Doprava v Suezském průplavu, který skoro týden blokovala velká kontejnerová loď Ever Given, se postupně vrací k normálu. Od uvolnění zablokovaného plavidla v pondělí večer touto vodní cestou proplulo na 30 lodí, přes 300 dalších jich ale stále čeká, uvedla v úterý agentura AP. Přednost mají lodě převážející hospodářská zvířata, napsal  s odvoláním na správu Suezu list Wall Street Journal. 

Loď Ever Given nyní zkoumají odborníci a vyhodnocují, zda je schopna další plavby.

Šéf správy průplavu Usáma Rabía uvedl, že provoz by se mohl vrátit do průměrné úrovně asi do čtyř dnů. Podle odborníků na lodní dopravu ale potrvá až deset dnů, než proplují všechny lodě, které čekaly na uvolnění této dopravní tepny. Za normálního provozu cestu využívá zhruba 50 nákladních lodí denně.

Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 tisíc lodí. Každý den prodlevy znamenal ve světovém obchodě ztrátu přes devět miliard dolarů (asi 200 miliard korun).

Po vyproštění byla Ever Given odtažena do Velkého hořkého jezera, který leží mezi severní a jižní částí průplavu. Na lodi jsou nyní odborníci, kteří zkoumají, zda plavidlo zaznamenalo nějaké škody. Technici prověřují funkčnost motorů.

Podle japonského vlastníka, společnosti Shoei Kisen Kaisha, není ještě jasné, zda Ever Given bude pokračovat v plavbě do Rotterdamu, kam měla původně namířeno, či zda bude nutné ji na místě opravit. Toto rozhodnutí ale vlastník ponechává na tchajwanském provozovateli plavidla.

S negativním důsledky nehody se námořní doprava může potýkat ještě týdny či měsíce.

Uvolnění lodi nebylo snadné

Egyptský prezident Abdal Fatah Sisí ve čtvrtek 25. března ohledně vyproštění lodě hovořil o 48, maximálně 72 hodinách. Nizozemská společnost Smit Salvage, která už se podílela na vyzvednutí lodi Costa Concordia či ponorky Kursk, ale byla opatrnější.

Ve středu 24. března se sice vlečné čluny snažily odtáhnout loď Ever Given z polohy napříč průplavem, ale navzdory prvním oprimistickým zprávám neúspěšně.

Vlastník plavidla, japonská společnost Shoei Kisen Kaisha, vydal písemnou omluvu. "Budeme se snažit situaci vyřešit co nejrychleji. Omlouváme se všem, koho se tento incident týká, včetně lodí, které jsou v Suezském průplavu nebo ho potřebují použít," stojí v prohlášení firmy.

Ever Given pluje pod panamskou vlajkou a přepravuje zboží z Asie do Evropy. Tentokrát směřovala z Číny do Rotterdamu. Je na ní 25člená posádka tvořená výhradně Indy, všichni jsou v pořádku. 

Provozovatelem lodi je tchajwanská společnost Evergreen Marine, která oznámila, že příčinou incidentu byl silný vítr. Ten plavidlo zasáhl, když vplouvalo do Suezského průplavu z Rudého moře. Žádný kontejner při tom do vody nespadl. Stejné vysvětlení poskytly egyptské úřady, podle nichž oblast v úterý zasáhla písečná bouře a silný vítr, který měl v poryvech rychlost až 50 kilometrů za hodinu. Provozovatelé vylučují technickou příčinu incidentu a popřeli i původní zprávu, podle níž se loď ocitla bez proudu.

Cesta kolem mysu Dobré naděje

Velcí námořní přepravci, jako je dánský Maersk a německý Hapag-Lloyd, ve čtvrtek uvedli, že vzhledem k zablokovanému Suezu možná své lodě přesměrují k jihu Afriky. Desítky plavidel skutečně zvolily alternativní cestu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, tato cesta ale znamenaná devět tisíc kilometrů a sedm až 12 dnů navíc oproti běžné trase. Podle listu Wall Street Journal se některé z nich rozhodly vrátit zpátky do Suezu.

Na proplutí kanálem čeká přes 360 lodí. Podle šéfa správy průplavu Usámy Rabíi by proplutí těchto lodí mohlo trvat dva a půl až tři dny.
Lodě čekající na proplutí Suezským průplavem.
Foto: AP/ČTK

Kapacita lodí mezi Asií a Evropou je plně vytížená kvůli vysoké poptávce evropských dovozců. Evropské přístavy se kvůli protipandemickým opatřením potýkají s nedostatkem pracovní síly, upozornil Greg Knowler z poradenské společnosti IHS Markit.

Čína loni vystřídala Spojené státy na pozici hlavního obchodního partnera Evropy. Tento fakt podle agentury Reuters ní podtrhuje význam vazeb evropských spotřebitelů a průmyslu na Asii. Proluky v navracení prázdných kontejnerů do Asie podle Moody's dál prohloubí jejich nynější globální nedostatek. Suezský průplav používají také američtí dovozci zboží vyrobeného v jihovýchodní Asii a v Indii, například bot a oděvů.

Nejvíce blokáda podle analytiků zasáhne evropský zpracovatelský a automobilový průmysl. Vysvětlují to tím, že tato odvětví fungují na principu dodávek just-in-time, což znamená, že součástky jsou dodány ve chvíli, kdy je odběratel potřebuje, takže je nemusí nikde skladovat. "I kdyby se tato situace rychle vyřešila, nejde se vyhnout zácpám v přístavech a zpožděním v už tak omezeném dodavatelském řetězci," uvedla Moody's.

Nevhodný způsob, jak zahánět nudu na moři

Světové agentury v pátek časně ráno oznámily, že kapitán Ever Given si čekání na povel ke vplutí do umělého kanálu krátil tím, že manévrováním s plavidlem obkreslil obrazec, který připomíná obří penis. Ukazuje to video zachycující elektronickou stopu pohybu lodi, jak ji zaznamenala služba VesselFinder.

Ještě v den havárie na sebe loď upozornila jiným pozoruhodným manévrem. Když čekala na signál ke vplutí do Suezského průplavu, vytvořila zpočátku zdánlivě nesmyslným manévrováním zcela zřetelný obrazec. Kapitán nakreslil 400 metrů dlouhým plavidlem obrazec, který připomíná penis i s varlaty. Na erotickou kresbu, kterou odhalila simulace dráhy pohybu lodi, upozornil na twitteru samotný portál VesselFinder, který sleduje pohyb lodí.

Mluvčí rejdařské společnosti Bernhard Schulte Shipmanagement, která loď Ever Given spravuje, německému magazínu Der Spiegel řekl, že není ničím neobvyklým, když lodě čekající na vplutí "meandrují kolem dokola". Na otázku, proč virtuální obrazec připomíná mužský pohlavní orgán, mluvčí podotkl, že jde pravděpodobně o "čistou náhodu".

Námořníci z Ever Given by ovšem nebyli prvními autory podobných obrazců. Občas se do takových skic pustí piloti letadel.

Ever Given už má jednu nehodu za sebou

Kontejnerová loď Ever Given měla nehodu také v roce 2019, a to na Labi v Hamburgu, kde narazila na ukotvený trajekt. I tehdy byl podle úřadů příčinou vítr, trajekt byl značně poškozen. Loď byla vyrobena v roce 2018, měří na délku 400 metrů a široká je 59 metrů; patří k největším na světě a může naložit až 20 tisíc kontejnerů.

Suezský průplav spojuje Středozemní a Rudé moře. Cesta měří 193 kilometrů a slouží od roku 1869. Po vodě zaručuje nejrychlejší spojení mezi Asií a Evropou, prochází jí 12 procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje.