V loňském roce si v souvislosti s dopady pandemie covidu-19 společnost uvědomila, jak je logistika důležitá, a že dopravní infrastruktura včetně skladů je pro efektivní chod ekonomiky klíčová. „V průběhu celého loňského roku jsme registrovali silnou poptávku po skladových nemovitostech, která byla rovnoměrně rozložena po celé České republice. Dominantně byl aktivní obor logistiky, distribuce a balíkových dopravců,“ říká Martin Šumera, partner realitněporadenské společnosti Space Brokers.

V první vlně pandemie řada firem hledala krátkodobé pronájmy, protože standardní prodejní kanály se uzavřely a zboží zůstávalo ve skladech. Při druhé vlně byla potřeba změny původního logistického modelu podle Space Brokers zřejmá.

Další plochy pro e-shopy

„Situace, v níž se v různé míře střídají různé vzorce proticovidových opatření, výrazně akcelerovala změnu distribučních toků, kdy především velkoobchodní firmy byly tradičně zvyklé dodávat své zboží pouze do skladů svých obchodních partnerů a kdy neřešily, jak se zboží dostane k zákazníkovi,“ upozorňuje Martin Šumera. Zmiňované společnosti teď narychlo spouštějí své e-shopy a zprovozňují přímou distribuci ke koncovým zákazníkům. Propracovaný B2C koncept je jediné řešení, jak v současné situaci obchodně přežít. A i do budoucna, až se pandemická situace uklidní, bude tato forma distribuce klíčová. Zákazníci si na tento způsob nákupu již zvykli.

Řada firem je schopna tuto distribuci zajišťovat z vlastních skladů, ale velké zavedené e-shopy poptávají podle Space Brokers další plochy. „Dalším zdrojem poptávek po skladových prostorech, především v západních Čechách, jsou logistické firmy, které zajišťují distribuci z našeho území do západní Evropy,“ upřesňuje Martin Šumera.

Nedostatek pozemků v Praze

Poptávka po nových prostorech je v řadě regionů, především v Praze a okolí, tak silná, že ji nabídka nové výstavby nestíhá pokrýt, shodují se experti Space Brokers s postřehy dalších developerských a poradenských firem, o jejichž zjištění podrobně referujeme v čísle 3 tištěné Logistiky, které vychází ve středu 3. března. „Stává se tak, že i projekt, který by developer pravděpodobně stavěl spekulativně, se podaří předpronajmout ještě před zahájením stavby. Příkladem může být nová výstavba v Chrášťanech na Praze – západ,“ dodává Martin Šumera.

Konkrétně v Praze naráží nejen Space Brokers na hmatatelný nedostatek jak volných prostor, tak pozemků pro další výstavbu. „Dostáváme se tak do situace, kdy zájemci o prostory není možné nabídnout vhodné řešení a zároveň roste tlak na výši nájemného. I když je oblast širšího okolí Prahy ideální pro celorepublikovou distribuci, pro některé uživatele může být úvaha o umístění skladu do regionu řešením,“ říká dále Martin šumbera.

Jak na city logistiku

Součástí úspěšné a efektivní B2C distribuce je i city logistika. „Last-mile distribuce nabírá především v Praze stále větší důležitost, rozvoj hlavního města jde ale přesně opačným směrem, kdy se velké skladové či výrobní areály, ze kterých by se tato aktivita dala realizovat, bourají a přeměňují většinou na residenční projekty a pro city logistiku je obtížné najít vhodnou lokalitu,“ varuje Martin Šumera. Vhodným kompromisem může být vznik malých sdílených dep (například v Praze na Florenci), které používají balíkoví dopravci pro rozvozy zákazníkům na elektrokolech, shoduje se Martin Šumera se zástupci dalších realitněporadenských a developerských společností

Podrobný článek o situaci na českém trhu s logistickými nemovitostmi v loňském roce s výhledem na příští měsíce v Česku čtěte ve třetím čísle časopisu Logistika, které vychází ve středu 3. března. Podrobná vyjádření redakci poskytly vysocí manažeři společností Colliers, CTP, Demaco, Panattoni, Prologis, P3, Space Brokers a 108 Agency.

Související