Před dvěma lety jste začali v Jižní Africe budovat rozsáhlou síť partnerských pointů k doručování balíků s názvem Parcelspot.com. Co se za tu dobu povedlo?

V Jihoafrické republice zatím naše růstové plány nenaplňujeme. Je to náročnější trh, než naše původní analýza odhadovala. V zemi jsme aktivní třináct měsíců, zkušební provoz jsme zahájili na přelomu let 2019 a 2020. Z pohledu kvality stávajících služeb nám to ale bere stále strašně moc času a dosud se nacházíme ve fázi iniciace, kterou jsme už chtěli mít za sebou. Bohužel musíme v Jižní Africe překonávat řadu "dětských nemocí" a ještě nemůžeme naplno spustit marketing. Pracujeme stále s partnery na tom, abychom služby dostali na úroveň, která je pro nás minimální akceptovatelná. 

Jihoafrická republika je pro nás zemí geograficky vzdálenou. A z hlediska budování přepravních sítí možná i trochu exotickou… S jakými těžkostmi jste se museli při svém podnikání potýkat?

Problém má několik faktorů. Zaprvé je to slabá procesní informovanost napříč celým logistickým cyklem. Celé to stojí a padá na tom, že celá Jihoafrická republika je hodně rurální. Fakticky se jedná o přepravu mezi velkými městy a téměř všechny balíky tak putují letecky. Do toho už od počátku vstupuje volumetrický výpočet hmotnosti, což je pro stanovení ceny poměrně ošemetné − nicméně i s tím se nám podařilo vypořádat. S geografií země ovšem nic nezmůžeme. Do rurálních oblastí se například doručuje třeba jen dvakrát týdně a nepravidelně. Další problém je návaznost na sociální nerovnosti v této zemi. Ve městě vznikají takzvané townshipy − chudinské čtvrti. Jsou to v podstatě malá města ve městech, kam kurýři buď nejezdí, nebo jen za příplatek, případně doručují jen do místních komunitních center, nikoliv na adresu.

V čem je na jihu Afriky specifická spolupráce s dopravci?

Dopravci nemají jasné databáze, ze kterých by bylo možné vycházet. Z toho plynou problémy, kdy nám nesedí plánované náklady s těmi reálnými. To je pro nás aktuálně kámen úrazu a neumožňuje nám to plně nastartovat marketing. Produkt funguje, ale není zatím plně připraven na další škálování. Objemově jsme pod tím, co jsme plánovali, ale tato čísla uměle udržujeme, je to kritický objem 4500 balíků, který je pro nás aktuálně udržitelný a dává nám možnost dál pracovat na upevnění.

Miroslav Michalko

Pochází ze slovenské Nitry, ale studoval v Česku, nejprve na Univerzitě Karlově v Praze, pak na Vysokém učení technickém v Brně, kde také v současné době vyučuje předmět konkurenční zpravodajství. Hned po ukončení studia společně s Tomášem Volejníčkem otevřeli specializovanou prodejnu a e-shop pro telefony BlackBerry. Postupně se specializovali i na další telekomunikační zboží, dnes sdružené pod značkou Celkom.cz. Před sedmi lety založil se spolužákem z VUT, vývojářem Stanislavem Sumbalem, projekt Zaslat.cz, který od začátku vede, dnes už jako svůj primární projekt.

Na jihoafrickém trhu vnímám velkou poptávku po e-commerce. Jsou v tom nicméně pět až sedm let za námi a teď teprve začíná velký boom, říká Miroslav Michalko, ředitel echnologicko-přepravní společnosti Zaslat.cz.

Na jihoafrickém trhu vnímám velkou poptávku po e-commerce. Jsou v tom nicméně pět až sedm let za námi a teď teprve začíná velký boom. Právě sem chceme směřovat náš marketing a budeme se snažit zapojit menší i větší e-shopová řešení.

Každý region má svá specifika z hlediska složení přepravovaných zásilek. Co v jihoafrické zemi převažuje − jsou to balíky z e-shopů, zásilky B2B, nebo C2C?

Jako platforma jsme vždy byli hodně zaměřeni na C2C segment a do tohoto sektoru zahrnujeme i menší firmy či podnikatele, kteří se tím primárně neživí. Ty všechny napojujeme na naši platformu, snažíme se na zákazníka orientovat z různých pohledů. Dokážeme C2 segment obsloužit nejlépe na trhu, je to opravdu naše nejvyšší přidaná hodnota. Na co se budeme nyní zaměřovat ve větším rozsahu, je skupina, kterou bych nazval C2M, tedy customer to market place či manufacture. Budeme se tedy zaměřovat opět na koncového zákazníka, ale z pohledu výrobce a pro výrobce. Pracujeme na vývoji řešení, která umožní zjednodušit komunikace mezi zákazníkem a firmou či výrobcem, který je naším zákazníkem. Stále tedy budeme komunikovat s koncovým zákazníkem, na opačném konci ale bude náš smluvní zákazník. Ovšem e-commerce tvoří část trhu, která je především hodně vidět, existují ale i jiné segmenty. Tímto přinášíme přidanou hodnotu nikoli hráčům z e-commerce, ale byznys zákazníkům, kterým můžeme poskytovat data a jednodušší, zákaznicky vstřícnější formát komunikace.

Působíte jen v Jihoafrické republice, nebo vyrážíte i do dalších zemí jihoafrického či případně středoafrického regionu?

Ano, vyrážíme, jenom si po zkušenosti v Jihoafrické republice dáme s nabídkou některých služeb ještě načas. Občas je potřeba si přiznat, že například pro daný trh ještě nenadešel váš čas. Chceme okolní země, zaměříme se ale zatím pouze na segment, a to konkrétně na mezinárodní zásilky. V tomto konkrétním segmentu vidíme velký potenciál v rozšíření spolupráce s našimi zkušenými dopravními partnery.

Po zkušenosti s vnitrostátními přepravami v Jihoafrické republice musíme ještě počkat na rozvoj tamního trhu. Nejsme tak velká společnost s takovým dopadem, abychom to mohli takříkajíc protlačit sami, nemůžeme trh sami vytvořit. Jednoduše si musíme počkat, podle země rok až pět let.

Před dvěma lety jste zmiňoval jako jeden z budoucích cílů Jižní Ameriku. Je expanze na další kontinenty pro vás ještě aktuální?

Všechny země na celém světě kromě Antarktidy jsou pro nás aktuální. Ale není to nejbližší časový horizont.

Loňský rok byl v řadě ohledů výjimečný kvůli pandemii covidu-19 a opatřením, kterými proti ní vlády bojovaly. Podepsala se koronavirová pandemie na činnosti Zaslat.cz?

V Česku jsme zaznamenali obrovský růst, obrovský zájem o balíkovou přepravu, na druhou stranu to v Evropě zpozdilo plány na expanzi. Musíme posílit struktury a interní tým i architekturu produktu. To jsou v podstatě negativní dopady, neboť jsme malá firma v kritickém zlomu počtu zaměstnanců. Je nás dohromady asi 30, veškerá komunikace se odehrává on-line, což je docela obtížné. Učíme se a jsou to poznatky, které určitě zužitkujeme i s ohledem na budoucí expanzi do dalších zemí. Přes všechny tyto překážky bychom museli projít, jen to přišlo o trochu dřív. Ukázalo nám to správnost směru, kterým jsme se vydali.

V Jižní Africe měla koronavirová pandemie bezesporu negativní vliv. Zaprvé, nemohli jsme do země letět osobně a pomoci tomu byznysu na začátku. To byl náš plán − na chvíli do země přesídlit, nasát tamní atmosféru, lépe se seznámit s místním týmem. V zemi však stále trvají silné restrikce, takže byly nutné úpravy. Zároveň pandemie dolehla i na samotnou síť dopravců, byly měsíce, kdy měli k dispozici jen třetinu kapacit. Pozitivně lze v Jihoafrické republice vnímat export zásilek, který díky pandemii vzrostl. Celkově bych ale spíš dopady vyhodnotil jako negativní.

Při svých plánech na byznys v exotických zemích jistě nezanedbáváte ani domácí české hřiště či Evropu… Co v těchto blízkých končinách plánujete?

Aktuálně nejaktivněji pracujeme na službě pro výrobce a distributory, servisy a malé prodejce, která jim umožní snadnou kontrolu nad dopravou, ale i jednoduchou komunikaci se zákazníky. Připravujeme pár novinek, jako jsou například pluginy do e-commerce řešení a pracujeme na inteligentním řešení zpracování shipping dat, které mohou mít firmy třeba jenom v Excelu.

Expanze v Evropě je pro nás prioritou letošního roku. Podle vývoje covidové situace plánujeme expanzi do dvou až čtyř zemí. Od podzimu pracujeme na fundraisingu, operujeme ve vyšších milionech eur. Právě země jako Itálie jsou jak logisticky, tak finančně náročné. Případná expanze se tak bude plánovat podle výše investice. První čtyři země, do kterých cílíme nehledě na výsledek fundraisingu, jsou Polsko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko. Současně uvažujeme o franchise modelu pro některé regiony východní Evropy, možná i africké země.

Oblast balíkových přeprav prochází rychlým vývojem. Co to přináší pro Zaslat.cz? Jaké nové příležitosti vidíte ve svém oboru?

Podle mě je důležité, abychom směřovali blíže ke koncovému zákazníkovi. Všichni stále hledí jenom do e-commerce, ale procentuálně výrazněji roste cirkulární ekonomika zaměřená na interakci se zákazníkem. Lidem stále více záleží na udržitelnosti a opravitelnosti. Je to součástí mentálního nastavení, chtějí, aby se věci vracely do oběhu. Současně jsou to hodnoty, které jsou i nám v Zaslat blízké. Chceme se zasadit o změnu uvnitř systému a prosazovat i tyto naše hodnoty. Velký krok kupředu by měla být právě naše služba, která pomůže lépe propojit zákazníka s výrobce, servisem, prodejcem. Stejně jako jsme lidem ukázali, že i posílat balíky je jednoduché a lze vše udělat z pohodlí domova za pár minut, chceme jim ukázat, že také nechat něco opravit, odeslat do opravy, reklamace není nic složitého.

Při rychlém růstu a rozvoji se často sahá k nákupům jiných firem. Plánujete také v Zaslat.cz jít cestou akvizic?

Ano, máme vyhlédnuté, co by nám mohlo pomoci. Neplánujeme to ale v ČR. Je to přímo v návaznosti na funding, který s tím souvisí.

Raketový start Zaslat.cz jistě důkladně zahýbal vaším životem. Co se pro vás osobně v posledních letech změnilo? A máte při své práci ještě čas na rodinu?

Čas na rodinu mám − i když manželka by asi nesouhlasila… Když jsme se Zaslat začínali, neměl jsem ani jedno dítě. Teď očekáváme třetí. Bez rodiny by to nešlo, o to víc pak v době pandemie. Pro nás v Zaslat je důležité, aby pro nikoho z našeho týmu nebyl, i v těch nejrušnějších chvílích, život jenom o práci. I když osobně nevěřím na work/life balance, spíš hledám harmonii. Podporujeme zájmy našich kolegů, neboť věřím, že i zkušenosti, které sbírají ve svém volném čase, přenáší něco nového do kolektivu, ať už je jejich hobby nějaký sport, četba, ruční práce, nebo dokonce vaření piva − dva naši kolegové jsou sládci…

Nakonec, vyrostli jsme z malého kolektivu přátel a tuto filozofii a fungování našeho týmu chceme udržet i nadále. Pro mě osobně je důležitý můj největší koníček, námořní jachting. Ten umí být opravdu velkou lekcí leadershipu. Vedle jachtingu dávám zbytek energie do komunity podnikatelů Mastermind Klub. Moje životní filozofie je o neustálém učení a pak předávání vědomostí dál, a tak mě neuvěřitelně nabilo, že jsem byl v Mastermind Klubu vyhlášen za nejpřínosnějšího člena roku 2020.

Související