Před příchodem pandemie koronaviru zažívala Česká republika sedmileté období ekonomického růstu a v klíčových ekonomických parametrech patřila k premiantům v Evropské unii. Výkonem ekonomiky přepočteným na obyvatele a reálnou kupní sílu se v loňském roce mohla srovnávat například s Itálií či Izraelem, reálné mzdy rostly rychlým tempem a země se chlubila nejnižší nezaměstnaností v EU. 

S příchodem pandemie se však vše změnilo. Země čelí nejhlubšímu ekonomickému propadu ve své historii a státní rozpočet se propadá do několikasetmiliardových schodků. Řada odvětví tuzemské ekonomiky je v důsledku jarních a podzimních protiepidemických opatření zdevastovaná. Viditelnější dopady oddalují poskytovaná státní pomoc, odklady splátek úvěrů i opatření, která omezují možnosti poslat firmy ve špatném stavu do bankrotu. Dříve či později nejrůznější podpory skončí. V tom lepším případě s tím, jak skončí pandemie koronaviru, v tom horším případě se vyčerpají finanční možnosti státu. Už teď je ale jasné, že pandemie koronaviru odstartovala změny, které budou ovlivňovat podobu fungování tuzemských firem i veřejných institucí do budoucna.

V rámci projektu "Fórum Hospodářských novin" jsme proto pro vás přichystali sérií tří debat s významnými osobnostmi českého byznysu i akademické sféry, abychom s nimi diskutovali o tom, co je třeba pro zachování prosperity Česka udělat.

První debata proběhla na webu iHNed.cz v úterý 24. listopadu. Hosty debaty byli předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš, člen představenstva Škody Auto a prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar a ekonom a bývalý zástupce České republiky ve Světové bance Miroslav Zámečník. Všichni naši hosté jsou zároveň členy Národní ekonomické rady vlády - NERV 2020.

V příštím týdnu se budeme věnovat tématu vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovní síly s ohledem na potřeby české ekonomiky a o týden později inovacím a digitalizaci jako cestě ke zvyšování prosperity.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jaroslav Dorda
Na pane Beneše: Koronavirus mění i energetiku. Do branže vstupují noví hráči jako např. výrobci panelů (QCELLS) či elektromobilů Tesla, kteří začínají nabízet konečným zákazníkům dodávku elektřiny. Jak na to bude reagovat ČEZ?
Ivan Samec
Pro p. Wojnara (Škoda): EUIPO přiznal Airbusu patent na BEZEMISNÍ produkci energie z reakcí Ni/H ve vakuu. 3 vývojáři Nissan Motor na vědecké konferenci v Sendai prozradili, že Nissan vlastní totéž. Lídrem je firma Leonardo Corp., která má CERTIFIKOVANÉ zařízení s výkonem 22 kW(t) a 4 kW(e) z kostky 20 cm. Palivo za 2 Kč vydrží 20 měsíců nonstop provozu. 16x jsem vyrozuměl pracovníky Škoda Auto. Bez výsledku. Proč Škoda nechce zahájit vyjednávání za účelem získání této BEZEMISNÍ technologie?
Radim
Asi hlavně pro Zámečníka: V souvislosti s dluhem, současným monstrdeficitem a budoucími deficity většina lidí mluví o tom, že to budou splácet ještě naše vnoučata apod. Já si ale myslím, že nominálně se to splácet nebude a že to bude monetizováno skrz inflaci. Že to platí lidé, kteří spoří, ale neumí investovat. Investují do dluhopisů Česka s nižším úrokem, než kolik je inflace. Souhlasíte? Jakou očekáváte průměrnou inflaci v následujících 10-30 letech? Bojíte se bankrotu Česka?
Helena Horská
Pánové, co děláte a plánujete dělat proto to, aby bylo ve firmách, ve veřejném prostoru i v politice bylo vidět i slyšet víc žen? Panel vážených mužů a ani jedna žena? Inkluzivní, udržitelný růst a prosperita se neobejde bez diversity, inkluze ... Co myslíte? Helena Horská
Helena Horská
Růst ekonomiky a její prosperita versus veřejný dluh. Věříte, že česká ekonomika s ohledem na stále odkládanou důchodovou reformou, podfinancovaným školstvím i zdravotnictvím a nyní schvalovaným "daňovým balíčkem" má šanci vyrůst z dluhu? Francie také měla kdysi nízký dluh... Co je každý z Vás ochoten osobně nabídnout této společnosti a ekonomice, aby zvýšil její šanci vyrůst z budovaného dluhu? Konkrétní kroky/řešení.