Balíkový přepravce DPD spustí v srpnu první samoobslužné boxy, které budou umět zásilky nejen vydávat, ale i posílat. K obsluze boxů nebude třeba mít aplikaci a box si poradí i s většími zásilkami. Úhrada dobírky bude probíhat online kartou přes platební bránu před samotným vyzvednutím balíčku.

Na konceptu fungování celé výdejní sítě včetně zavedených výdejních míst Pickup spolupracuje DPD s firmou Creative Dock. Dodavatelem samotných boxů je rakouská společnost KEBA, která už zajišťovala boxy například v Lotyšsku či Estonsku. Právě probíhá fáze instalace prvních pilotních boxů, a to v rámci 12 pražských lokalit. Bude se jednat o dobře dostupná místa v blízkosti obchodních center a administrativních budov.

DPD boxy jsou určeny nejen pro zákazníky e-shopů, kteří se při doručení nechtějí vázat na kurýra, ale také na ty, kdo potřebují balíček poslat. Výhodou je nepřetržitý provoz, úložní doba 48 hodin a otevření boxu zadáním PIN kódu bez nutnosti mít speciální aplikaci nebo Bluetooth. Postačí zadat PIN a otevře se příslušná schránka s balíčkem.

V případě odeslání zákazník načte QR kód, který mu byl vygenerován při zadání objednávky prostřednictvím nové webové aplikace Z ruky do ruky a box následně vytiskne přepravní štítek, který zákazník nalepí a balík vloží do schránky. Celý proces by měl trvat maximálně 20 vteřin.

Pokud e-shop nebude nabízet doručení do samoobslužného boxu DPD, ale přepravu s DPD, zákazník si tam může balíček přesměrovat v aplikaci DPD Kurýr.

Každý box obsahuje přes 80 přihrádek různých velikostí. Do té největší se vejde balík s rozměry 75 × 60 × 45 centimetrů a hmotností až 15 kilogramů. Bezpečnost zaručuje neustálý kamerový dohled a zásilky jsou v ceně přepravy standardně pojištěny do 50 tisíc Kč.

„S našimi boxy jsme si dali načas z toho důvodu, že jsme nechtěli na trh pouštět jen tak nějakou ,krabici‘, ale naopak nabídnout technologicky vyspělou a plně automatizovanou službu,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD. „Společně s týmem z Creative Dock už ladíme jen poslední detaily. Boxy v podstatě rozšíří stávající síť výdejních míst Pickup, kterých máme v České republice již více než 1300 a na kterých bude také nově možné zásilky podávat.“

Z výzkumu E-shopper barometer, který DPD každoročně provádí, vyplývá, že zákazníci při vrácení zboží do e-shopu preferují odeslání z podacího místa. Po skončení pilotní fáze se proto boxy rozšíří do měst nad 50 tisíc obyvatel a do konce roku 2023 je v plánu celorepublikové pokrytí.

Související