Jezdím poměrně často kolem logistických a výrobních hal, bydlím totiž blízko dálnice D6 kousek od Prahy, a někteří mí známí v nich pracují. A tak se občas dozvím nějaké podrobnosti třeba o řízení manipulačních vozíků, které by mi jinak unikaly. Když jsem měl tu čest připravovat se společně s kolegou Pavlem Tomanem na rozhovor s jednatelem a ředitelem Linde Material Handling Česká republika Davidem Čepkem, který ve společnosti pracuje 22 let a zná veškeré nuance týkající se jejího provozu i techniky samotné, byl jsem rád, že jsem věděl, co se skladníkům líbí na způsobu ovládání vozíků značky Linde. A dozvěděli jsme se samozřejmě spoustu informací, jež můžete znát pouze tehdy, pracujete-li na ředitelské pozici ve firmě a v oboru, který důkladně znáte.

Společnost Jungheinrich (ČR) zveřejnila zprávu, podle níž trh s manipulační technikou loni klesl o 13 procent. Proč to vlastně není špatný výsledek, vysvětluje její ředitel Vratislav Přibyl v rubrice Pohledem odborníka, která vám nabízí na toto téma také názor obchodního a marketingového ředitele Toyoty Material Handling Františka Mikeše. Mimochodem, v rubrice Produkty popisujeme ručně vedený elektrický zakladač Toyota BT Tyro SHE100 s nosností 1000 kilogramů.

Až zase pojedu po D6, což snad bude jen pár hodin po napsání tohoto editorialu, asi budu přemýšlet i nad budoucností logistických nemovitostí a budov. Co v tomto ohledu přináší doba, jejíž charakter se mění například i díky účinkům opatření přijímaných v boji s covidem-19.

Související

Sklady by byly bez lidí neživé, věřím, že nenastane doba, aby v nich byli pouze roboti. Přečtěte si o tom, jaká je v logistice, dopravě a skladování situace z personálního pohledu. Zatímco v řadě jiných oborů pozastavovali výrobu a propouštěli, práce v logistice má díky rozvoji e-commerce dobré vyhlídky.

Automatizace ale bude zejména v oblasti rutinních úkonů nahrazovat lidskou práci stále více. Pokud se ještě ke všemu jedná o tak úmornou práci, jakou podle mě ruční třídění remitendy či obálek v řádu tisíců či desetitisíců kusů za směnu opravdu může být, je to naprosto v pořádku. Reportáž z modernizovaného provozu PNS najdete v rubrice Projekty.

Původně jsem měl v plánu upozornit na začátku tohoto textu na článek o problémech, s nimiž se logistické toky musí vypořádávat po vystoupení Velké Británie z EU. Přestože se mi to nepovedlo, prosím nepřehlédněte ho.

Související