Mailstep kdysi začínal jako poskytovatel balicích služeb pro vydavatelské domy a zásilkové obchody, a přestože tomuto segmentu zůstává věrný, v posledních letech čím dál více sází na "servis" pro e-shopy. A tento trend ještě posílí.

"E-commerce je jednoznačně budoucností, ukazuje směry dalšího vývoje," říká Jan Rozlivka, statutární ředitel Mailstepu. V centru Horních Počernicích nyní jeho společnost nabízí 27 tisíc metrů čtverečních skladových ploch (jen během letošního roku došlo k jejich navýšení o pět tisíc metrů čtverečních), které se od března rozšíří o dalších pět tisíc čtverečních metrů.

Mimochodem, například podle analytiků poradenské společnosti Accenture se e-commerce na celém českém maloobchodu na začátku roku podílela téměř 13 procenty, od jara se ale vývoj výrazně urychlil, takže na konci roku se podíl bude pohybovat mezi 23 a 25 procenty.

1–2 km

Až bude nové WMS plně vyladěné, měli by pickeři v Mailstepu nachodit za směnu jeden až dva kilometry.

Ve skladu Mailstepu je nyní na 250 tisíc položek, ještě počátkem února jich přitom bylo 120 tisíc. I z tohoto čísla je patrné, jakou dynamiku v posledních měsících provoz společnosti nabral. Nemalou měrou se na něm podílí právě sektor e-commerce. V něm ostatně vedení Mailstepu spatřuje jednoznačnou budoucnost nejen pro své podnikání. "Vlastně i vydavatelé se budou muset vydat touto cestou," říká Jan Rozlivka s pohledem na čtyři automatické linky, které se starají o tiskoviny.

Kromě nich jsou tu ovšem ještě dvě další robotické linky na balení balíkových zásilek, CartonWrap a BubbleWrapper od firmy CMC Machinery, které tu nainstalovala společnost Xertec. Aby ovšem stroje správně fungovaly, je důležité, aby byly v co největší možné míře napojeny na data, která systémy Mailstepu ze strany jeho klientů procházejí. Právě v této oblasti se nyní odehrává překotný rozvoj související se zmiňovaným boomem on-line prodejů.

Tisk a ruční práce nezaniknou

Přes stále větší podíl on-line distribuce informací a snižující se náklady tiskovin nikdo nepočítá s tím, že by tisk zcela zanikl. A podobné je to i s ručními pracemi v distribučních centrech. Dokazuje to třeba i unikátní zakázka, kterou Mailstep vyřizoval několik dní před návštěvou redaktorů Logistiky. Jeho pracovníci připravili a vyexpedovali statisíce respirátorů do přílohy jednoho z českých deníků. Balicí linka připomínala laboratoř, obsluha pracovala v ochranných oděvech, rouškách, rukavicích a ochranných štítech, pracovní prostor překrýval stan.

Jiný vydavatel zase k vánočnímu vydání svého časopisu nechal přibalit diáře ve čtyřech barevných provedeních, aby si čtenář mohl sám v trafice vybrat tu variantu, která mu nejvíce vyhovuje. Zabalení provedl stroj, ovšem notýsky na obálku časopisu bylo předtím nutné přikládat ručně. Zabalené výtisky bylo nutné z linky vykládat rovněž ručně, protože žádný rotační stroj určený pro balení časopisů to nesvede, když tiskoviny obsahují ještě tvrdé desky diářů.

Mezi hlavní trendy, které tento vývoj urychlují, patří zvyšující se zájem on-line obchodníků o prodej přes marketplaces, tedy on-line tržiště, která nabízejí produkty tisíců e-shopů působících na českém trhu. "Svébytnost e-shopů zůstane zachována, ale lidé budou nakupovat na marketplaces víc a víc, podobně jako nyní chodí do nákupních center," konstatuje Jan Rozlivka. Od velkých on-line tržišť se navíc očekává, že zákazníkům, ať již koncovým klientům nebo e-shopům, nabídnou vysoký standard služeb, na které menší hráči sami nemají kapacity. Jedná se zejména o rychlost doručování. A právě v této oblasti Mailstep nyní svoje služby rozšiřuje.

"My jsme ruce, hlavou je klient"

Díky svému přístupu k inovacím patří Mailstep mezi ty společnosti, které koronavirová krize a s ní spojený další nápor na on-line kapacity nezaskočil. Když do firmy na začátku letošního roku přišel nový technologický ředitel Martin Maro, bylo jedním z jeho hlavních úkolů připravit novou on-line platformu Mailship. Zatímco v březnu jsme o těchto plánech v Logistice psali, vzápětí vypukla pandemie a celý vývoj prudce akceleroval.

Inovace zajišťující propojení logistického systému Mailstepu s různými softwary širokého spektra on-line obchodníků již funguje. Aktuálně ji Mailstep nabízí například e-shopům, které jsou spravovány společnostmi Shoptet, WooCommerce, Prestashop, Allegro či I. C Discounts. Mimochodem, jde o zhruba polovinu z více než 40 tisíc on-line obchodů v Česku, většinou menší či střední velikosti.

V současnosti se díky Mailshipu mohou malé e-shopy napojit například na on-line tržiště Amazonu, během ledna a února to bude možné také s dalšími partnery provozujícími marketplace, jako jsou Mall.cz, Alza.cz nebo rumunský eMag, s jehož pomocí lze oslovovat i maďarské, bulharské a polské zákazníky.

Díky propojení do logistického rozhraní Mailshipu se všechny objednávky on-line přenáší do Mailstepu. Automaticky se aktualizuje stav objednávek z e-shopu v průběhu jejich zpracování v logistickém centru Mailstepu, včetně trackovacích čísel. Zásoby zboží provozovatele se díky softwaru ve skladu aktualizují podle objednávek z e-shopu. Zároveň Mailship zajistí aktualizaci katalogu zboží e-shopu. Samozřejmostí je on-line sledování zásilek při doručování dopravci do všech evropských zemí. A v neposlední řadě všechna data, která jsou potřebná k zabalení vychystané objednávky, míří ke zmiňovaným linkám v provozu Mailstepu. "My jsme ruce, naší hlavou je klient. Podstatná je datová propojenost," říká Jan Rozlivka.

Využít více on-line tržišť najednou

Platforma Mailship aktuálně běží na cloudovém serveru Amazonu. "Když si náš klient dohodne s Amazonem spolupráci, poskytne nám přihlašovací údaje na svoje API. U sebe nastavíme parametry a Mailship začne automaticky synchronizovat objednávky Amazonu k nám. A my je začneme z našeho skladu expedovat," popisuje Martin Maro.

Martin Maro, technologický šéf Mailstepu
Martin Maro, technologický šéf Mailstepu
Foto: Lukáš Oujeský

Pokud bude chtít menší hráč prodávat na více on-line tržištích nebo zároveň třeba přes svůj vlastní e-shop, nastává komplikace právě například s tím, jak zorganizovat logistiku zásob. Jednotlivá on-line tržiště nejsou na takovou situaci "stavěná". Mailstep nyní díky platformě Mailship nabízí svým klientům možnost prodávat zároveň na Amazonu, na Mallu.cz i na Alze.cz. "Ze všech těchto tří kanálů se skladová zásoba synchronizuje, distribuce probíhá z jednoho skladu, z našeho," dodává Martin Maro.

Most k evropským trhům

Mailstep aktuálně spolupracuje s 57 přepravci v nejrůznějších evropských lokalitách. Společnost se sídlem v logistickém areálu v Horních Počernicích má tedy nakročeno k většímu rozmachu. Stejné služby, jaké poskytuje svým zákazníkům v celém Česku, hodlá postupně rozšiřovat po evropském kontinentu. K tomu jí má pomoci její interní nástroj Mailbridge, který funguje jako konektor mezi Mailshipem a skladovými systémy různých společností, s nimiž Mailstep spolupracuje nebo spolupracovat bude.

"Když za námi přijde zájemce o spolupráci a sdělí, že má na Slovensku vytížený sklad na 60 procent, připojíme jej díky Mailbridgi do platformy Mailship," přibližuje Martin Maro otevírající se možnosti. Mailstep tak e-shopům nabízí možnost proniknou na zahraniční trhy bez toho, aniž by musely ihned otevírat nové sklady (což je náročné nejen finančně, ale i časově).

Skladovat, balit, prodávat a rozvážet zboží v rámci celé Evropské unie "z jedné palety" je komplikovanější disciplínou než třeba ve Spojených státech.

K výzvám logistického a technického charakteru přibývají zádrhely administrativní a daňové, například jednotlivé členské země mají pro různé druhy zboží rozdílné sazby DPH, existuje povinnost vykazovat údaje o pohybu zboží v systému Intrastat a podobně. I s těmito záležitostmi si v Mailstepu díky svým novým softwarovým nástrojům poradí.

Klienti Mailstepu mají také díky softwarovým nástrojům Mailbridge a Mailshipu možnost testovat prodejnost svého zboží v různých zemích za minimálních nákladů.

Mimochodem, například jeden italský zákazník již nyní z pražského skladu Mailstepu expeduje zboží do šesti evropských zemí, příští rok tady pro něj zabalí a vyexpedují přes milion zásilek.

Nové algoritmy eliminují nachozené kilometry

Martin Maro a jeho spolupracovníci během letošního roku intenzivně pracovali také na novém systému pro řízení skladu (WMS) s názvem Mailstage, přičemž se jim již podařilo učinit velké pokroky v rámci řízení práce pickerů. Zatímco dříve nachodili za směnu až 18 kilometrů, nyní je to kilometrů deset. "Máme dobře našlápnuto k tomu, aby to bylo okolo jednoho až dvou kilometrů," říká Jan Rozlivka.

Při pohledu na dopravníky, které se vinou napříč celým prvním patrem okolo regálů s různorodým drobným zbožím a po nichž putují interní boxy s nachystanými zásilkami, se tomuto plánu dá věřit. "Nasadili jsme pár prvních algoritmů, na základě kterých sdružujeme objednávky, a skladníci skutečně chodí méně. Efektivita každého z nich se zvýšila o 30 až 40 procent," upřesňuje Martin Maro s tím, že několik dalších desítek procent je možné ještě získat. Pak už bude na řadě další krok, kterým se může stát úplná robotizace.

Jednou z předností nového systému pro řízení skladu je možnost vybrat si z několika způsobů pickování. V Mailstepu, kde je skladováno velmi různorodé zboží, je právě systém, který mezi nimi umí vybírat podle typů objednávek, charakteru zboží, počtu skladníků a jejich aktuálního vytížení, zcela na místě. A možná najde uplatnění i jinde. "Náš systém je tak přizpůsobivý, že si umíme představit, že se najdou zájemci o jeho využití. Mailstage můžeme prodat či pronajmout a dále se zákazníkem rozvíjet," říká Martin Maro. Z takové spolupráce budou mít prospěch všechny strany.

Ke CartonWrapu přibude třídicí linka

Kromě Martina Mara, který dříve působil například ve společnostech Woodensky a Fordist Group a podílel se na automatizaci supply chainu Amazonu, posílil letos firmu Mailstep na pozici jejího šéfa Libor Hudeček. Ve svém předchozím působišti ve vedení Mall Group měl na starosti poslední míli. Také další noví odborníci mají zkušenosti s nasazováním moderních logistických technologií, které pomáhají zvládat bouřlivě se rozvíjející oblast on-line prodejů.

"E-commerce technologie se neustále a velmi rychle vyvíjejí a vzniká zde obrovské množství nových modulů, funkcionalit, řešení a inovací, které zdokonalují obchodní, logistické nebo technologické procesy. Právě komplexní, ale zároveň snadné a rychlé propojování těchto článků je klíčové," říká Libor Hudeček.

O fungování robotické balicí linky CartonWrapu, která vytváří obal pro každé zboží přesně na míru, jsme v Logistice podrobně psali v letošním, březnovém čísle. Důležitá je zde opět hlavně datová komunikace. Linka zvládne zpracovat jeden balík za čtyři vteřiny, během kterých musí protéct informace o zboží mezi jejím řídicím systémem, podnikovým systémem Mailstepu a systémem e-shopu. Na základě těchto dat stroj nařeže a vytvaruje karton, vytiskne fakturu a vloží ji do balíku. Zboží dokáže stroj i zvážit. "Váha si vyžádá podací číslo u dopravce, a pak je jenom pár vteřin na to, aby nám přišlo zpátky, vytiskl se štítek a balík odešel na expedici. Z hlediska IT je to trochu oříšek," říká Jan Rozlivka a dodává, že ke CartonWrapu, který zpracovává 860 balíků za hodinu, příští rok přibude také automatická třídící linka.

Související