Zkušební nasazení elektromobilů v rozvážkové službě ukazuje jejich možnosti i současné nedostatky. Startup DoDo, který se specializuje na městskou logistiku, vyzkoušel v ostrém provozu na expresní rozvoz jídla z KFC kompaktní elektromobil Citroën Ami. Potíže působil zejména malý dojezd vozidla.

DoDo zvažuje přechod na plně elektrickou flotilu dlouhodobě a pravidelně testuje různá elektronická vozidla včetně skútrů a cargo-kol. V současné době má startup flotilu o zhruba 700 vozech, které využívají takřka výhradně pohon na CNG. Firma se soustředí na co největší udržitelnost v logistice s důrazem na přesné plánování, využívání všech dostupných dat z provozu a dokonalé vytížení všech aut a kurýrů.

Malý elektromobil Citroën Ami je dobře přizpůsoben provozu i v úzkých uličkách. Elektrický vůz se osvědčil především v centru města, kde mu malé rozměry usnadňují parkování a vykládku objednávky. V centru navíc provoz nekomplikuje ani maximální rychlost omezená jen na 45 km/h. Ovšem i v malé rozvozové zóně se ukázalo omezení dané nízkým dojezdem vozidla, který byl reálně kolem 50 až 60 kilometrů, a dlouhé dobíjení. Pro určité provozy může být výhodou možnost řídit vozidlo již od 15 let věku, ale DoDo ale kurýry mladší 18 let pro rozvoz KFC nevyužívá.

„V horizontu nejbližších let chceme významnou část flotily převést na elektrický pohon,“ uvádí Martin Marek, výkonný ředitel DoDo. „Vidíme však, že cesta k plné elektrifikaci bude minimálně dalších pár let velmi trnitá. V cestě stojí překážky v podobě nedostatečné infrastruktury pro nabíjení, stále ještě poměrně nízkého dojezdu většiny elektromobilů a také v nedostatku servisních kapacit, dostupnosti náhradních dílů a podobně. Pro náš vozový park o zhruba 700 vozech zatím nejsou připraveny potřebné návazné služby, které se s provozem elektromobilů pojí. V dlouhodobý potenciál elektromobility ale věříme a nevzdáváme se.“

V následujících měsících se chce DoDo zaměřit primárně na rozvoj rozvozu s pomocí elektrických nákladních kol, a to s využitím pražských městských cyklodep na Florenci a na Andělu, kam mohou být zásilky hromadně sváženy a následně ekologicky distribuovány zákazníkům v přilehlých oblastech centra města. Firma chce pokračovat také v testování dalších možností nasazení elektromobilů do flotily a hledání cest, jak dále snižovat produkci emisí spojených s logistikou a e-commerce.

Související