvčí Teska Václav Koukolíček. Zdražení Teska je podle mluvčího firmy Václava Koukolíčka "pilotní verze" a firma jej teprve "testuje". Koukolíček nevyloučil, že by se zdražení mohlo v budoucnu týkat i dalších z deseti oblastí, do nichž Tesco nákupy zaváží.

Cena za dopravu s vyšší útratou klesá i u hlavních konkurentů iTeska, e-shopů Rohlik.cz a Košík.cz. Ty nákup pod 500 korun na rozdíl od Teska zákazníkovi vůbec neumožní objednat, dopravu zdarma naopak nabízejí i pro nákupy dražší než 1200 korun. Cena za doručení levnějších nákupů se stejně jako u Teska liší podle času a trasy. "Pochopitelně se snažíme zákazníky cenou za dopravu motivovat k co největším nákupům, abychom dosáhli optimálních nákladů," přiznává šéf Košíku Tomáš Jeřábek. Důvodem je, že u menších nákupů se e-shopům doprava přestává vyplácet.

Podobně jako ostatní české on-line obchody se také trojice dovážkových služeb musí vyrovnávat s tím, že platy řidičů (ale i skladníků) v posledních letech rostou. To je důsledkem obecného nedostatku pracovníků. "Ještě před rokem na českém trhu chybělo 30 procent doručovací síly, dnes je to o desítky procent více," přiznává Michal Menšík, šéf logistického start-upu DoDo. Nárůst mezd řidičů přiznává i šéf Košíku Tomáš Jeřábek.

Firmě se podle jeho slov daří nárůst vyvážit lepším plánováním závozových tras a času doručení, situaci na trhu práce ale přesto označuje za limitující. "V chybějících lidských zdrojích máme desítky procent potenciálního výkonu i růstu," říká šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek.

Problémy s dopravou řeší i další firmy v odvětví. Zásilky objednané přes internet mají pro službu Zásilkovna.cz či e-shop Alza nově vozit ve svých autech taxikáři, které s pasažéry přes mobilní aplikaci propojuje služba Liftago. Příliš velkorysá cena za dopravu byla patrně jednou z příčin potíží e-shopu s módou Zoot, který nyní řídí krizový management.

Trh s dovážkou potravin dlouhodobě roste, agresivní růst jde však často na úkor výsledku hospodaření. Rohlik.cz se od svého založení dostal do provozního zisku loni poprvé. Firma před započtením úroků, odpisů a daní vydělala 25 milionů korun při obratu 2,5 miliardy. Více informací ale firma nezveřejňuje.

Poslední zveřejněné výsledky Košík.cz jsou za účetní rok končící březnem 2018. Firma v něm utržila necelých 352 milionů, provozní ztráta však byla necelých 280 milionů. Tesco pak výsledky zveřejňuje jen za firmu jako celek.

Autoři: Filip Sýkora