Pracovní výlet na výlet na Hodonínsko mně připomněl, jak důležité jsou malé články řetězu, které pomáhají fungovat většímu soukolí. Výrobou a sklady společnosti Sonnentor, která na trh dodává čaje a další bioprodukty, projde každý rok 300 tun bylinek. V takovém provozu zůstávají také tuny papírové lepenky z obalů, v nichž sem směřují suroviny. Skartovačka PacMaster, kterou dodala firma Xertec, není větší než kancelářská kopírka. Zdánlivý odpad dokáže přeměnit na materiál, který ještě najde v dodavatelském řetězci další uplatnění. Pro Sonnentor, kde si na udržitelnost nehrají, ale opravdu jí žijí, jde o důležitou okolnost. A protože se tedy chystají svoje skladové provozy dále modernizovat a automatizovat, věřím, že o firmě sídlící v Čejkovicích budeme zase brzy psát.

Automatizací již prochází závod koncernu BASF poblíž Bologně, kde se vyrábí přísady do plastů využívaných v zemědělství. Prostoje při dopravě materiálu z balicí linky do meziskladu tady odstranil jediný automatizovaný paletový vozík Linde L-Matic AC, který díky geonavigaci řeší dopravu zcela nezávisle.

Loď Ever Given, která na konci března na šest dní zablokovala Suezský průplav, patří mezi 400 metrů dlouhé námořní giganty s 20 tisíci TEU na palubě. Možná, že právě její velikost a výška nákladu přispěly k tomu, že ve větru narazila přídí do břehu. Všem se asi ulevilo, že se nikomu nic nestalo a že plavidlo podařilo po šesti dnech uvolnit, pro světový obchod ale nehoda znamená další komplikace. Tou další je spor o výši způsobených škod a to, kdo je bude platit. A hned v následujícím článku Eva Blechová popsala, jak vlastně doprava v Suezu historicky fungovala a funguje.

Související

Jak logistice a dodavatelským řetězcům pomáhá blockchain? Pavel Toman ve spolupráci s oslovenými odborníky zkoumal, jaká je situace v Česku.

Už více než dva roky je Jan Pihar generálním ředitelem společnosti Dachser Česká republika. Tady jsou nejnovějším technologiím rozhodně otevřeni. "Naše hranice jsou většinou postaveny v úrovni, jaké dosahuje naše vědění a poznání. Pokud se od nich dokážeme oprostit, otevírá nám to možnost posunout se dál," říká Jan Pihar.

Svoje hranice se rozhodně nebojí zkoumat ani Miroslav Michalko, ředitel technologicko-přepravní společnosti Zaslat.cz, sledujeme dva roky. Hovoří o svých podnikatelských zápasech, výhrách i prohrách v Jižní Africe.

Související