Tradiční obalová soutěž organizovaná Obalovým institutem SYBA letos pokračovala ročníkem, který byl podobně jako všechny ostatní oblasti ekonomického i společenského ovlivněn rozmachem pandemie onemocnění covid-19. Organizátor soutěže ovšem všechny možné vnější vlivy zvládl bravurně. Zúčastnilo se celkem 81 přihlášených obalů, oproti minulým ročníkům klesl jejich počet pouze v kategorii Automotive / Přepravní a průmyslové obaly. „Počet přihlášek zde kopíroval utlumení celého sektoru v aktuální době,“ konstatovala ředitelka institutu SYBA Iva Werbynská.

Porota z této skupiny vybrala pět přihlašovatelů, kteří získali ocenění Obal roku. Stejný počet ocenění ovšem udělila také v kategorii e-commerce, přičemž loni ocenila jen dvojici soutěžících. V soutěži se tedy jasně odrazil i současný trend bouřlivého rozvoje obchodování na internetu. „E-commerce podle mého názoru nejenom hraje významnější roli než kdykoliv předtím, ale její potenciál není zdaleka vyčerpán, naopak se dá očekávat další nárůst,“ říká předsedkyně poroty, obalová expertka Jana Žižková.

Zlato, stříbro a dvakrát bronz

Podle Jany Žižkové byla letos konkurence mezi přihlášenými obaly mimořádně silná, a proto nebylo lehké rozhodnout, komu udělit hlavní Ceny předsedkyně poroty. Zlatou cenu nakonec obdržel anticovid stojan od Boxmakeru s ochrannými pomůckami a dezinfekcí, který je určený na vnitřní společenské a pracovní akce či do úřadů a obchodů. "Přihlašovatel dokázal pružně zareagovat na vzniklou situaci a mezeru na trhu. Navíc celý koncept je pojat bezchybně holisticky, ať už z hlediska konstrukce, tak i celé následné funkčnosti," říká na adresu Boxmakeru Jana Žižková s tím, že výrobce nezapomněl ani na případné požadavky marketingu, jako jsou možnosti propagace či personalizace.

Stříbrnou cenu předsedkyně poroty si zasloužil laserový výsek od společnosti Thimm. „Nejde jen o možnosti výseku, jako například jemné rastry, které nemůže planžetový tisk vzhledem ke své povaze nabídnout, ale o potenciál s dnes tolik žádanou personalizací. Personalizujeme především digitálním tiskem, ale pokud se chceme posunout do další dimenze, může se pokusit o jiný příběh a personalizovat laserem,“ hodnotí Jana Žižková.

Udělit bronzovou cenu byl v této kategorii nejtěžší oříšek, po dohodě s organizátorem Jana Žižková udělila ceny dvě. Obnovitelný obal pro e-commerce od Smurfit Kappa je podle předsedkyně poroty konstrukčně bezchybný a etiketa pro pálenku od Etiflexu zase vyniká čistým, minimalistickým designem.

Pouhý marketing přírodě nepomůže

Jan Žižková vyzdvihuje jednoznačný trend zachovat ekologickou udržitelnost, a to napříč všemi kategoriemi. Podobně jako předcházející dlouholetý ředitel institutu SYBA Vlado Volek, který ve svém úvodním slovu ke druhému dni soutěže poznamenal, že přes veškerou snahu o minimalizaci dopadů na životní prostředí je pro praxi primární udržitelnost ekonomická. "Asi všichni vzpomínáme na poněkud hysterický zelený marketing, který vládl před pár lety a díky kterému jsme obohatili náš obalový (a nejenom obalový) slovník o krásný název greenwashing. Obdobně tomu bylo v případě oxodegradabilních plastů, které sice řešily do určité míry problém litteringu, ale stále se jednalo o plasty na bázi ropy, která se ani při urychlení rozpadu nemohla nikam vysublimovat − prostě zákon zachování hmoty stále platí," říká Jana Žižková. Podle ní je posun k rozumnějším řešením patrný a vítaný.

Od roku 1995 do letoška bylo do soutěže přihlášeno celkem 1678 obalů. Stejně jako v předcházejících letech i letos mohli přihlašovatelé oceněné obaly přihlásit do celosvětové obalové soutěže WorldStar Packaging Award, kterou pořádá World Packaging Organisation. Letos do ní podle ředitelky institutu SYBA Ivy Werbynské výrobci přihlásili 25 obalů. Jedná se o historicky nejvyšší počet přihlášek za Obalový institut SYBA, tedy za Česko a Slovensko. Výsledky budou známy během druhého lednového týdne. SYBA v současnosti vede sekretariát European Packaging Institute Consortium (EPIC). "Proto máme při hlasování dokonce dva hlasy," říká Iva Werbynská.


Ceny předsedkyně poroty Jany Žižkové

Zlatá//
All-in-One Anti Covid display přihlašovatele Boxmaker

Alternativní provedení oboustranného stojanu umožňující aplikaci dezinfekce, vyjmutí roušky, rukavic a papírových utěrek, včetně integrovaných odpadkových košů. Displej je vyrobený z vlnité lepenky s následnou laminací a zamýšlen zejména pro krátkodobé použití.

All-in-One Anti Covid display přihlašovatele Boxmaker
Foto: SYBA/přihlašovatelé

Stříbrná//
Digitální laserový výsek přihlašovatele Thimm − The Higpack Group

Laser dokáže vyříznout konstrukce z vlnité lepenky, které byly doposud jen obtížně vyrobitelné nebo nerealizovatelné. Řeže i gravíruje s naprostou precizností a rylování umožňuje patentovaná technologie. Pracovní proces od návrhu až po vlastní výrobu probíhá digitálně, bez výsekových forem.

Digitální laserový výsek přihlašovatele Thimm – The Higpack Group
Foto: SYBA/přihlašovatelé

Bronzová//
Etiketa pro pálenku přihlašovatele Etiflex

Pálenka pochází z Jičína, města spjatého s postavičkou pohádkového loupežníka. V grafice etikety se již tradičně objevuje Valdická brána, nejznámější jičínská věž, která přechází v loupežníkovy vousy a symbolizuje písmeno J.

Etiketa Rumcajsovka přihlašovatele Etiflex
Foto: SYBA/přihlašovatelé

Obnovitelný e-commerce obal na jemnou elektroniku přihlašovatele Smurfit Kappa

Projekt změnil původně plastové balení na plně ekologické papírové balení. Místo tří druhů obalových materiálů (PET tray, PS pěna, papír) je po inovaci použitý pouze papír. Došlo ke zvýšení bezpečnosti produktu, hlavně během ­e-commerce způsobu dopravy, ke zvýšení efektivity uložení na paletě, a tedy celého logistického procesu díky menším rozměrům obalu.

Obnovitelný e-commerce obal na jemnou elektroniku přihlašovatele Smurfit Kappa
Foto: SYBA/přihlašovatelé

Vítězové kategorie Automotive / Přepravní a průmyslové obaly

1//
Teleskopický obal přihlašovatele Smurfit Kappa

Univerzální teleskopický obal pro 10 typů příčníků, který fixuje, chrání, eliminuje poškození a je snadný pro manipulaci i balení. Užší železné příčníky fixuje jednodílným insertem, koncovky všech typů příčníků separuje v chytré kapsičce a díky teleskopické funkci vnější obal pojme krátké i dlouhé modely bez nutnosti vyplňovat prázdná místa.

Teleskopický obal přihlašovatele Smurfit Kappa
Foto: SYBA/přihlašovatelé

2//
3Z − Zavři zas a znovu přihlašovatele Smurfit Kappa

Požadavkem zákazníka byl vratný obal s výklopným a znovuuzavíratelným čelem. Paletový box je používán pro hromadnou přepravu zásilek a slouží jako doplněk ke kovovým klecím při sezonních výkyvech. Zákazník využíval plastové krabice, použité staré kartony nebo zásilky volně ložené na paletě jen folioval. Standardizovaná konstrukce proto byla vylepšena o možnost opakovaného uzavření.

3Z – Zavři zas a znovu přihlašovatele Smurfit Kappa
Foto: SYBA/přihlašovatelé

3//
Robote, vem si mě přihlašovatele Thimm − The Highpack Group

Přihlašovatel navrhl jednorázové balení pro 18 kusů CCU 11kW jednotek uložených ve třech patrech. Vícedílná fixace vyrobená pouze z vlnité lepenky svojí konstrukcí napodobuje funkční vlastnosti umělých materiálů. Zajišťuje separaci a ochranu těžkých tvarově složitých jednotek. Konstrukce, neobsahující žádné lepené spoje, umožňuje při vybalování postupné rozebírání částí a snadné odebírání jednotek pomocí robotického chapadla.

Robote, vem si mě přihlašovatele Thimm – The Highpack Group
Foto: SYBA/přihlašovatelé

4//
Bezpečností k úsporám přihlašovatele Smurfit Kappa

Obaly na světlomety se zákazníkovi Koito dodávaly v plochém stavu na spo­jených dvojpaletách. To představovalo bezpečnostní riziko, proto vznikl požadavek na zjednodušení balení. Univerzální levo- i pravostranný insert je z kraftové BC vlny a tvoří pevnou kostru balení. Světlomet je fixován pouze zadní stranou. Bezpečné deformační zóny zabrání při případném pádu poškození citlivé čočky a křehkých úchytů.

Bezpečností k úsporám přihlašovatele Smurfit Kappa
Foto: SYBA/přihlašovatelé

5//
Ekologický obal na tectonitové umyvadlo přihlašovatele Smurfit Kappa Obaly Štúrovo

Cílem projektu byla změna plastového balení na plně ekologické papírové a zvýšení bezpečnosti produktu proti jeho poškození hlavně během e-commerce způsobu dopravy. Složité balení bylo nahrazeno jednoduchým řešením složeným z minima komponent. Obal je navržený na optimální dopravu mezi výrobním a distribučním centrem.

Ekologický obal na tectonitové umyvadlo přihlašovatele Smurfit Kappa Obaly Štúrovo
Foto: SYBA/přihlašovatelé

Vítězové kategorie E-commerce

1//
Obálky pro e-commerce segment přihlašovatele Mondi Bupak

Obálky z vlnité lepenky (e-vlny) byly vyvinuty s myšlenkou nahradit polyetylenové pytlíky a obálky potažené PE bublinkovým obalem, nyní v e-commerce segmentu hojně používané, ekologickým, plně recyklovatelným materiálem. Zboží je uvnitř fixováno bez nutnosti použití dalšího fixačního materiálu.

Obálky pro e-commerce segment přihlašovatele Mondi Bupak
Foto: SYBA/přihlašovatelé

2//
E-pack Mont Bleu přihlašovatele Dropax

Konstrukce obalového prostředku z pevnostně stabilní hnědé kraftové vlnité lepenky umožňuje vícedruhové balení výrobků jednoho obchodního segmentu (osobní hygiena). Optimalizace konstrukce zařadila obal do kategorie listovních zásilek s efektem snížení nákladů: 23 procent na skladování u distributorů a 31 procent na přepravě.

E-pack Mont Bleu přihlašovatele Dropax
Foto: SYBA/přihlašovatelé

3//
Exkluzivní krabice pro e-shop přihlašovatele Thimm − The Highpack Group

Exkluzivní krabice Spokobox byla vyrobena pomocí technologií digitálního laserového výseku a digitálního tisku. Kombinace těchto dvou technologií zastupuje nejmodernější trendy ve výrobě obalů. Umožňují efektivní výrobu a je vhodná nejen pro limitované série.

Exkluzivní krabice pro e-shop přihlašovatele Thimm – The Highpack Group
Foto: SYBA/přihlašovatelé

4//
Primfix od přihlašovatele Smurfit Kappa

Cílem bylo vyvinout pro výrobce hodinek Prim udržitelný obal s cílem zafixovat produkt, odlišit se od konkurence, zjednodušit balení a zpříjemnit rozbalování. Výsledkem je obal s vnitřní univerzální vložkou pro dvě různé řady hodinek. Díky automatickému dnu a páskám se skládá třikrát rychleji, eliminoval 242 kilogramů plastů, 1,5 tuny emisí oxidu uhličitého a výrobci každoročně ušetří 13 procent nákladů.

Primfix od přihlašovatele Smurfit Kappa
Foto: SYBA/přihlašovatelé

5//
Ekobox od přihlašovatele Servisbal Obaly

Jde o zásilkový obal vhodný zejména pro e-shopy, který je rychlouzavírací a bezpečnostní. Je vyrobený z třívrstvé vlnité lepenky, která je standardním materiálem pro krabice s nižším a středním zatížením. Rychlého složení je docíleno díky samosvornému dnu, kdy stačí zatlačit na boky krabice a dno je složené během vteřiny.

Ekobox od přihlašovatele Servisbal Obaly
Foto: SYBA/přihlašovatelé

Kategorie Ostatní
(výběr z vítězů, oceněny byly čtyři obaly)

Combo Excelsior Hybrid přihlašovatele Schoeller Allibert Czech Republic

Combo Excelsior Hybrid je celoplastový vratný skládací kontejner na tekutiny. Díky kombinaci dvojitých stěn má tento IBC plastový kontejner nosnost 1500 kilogramů, standardní rozměr 1200 x 1000 milimetrů, kapacitu tisíc litrů, nabízí stoprocentně hladký design a při složení šetří 70 procent místa. Je plně kompatibilní s dopravníky a automatizovanými systémy.

Combo Excelsior Hybrid přihlašovatele Schoeller Allibert Czech Republic
Foto: SYBA/přihlašovatelé
Související