Útraty Čechů na internetu při slevové akci černý pátek neboli Black Friday, který připadá na poslední listopadový pátek, letos vzrostou v meziročním srovnání o čtvrtinu a poprvé přesáhnou miliardu korun. Do nákupů se zapojí přes 550 tisíc českých zákazníků, průměrná útrata bude činit zhruba 900 korun. Vyplývá to z odhadů společnosti Shoptet, která je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro tvorbu a správu internetových obchodů.

Tržby obchodníků loni na černý pátek dosáhly zhruba 800 milionů korun, meziročně byly podle Shoptetu o 25 procent vyšší a oproti běžnému pátku činil nárůst 250 procent. Akci v letošním roce ovlivní pandemie a zavřené obchody. "E-shopy přišly v hlavní sezoně o výraznou část konkurence v podobě kamenných obchodů. I přesto, že budou on-line prodejci nabízet podobné slevy jako v minulých letech, jejich obraty budou díky současnému stavu rekordní," uvedl výkonný ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Zatímco velké e-shopy podle Uďana budou i letos tradičními tahouny slevové akce, velká část menších internetových obchodů slevy nenabídne, zpravidla kvůli chybějícím marketingovým kampaním. Prodejci, kteří akci naplánovali, si budou podle Uďana dobře vybírat, které zboží zlevní. Často to budou výrobky ve výprodeji jako starší modely mobilních telefonů nebo počítačů, uvedl.

Pozor na klamavé obchodní praktiky

Internetové obchody nabízejí s odkazem na Black Friday slevy celý listopad. Lidé tak mohli v akcích už nakoupit oblečení, elektroniku, knihy nebo zboží pro domácí zvířata.

Tradice výprodejové akce Black Friday pochází z USA. Nákupní rádce Heureka.cz loni upozornil, že ne všechny slevy musejí znamenat, že zákazník nakoupí výhodněji. Zboží, které někteří prodejci nabízeli s až 50procentní slevou, bylo možné v jiných e-shopech za tuto cenu možné sehnat i běžně, tedy bez slevové akce. U některých internetových prodejců byly v minulých letech odhaleny i klamavé obchodní praktiky, kterými se zabývala Česká obchodní inspekce.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) předpokládá, že prodej e-shopů v ČR bude letos vyšší o zhruba 25 procent a přesáhne 190 miliard korun. Češi loni v internetových obchodech nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018.

APEK: E-shopy by měly nápor zvládnout

Po podzimním nástupu druhé vlny pandemie covidu-19 vláda opět zpřísnila opatření, která mají šíření infekce bránit. I když nyní má postupně pokračovat jejich rozvolňování, je jasné, že předvánočbní nákupy se ve větší míře než v minulosti přesouvají právě do on-line prostředí.

"E-shopy mají proto navýšené kapacity na svá maxima, podobně k aktuální situaci přistupují i dopravci. Bude nezbytné opět připravit zajištění provozu ve směnách tak, aby případná karanténa nepoškodila chod celého obchodu či dopravce. Stejně tak je nezbytné zajistit dostatek dezinfekčních a zdravotnických pomůcek, které budou sloužit k hladkému průběhu vánoční sezony. Důležité je také vytvoření dostatečných zásob zboží, jelikož hrozí opět narušení dodavatelského řetězce," řekl měsíčníku Logistika výkonný ředitel asociace APEK Jan Vetyška již v první polovině října. 

Asociace APEK nicméně předpokládá, že provozovatelé internetových obchodů jsou na nápor opět připraveni, navíc poučeni z března a dubna. "Proto neočekáváme velké výpadky v dodávkách ani při nejpřísnějších opatření, se kterými jsme se setkali na jaře letošního roku,"předpovídal před měsícem Jan Vetyška. 

Související