Společnost Gefco, globální expert v oblasti multimodálních řešení dodavatelských řetězců a evropský logistický lídr v automobilovém odvětví, dokončuje testování nákladních automobilů na LNG. Tato iniciativa je součástí kontinuálního úsilí Gefco o zlepšení environmentálního přístupu a je v souladu s ambiciózní CSR strategií, která je založena na udržitelných řešeních dodavatelského řetězce.  

Perspektivní a efektivní technologie

První výsledky testů tahače na zkapalněný zemní plyn (LNG) se ukázaly jako příznivé a potvrzují kromě ekologického přínosu i provozní schopnosti. Testy byly realizovány na třech pravidelných mezinárodních trasách společnosti Gefco a celkově LNG kamion ujel během tří týdnů 8460 km. Pozitivní je údaj o spotřebě, ta je v průměru o 15 procent menší, než je současná spotřeba dieselových kamionů, což znamená méně produkovaných emisí a nižší náklady. Podrobné výsledky testu momentálně společnost GEFCO zpracovává, očekává data z telemetrického systému tahače i srovnání přímé spotřeby tahače.

„Před testem bylo pro nás výzvou vybrat vhodné toky, vytvořit časový plán testování, včetně plánu tankování. Síť LNG stanic není až tak dostupná a zejména na území Slovenska a Čech mluvíme o jedné až dvou stanicích v každé zemi. Výzvou bylo sladit všechny aktéry tak, abychom mohli testování využít na 100 procent v plném provozu vozidla,“ říká Zuzana Tryzňová, Cluster Innovation & Lean manager společnosti Gefco. „S předběžnými výsledky jsme velmi spokojeni. Kromě výrazných úspor z hlediska spotřeby paliva a emisí oxidu hličitého dosahuje LNG tahač při jízdě v tichém režimu jen 71 decibelů a přispívá tak k celkovému snížení hlučnosti při průjezdu krajinou.“

Ze tří doposud testovaných tras vyplynulo, že díky přepravě kamionem na LNG pohon klesly emise oxidu uhličitého o 17 procent ve srovnání s přepravou kamionem na naftový pohon. Tento typ alternativního paliva by na dané trase umožnil snížit emise až o 25 tun oxidu uhličitého ročně.

Cesta k odstranění uhlíkové stopy

LNG produkuje až o 95 procent méně částic, o 90 procent méně oxidů dusíku a při provozu na biometan snižuje emise oxidu hličitého až o 95 procent. Jde tedy o ideální alternativu k dieselovým motorům. Poptávka po nízko-uhlíkových technologiích je stále silnější nejen ze strany veřejnosti ale i na obchodní a politické úrovni.

Síť LNG stanic je zatím nedostačující (ilustrační snímek)
Síť LNG stanic je zatím nedostačující (ilustrační snímek)
Foto: GEFCO

Při dosažení očekávaných výsledků testů plánuje společnost Gefco zavést tento typ alternativního pohonu pro zákazníky, kteří iniciativně projevují zájem o ekologická řešení. Po získání zkušeností s LNG technologií plánuje logistická společnost Gefco rozšíření i na ostatní zákazníky.

Související