Regály patří ve skladech k citlivému vybavení a jejich malé poškození může způsobit značné problémy. Přitom příležitostí k poškození regálů je ve skladu mnoho a většina z nich souvisí s provozem manipulační techniky. K ochraně před nárazy vozíků proto výrobce Linde MH vyvinul dva nové prvky.

K poškozením regálových konstrukcí dochází především při manévrech řidiči retraků v těsné blízkosti regálu, kdy očima sledují náklad ve výšce nad nimi. „To, co se v tom samém okamžiku děje při zemi, může snadno uniknout jejich pozornosti,“ říká Alexander Schmidt, hlavní produktový manažer pro retraky ve společnosti Linde Material Handling. Výsledky studií trhu podle něho ukázaly, že poškození bývá způsobeno především podpůrnými rameny, zatímco náklad, vidlice nebo podvozek jsou příčinou kolize jen výjimečně. „I nepatrná nepozornost může pak vést k velkým problémům v provozu skladu," říká Alexander Schmidt. „Pokud dojde k promáčknutí stojiny regálu o šest milimetrů na délce jednoho metru, dochází ke ztrátě nosnosti regálu až o jednu třetinu. To znamená omezení kapacity skladu. Následná oprava naruší provoz a sníží produktivitu.“

Pozor, regál!

Stačí, aby se vozík nebezpečně přiblížil ke konstrukci regálů, a na vzniklou situaci zareaguje senzor RPS – Rack Protection Sensor. Zařízení má dvě speciální čidla umístěná nad podpůrnými rameny v ochranném krytu, která pomocí polarizovaného světelného paprsku sledují předměty před vozíkem. Pokud identifikují překážku, asistenční systém vozík plynule zpomalí tak, aby nedošlo k poškození regálu, případně manipulovaného zboží. Senzory se aktivují při rychlostech nižších než pět kilometrů za hodinu, což je obvyklá rychlost odpovídající manévrování před regálem. Pokud operátoři zrychlí nad tuto rychlost, například při přejezdu delší vzdálenosti, systém se automaticky vypne a dále do řízení nezasahuje. Nová technologie je ve skladech použitelná všestranně, protože dokáže pracovat v umělém i denním světle a nevadí ji ani přímý sluneční svit.

Asistenční systém RPS je k dispozici jako volitelná výbava pro výkonné modely retraků řady Linde R14 – R25 s nosností od 1,4 do 2,5 tuny. Výrobce tento systém připravuje také jako dodatečnou výbavu pro již existující flotily.

Vše v jednom ovladači

Snadné ovládání vozíku umožňuje druhá novinka od Linde Material Handling – multifunkční joystick. Inovativní rozhraní člověk–stroj vznikl na základě ergonomické studie ve spolupráci s Fraunhofer Institutem a Porsche Industriedesign. Novým ovladačem lze snadno pohybovat ve všech čtyřech směrech, přičemž ruka operátora spočívá pohodlně v přirozené poloze. Křídlo joysticku prodloužené bočně doprava poskytuje další podporu pro ruku jakékoli velikosti. Funkce jízdy, pojezdu a zvedání lze ovládat intuitivně s minimálním úsilím prstů a zápěstí. Všechny hydraulické funkce jsou sloučeny do jediného ovládacího prvku a k práci tak není třeba vertikálního pohybu ruky. Je navržen tak, aby pomáhal udržovat koncentraci, chránil zdraví řidičů a zvyšoval jejich produktivitu.

Celý joystick se pohybuje vpřed a vzad, čímž dochází ke zvedání nebo spouštění zvedacího stožáru. Pohyby doleva a doprava ovládají zdvih stožáru. Dva motýlkové ovladače pro řízení náklonu a bočního posuvu vidlic byly přemístěny z loketní opěrky do středu velkého joysticku a nyní nabízejí i další dvě funkce. Slouží totiž také k ovládání náklonu a vodorovného vyrovnání nosiče vidlic a pro centrování bočního posuvu zároveň. Houkačka a ovladač směru jsou umístěny na levé straně multifunkčního joysticku. Hlavní výhodou pohodlně uspořádaných komponent je možnost veškeré ovládací příkazy řešit intuitivně i v rukavicích. Pozornost řidiče tak může být stále soustředěna na manipulaci s nákladem.

Sledujte též novinky na facebookové stránce Logistiky.

Související