Připravovaný nový model Volkswagen ID. Buzz vyrazí letos v létě na autonomní jízdy ve zkušební zóně v okolí Mnichova. Projekt je milníkem mezinárodní spolupráce koncernu Volkswagen, který vyvíjí systémy autonomní jízdy úrovně 4 u vozidel pro přepravu osob i nákladu. 

Značka Volkswagen Užitkové vozy založila pro vývoj autonomní jízdy samostatnou obchodní oblast a kvůli integraci technologie do elektromobilu ID. Buzz AD získala podíl v americké společnosti Argo AI, která vyvíjí systém pro autonomní jízdu SDS – Self-Driving System. Společnost Argo jím na jaře vybavila první prototyp, jenž bude poprvé testován také v Německu. Generální ředitel společnosti Argo Bryan Salesky referoval na tiskové konferenci o dosaženém pokroku: „Naše mnichovská pobočka právě buduje testovací zónu v bezprostřední blízkosti letiště. Rozsáhlé zkušenosti z dlouholetého amerického zkušebního programu společnosti Argo AI tak nyní přenášíme i do evropských podmínek.“

Jak Volkswagen Užitkové vozy, tak i Argo AI považují použití kombinace senzorů a kamerových systémů ve vozidle za nepostradatelné. Společnost Argo AI nedávno představila lidarový skener (Light detection and ranging), který na rozdíl od radarových systémů pracuje se světelnými vlnami a dokáže zaznamenávat objekty vzdálené až 400 metrů. Patentovaný lidar má v Geigerově režimu schopnost rozpoznávat dokonce i nejmenší částici světla – jeden foton. Systém díky tomu zaznamenává také objekty s velmi slabou schopností odrážet světlo, což je důležitým předpokladem pro vytváření velmi přesných modelů okolí. „Tuto technologii využijeme i u prototypů značky Volkswagen Užitkové vozy s funkcí autonomní jízdy,“ říká Salesky.

„Naším cílem je umožnit komerční využití autonomní verze modelu ID. Buzz v oblasti přepravy osob a doručovacích služeb od roku 2025,“ vysvětlil Christian Senger, vedoucí oddělení autonomní jízdy značky Volkswagen Užitkové vozy. „Zákazníci ve vybraných městech se budou moci nechat dopravit do svého cíle autonomními vozidly. Autonomní jízda významně usnadní práci také doručovatelům zásilkových služeb.“

Konkrétní plány existují již i pro komerční využití budoucí autonomní techniky u poskytovatelů přepravních služeb. Prvním uživatelem autonomních vozů ID. Buzz AD se v roce 2025 stane Moia, dceřiná společnost koncernu Volkswagen. „Moia disponuje rozsáhlými zkušenostmi s nabídkou služeb pro mobilitu a se správou vozových parků. Během nejkratší doby jsme vybudovali největší ridepoolingovou elektromobilovou službu v Evropě a přepravili miliony cestujících. Tyto zkušenosti vkládáme do spolupráce se značkou Volkswagen Užitkové vozy a společností Argo AI. Hamburk bude mít jako první město autonomní ridepoolingovou službu s vozem ID. Buzz,“ řekl generální ředitel Robert Henrich. Moia je plošným pokrytím největší poskytovatel sdílené jízdy v Hamburku a v současnosti zde pracuje 1200 zaměstnanců. Autonomní jízda je pro společnost důležitým krokem k dalšímu rozšiřování této nové obchodní oblasti.

Související