Česko-americký start-up ShipMonk poskytující fulfillment, jednu z aktuálně nejvytíženějších služeb v e-commerce, vstupuje do klíčové sezóny roku. Ve své domovské Floridě otevírá další sklady a navyšuje kapacity, aby vyhověl extrémní poptávce konce roku podpořené letošní výjimečnou situací. V současnosti ShipMonk očekává až 300procentní nárůst objednávek, zpracovávat jich bude až 80 tisíc denně. Zvládnutí amerického peaku ve skladech přitom bude mít po technologické stránce na starosti vývojářský tým sídlící v Praze, který se od léta rozrostl o třetinu a bude pro zvládnutí sezóny v USA klíčový.

„Nadcházející období je pro hráče v ecommerce stěžejní částí roku co do tržeb i kapacit. Celý letošní rok jsme pod obrovským náporem a neustále rozšiřujeme kapacity, jak skladové tak personální. Aktuálně jsme na jejich hraně, proto jsme významně navýšili kapacitu našich skladů a masivně investovali do jejich automatizace. Celkově se jednalo o vyšší jednotky milionů dolarů. Přímo ve skladech v USA teď pracuje i třetina našeho IT týmu,“ říká Jan Bednář, zakladatel ShipMonku. „V průběhu léta jsme v Karlíně otevřeli nové kanceláře, kde pracuje náš Research and Development tým zaměřený na zvyšování automatizace a efektivity našich skladů. Záběr týmu je opravdu široký,“ říká s tím, že pražský tým se realizuje hlavně v oblastech automatizovaného řízení skladů, data science a datových platforem.

Český technologický tým je pro americký byznys stěžejní. Během nákupních akcí jako jsou Black Friday, Cyber Monday (jde o pondělek po oslavách Díkůvzdání v USA; termín "kybernetické pondělí" označuje slevové akce, které jsou dostupné pouze on-line) a Vánoc obecně roste podle Bednáře obvykle objem objednávek až desetinásobně, letos bude nápor na e-shopy ještě mnohem vyšší. Český tým je proto na obou kontinentech připraven poskytnout podporu ve všech časových pásmech a vylepšovat software i za chodu.

„Právě tým v Praze je zodpovědný za algoritmy, které v USA řídí sklad. Díky nim letos očekáváme, že počet odbavených objednávek za hodinu zvýšíme minimálně o 30 procent,” dodává Jan Bednář.

Ačkoliv je oblast e-commerce jednou z mála, která z nastalé situace benefituje, přesun velké části zákazníků do on-line objednávek místo nákupů v kamenných obchodech může pro mnohé hráče znamenat velký problém. Už v létě ShipMonk u dopravců sledoval zpoždění pět až deset dnů, které se stále zvyšuje. Problém má i nákladní letecká přeprava. Infrastruktura přepravců je projektována tak, aby zvládla dvoj- až trojnásobné výkyvy během svátků po dobu několika týdnů, ale už ne po dobu mnoha měsíců, či v průběhu celého roku. ShipMonk tak poprvé v historii zažívá stopku od přepravců na balíčky, které jim může předat. Prioritně na to musel reagovat výrazným rozšířením portfolia svých dopravců.

Jak funguje floridský sklad ShipMonku

„Ačkoliv situace není jednoduchá, z naší perspektivy jsme na tom oproti jiným stále dobře. S ohledem na náš strmý meziroční růst o 100 procent jsme totiž proaktivně navýšili kapacity na provoz tak, abychom byli schopni jej zvládat po další jeden až dva roky. Díky tomu jsme byli v předkovidové době na 30 až 50 procent kapacit, což znamená, že i při trojnásobném nárůstu jsme schopni situaci zvládnout,” říká Jan Bednář.