Simona Kijonková, majitelka Zásilkovny, se zařadila mezi TOP ženy Česka
Simona Kijonková, majitelka Zásilkovny, se zařadila mezi TOP ženy Česka
autor: Zásilkovna.cz

Logistická společnost Zásilkovna loni rozvezla přes 11 milionů balíků z e-shopů a dalších firem. Nyní svou síť asi 1800 výdejen nabídne pro posílání zásilek i soukromým osobám. Do konce roku se má navíc počet kamenných poboček rozšířit až na 3000.

Ze začátku bude Zásilkovna nabízet doručování mezi fyzickými osobami, tedy C2C, jen v tuzemsku. „V letošním roce chceme službu spustit také na Slovensku a Maďarsku, na začátku roku příštího pak v celé Evropě,“ uvedla Simona Kijonková, zakladatelka a spolumajitelka Zásilkovny.

V rámci rozšiřování služby také plánuje doručování až na adresu příjemců. To by mohlo začít už letos a zajistit jej mají smluvní dopravci. Firma uvažuje i o tom, že by v delším časovém horizontu mohla finální doručení zajišťovat sama, řekl výkonný ředitel Zásilkovny Ondřej Žák. V současnosti sice provozuje 140 dodávek, ty ale jezdí jen mezi depy a výdejnami.

Zásilky přijaté do režimu C2C mají mít nejdelší stranu dlouhou maximálně 50 cm, součet výšky, šířky a délky nesmí překročit 120 cm a hmotnost 4 kg. Zásilkovna už ale připravuje další verzi služby, která umožní i přepravu větších balíků.

Cena za C2C doručení začíná na 65 korunách, za dobírku je příplatek 19 korun. V ceně je pojištění hodnoty zboží na 300 korun. Maximálně si může zákazník svou zásilku dopojistit do hodnoty 5000 korun, pak si připlatí 50 haléřů za každých 100 korun navíc.

K největším doručovatelům balíkových zásilek v tuzemsku patří Česká pošta, PPL, DPD, Geis, GLS nebo In Time. Na přepravu zásilek mezi fyzickými osobami se ale zaměřuje především státní podnik. Doručení nejmenšího balíku (Balík Na poštu) u něj stojí 109 Kč, může mít ale hmotnost až 30 kilogramů. V případě tzv. doručení do Balíkovny pak stojí přeprava zásilky do hmotnosti 5 kilogramů 54 korun. Balíkovny jsou speciálně označené přepážky na poštách a depech s rychlejším výdejem. Aktuálně jsou na 222 místech.

Letos milion mezi námi

Simona Kijonková počítá s tím, že novou službu s názvem Mezi námi budou využívat hlavně lidé, kteří prodávají použité zboží přes online platformy, a maminky, které si mezi sebou předávají oblečení a další zboží na děti.

Firma očekává, že letos přepraví mezi fyzickými osobami až milion zásilek, které budou tvořit asi šest procent všech přepravených zásilek v její síti. Z předloňských 7,1 milionu a loňských 11,2 milionu by se tak celkové objemy vyšplhaly na zhruba 17 milionů doručených balíků.

Služba Mezi námi je postavená na mobilní aplikaci. Zákazník si ji stáhne a na poprvé zadá své jméno, telefon a e-mail. Při odesílání konkrétní zásilky pak vyplní údaje o odesílateli, vybere cílové výdejní místo, zvolí dodatečné služby, například dobírku, a zaplatí platební kartou online. Zásilka se tak zaeviduje do systému a zákazníkovi se zobrazí identifikační heslo zásilky. Pak už jen stačí zboží zabalit, donést na libovolné podací místo a sdělit obsluze identifikační heslo. Obsluha nalepí na zásilku štítek a od zákazníka si ji převezme. V aplikaci může odesílatel sledovat cestu zásilky nebo si najít svou historii.

Do Ruska a Indie

Zásilkovna má v současnosti vlastní výdejny kromě Česka také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Prostřednictvím smluvních dopravců pak působí i v dalších deseti zemích Evropy. Do konce letošního června ale chce být ve všech zemích unie.

Zároveň připravuje i expanzi mimo Evropu, nejdříve by to mělo být do Ruska a do Indie, uvedl Ondřej Žák. A dodal, že zatímco rozšíření do Ruska bude zaměřené hlavně jako služba pro tuzemské e-shopy, v Indii půjde naopak spíše o zajištění toku indického zboží do Česka.

I kvůli expanzi bude nyní Zásilkovna otevírat své desáté české depo u ruzyňského letiště.

Autoři: Radek Novotný