Hned poté, co Británie v noci na pátek úderem půlnoci středoveropského času definitivně ukončila svazek s Evropskou unií, začali řidiči kamionů před vjezdem do vlakové soupravy v Eurotunelu předkládat na francouzské straně celní dokumenty. Do Británie kamiony dorazily včas a do francouzského Calais připluly z anglického Doveru první trajekty. O půlnoci skončilo přechodné období, v němž se Británie nacházela od svého odchodu z Evropské unie 31. ledna loňského roku. Zároveň začala provizorně platit dohoda o budoucích vztazích, kterou Londýn a Brusel uzavřely na Štědrý den, a o které bude ještě jednat Evropský parlament.

Čárový kód na dokumentech rumunského řidiče Tomy Moiseho byl naskenován a schválen během několika sekund, popisovala v noci dění v Calais agentura Reuters. "Budoucnost, nemyslím, že to bude těžké," konstatoval řidič lámanou angličtinou a pokračoval v cestě do Británie.

Britský odchod z největšího obchodního seskupení na světě znamená mimo jiné po několika desetiletích návrat k celním formalitám na hranicích ostrovní země s Evropou.

Objem zboží přepravovaného Eurotunelem byl v prvních hodinách nového roku podle Reuters velmi nízký. "Všechno šlo dobře, všechno funguje jako před půlnocí," řekl po prvních kontrolách mluvčí společnosti Eurotunnel John Keefe.

První trajekt z Holyheadu ve Walesu přistál v dublinském přístavu před sedmou hodinou ranní poté, co přes moře převezl něco přes deset kamionů. I přes celní kontrolu dorazil bez zpoždění. Nicméně úřady v přístavu Holyhead odmítly pustit asi šest kamionů na trajekt do Irska, protože neměly v pořádku všechny dokumenty.

Obavy před zmatky na hranicích se dnes nenaplňují, ale pobrexitovou realitu ukážou až další dny, kdy se Evropa po vánočních a novoročních svátcích vrátí k běžnému chodu. Yann Leriche, šéf společnosti Getlink, která provozuje Eurotunel, agentuře Reuters řekl, že celní postupy bude zřejmě nutné vypilovat, nicméně je přesvědčen, že v následujících týdnech chaos nehrozí.

Firmy měly pouhý týden na prostudování podrobností uzavřené dohody a hraniční body mezi Británií a unijními zeměmi se chystají na dlouhé fronty kamionů.

Ředitel přístavu v Calais Jean-Marc Puissesseau v pátek řekl, že nyní je hlavní výzvou pandemie covidu-19. Doufá, že brzy bude běžně dostupná vakcína a že se bude moci vrátit normální život. Dodal, že přístav kvůli pandemii přišel za loňský rok o tržby ve výši 30 milionů eur. Přístav Calais ročně odbaví dva miliony kamionů.

Testovací místa na covid-19

Británie zřizuje nová místa k testování řidičů kamionů směřujících z Británie do Francie. Oznámil to v sobotu ministr dopravy Grant Shapps. Podle něj bylo deset míst k dispozici v sobotu a stejný počet se měl zprovoznit v neděli. V tomto týdnu přibudou další. Požadavek na testování ohledně vznesla Francie, když se v Británii objevila nová mutace koronaviru.

Vláda podle ministra také hodlá pomoci firmám, které chtějí testovat už ve svých areálech, a poskytne jim zdarma testovací sady. Shapps řekl, že řidiči směřující do Francie mají být otestováni dříve, než dorazí do Kentu nebo jiného britského přístavu. Vláda chce zrychlit provoz na hranici a oznámila, že řidiči, kteří se nechají otestovat dříve než v Kentu, budou mít právo použít pruhy pro rychlé odbavení. Na testovacích místech budou pomáhat vojáci.

Související