Letos do soutěže Impuls Logistika dorazilo rekordních téměř padesát přihlášek, nejvíc do kategorie projekt, která byla opravdu silně zastoupená. Do finále se tak bohužel nedostaly některé skvělé počiny, které by měly v minulých ročnících velkou šanci uspět.

Není překvapením, že v kategorii Top logistický projekt bylo nejvíc počinů z oblasti automatizace. To je obrovský trend. "Bylo velice příjemné sledovat rozmach automatizace a nárůstu podílu AI v logistice, především ve skladovém hospodářství u velkých firem," říká jeden z členů poroty, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Petr Rožek.

Porota ale letos ocenila především menší projekty. Na stupních vítězů se proto neumístily například supermoderní sklad v nové továrně Nexenu (na fotografii níže) nebo zakladačový systém zakomponovaný do bývalého statku, v němž sídlí společnost Maso-Profit. Ten dokazuje, že i malá firma, pokud má odvážné vedení, už může v automatizaci zajít poměrně daleko.

Dopravníky na snímku rozdělují pneumatiky ve výrobním areálu společnosti Nexen Tire na Lounsku na testy jejich dynamických a mechanických vlastností. Automatizovaný sklad Nexenu se neumístil na stupních vítězů jen velmi těsně. Podrobně jej představujeme v příloze Efektivní skladování.
Dopravníky na snímku rozdělují pneumatiky ve výrobním areálu společnosti Nexen Tire na Lounsku na testy jejich dynamických a mechanických vlastností. Automatizovaný sklad Nexenu se neumístil na stupních vítězů jen velmi těsně. Podrobně jej představujeme v příloze Efektivní skladování.
Foto: archiv firmy

V kategorii Top služba se zase projevilo, jak se dnes prosazují chytré digitální platformy na řízení přepravy. To je další velký trend současné logistiky, který se bude v budoucnu prosazovat čím dál víc a stojí za to jej sledovat.

Dalším trendem jsou ekologická řešení v logistice, proto jsme pro ně letos zavedli samostatnou kategorii. Porota v ní hodnotila především důraz na smysluplnost projektu po ekonomické stránce.

Moc díky všem porotcům za práci a čas, které hodnocení věnovali. Doufám, že příští rok už koronavirus nebo podobné nečekané překážky nezabrzdí vyhlášení výsledků soutěže Impuls Logistika jako letos a že vše proběhne zase v plné parádě.

Radek Novotný, bývalý šéfredaktor Logistiky, nyní redaktor Ekonomu


Top logistický projekt

1. místo
Gebrüder Weiss
Systém Cargometer − měření přepravovaných zásilek za pohybu

Gebrüder Weiss: Systém Cargometer – měření přepravovaných zásilek za pohybu
Gebrüder Weiss: Systém Cargometer – měření přepravovaných zásilek za pohybu
Foto: archiv firmy
Finalisté soutěže Impuls Logistika

Top logistický projekt

1. místo
Gebrüder Weiss
za systém Cargometer, který měří přepravované zásilky za pohybu.

2. místo
Zásilkovna
za automatické výdejní místo Z-BOT, jedinečné robotické zařízení pro výdej zásilky.

3. místo
DHL Supply Chain
za technologii Vision Picking, která vychystává zboží pomocí rozšířené reality a chytrých brýlí.

4. místo
Nexen Tire
za automatizovaný výdejní sklad pneumatik.

5. místo
Kiekert
za obohacení logistického vozového parku o mobilní vozíky IGV.

6. místo
Faurecia Components Písek
za řešení horizontální přepravy a výškového stohování palet pomocí automatického vozíku Toyota Autopilot SAE160.

7. místo
Maso-profit a Jungheinrich
za automatický sklad ASRS ve firmě Maso-profit.

8. místo
Mailstep
za automatickou balicí linku pro balení zásilek do kartonu CartonWrap od italského výrobce CMC Machinery.

Moderní společnost musí nejen zdokonalovat a inovovat své procesy, ale také musí být šetrná k životnímu prostředí. Právě takovou technologii Gebfrüder Weiiss úspěšně implementoval. Nejenže zrychlila a zdokonalila skladové operace, ale i snížila počet rozvozových vozidel, a tedy i množství škodlivin vypouštěných do ovzduší. Zajišťuje, aby vozidla nebyla nadměrně přetěžovaná, a tedy nedocházelo ke zvýšenému opotřebování naší silniční sítě.

S měřicím systémem Cargometer lze měřit a zjišťovat hmotnost a objem všech zásilek bez nutnosti zastavovat vozík přímo při průjezdu branou do skladu při vykládce nákladního vozidla. Toto umožňuje dostupný kompaktní hardware, který je instalován na vykládkových branách. Každá zásilka procházející branou je scanována algoritmem Multi­image-Motion-3-D. Ten používá k měření transportovaného objektu hloubkovou kameru umožňující přesné změření všech tří rozměrů objektu. Speciální snímače na nakládacích branách pořizují během jedné sekundy až 30 záběrů projíždějícího vysokozdvižného vozíku s nákladem.

Nově získané údaje se automaticky přenášejí do TMS (transport management system). Do optického archivu se ukládá report, který obsahuje původní (deklarované) a nově naměřené údaje zásilky. V sytému se archivují též videozáznamy z průjezdu konkrétního vozíku se zásilkou branou a příslušná 3D fotodokumentace. Hmotnost zásilek měří váha instalovaná přímo ve vozících, které zásilku vezou.

K výhodám patří především zrychlení manipulačních procesů, přesné informace o rozměrech a hmotnosti všech nákladových položek a lepší využití kapacity nákladních vozidel. Systém poskytuje i možnost přenosu změřených dat přímo do systému řízení transportu, a tedy jejich další využití pro skladové, manipulační a transportní účely.

Používání moderních systémů a technologií vede i k pozitivním dopadům na životní prostředí. Pokud maximálně využíváme svoje dopravní kapacity, na silnicích ubude nákladních vozidel, která jedou nedostatečně vytížena a zbytečně zvyšují objem škodlivin vypouštěných do ovzduší. Pokud jsou vozidla přetížena, nejenže nadměrně opotřebovávají silniční síť, ale mohou být i potenciálním nebezpečím pro ostatní účastníky silničního provozu. "Jde o univerzální, užitečné a široce uplatnitelné řešení," říká prezident Logistické akademie Jaroslav Bazala.

2. místo
Zásilkovna
Automatické výdejní místo Z-BOT

Zásilkovna: Automatické výdejní místo Z-BOT
Zásilkovna: Automatické výdejní místo Z-BOT
Foto: archiv firmy
Sklad je součástí páteřní infrastruktury

Situace okolo koronaviru ovlivnila mimo jiné poptávku po průmyslových a logistických nemovitostech. "Mnoho lidí si uvědomilo, jak je důležité mít u nás sklady. Obecně je možné říci, že skladová hala již patří k páteřní infrastruktuře stejně jako silnice či internet. Ve většině regionů stále poptávka převyšuje nabídku, a tím dochází k růstu cen těchto prostor," říká Jakub Holec, šéf realitněporadenské společnosti 108 Agency, generálního partnera soutěže Impuls Logistika.

Zájem ze strany klientů z oblasti e-com­merce, jejíž růst stále akceleruje, podle Jakuba Holce tvoří až 30 procent celkové poptávky po skladových a distribučních centrech. "Panuje u nás trend, že nejlépe si logistiku udělám sám, a to platí i pro největší hráče českého e-commerce trhu. Stále ale pozorujeme i rostoucí zájem o oblasti outsourcingu," říká Jakub Holec.

Jakub Holec

Zásilkovna jako první firma ve střední a východní Evropě nabídla zákazníkům automatické výdejní místo Z-BOT. Stalo se tak 15. dubna 2019. Jde o svého druhu nejrychlejší robotické zařízení pro výdej zásilky.

Zákazník na klávesnici Z-BOT zadá unikátní heslo přiřazené zásilce, kterou si předtím on-line objednal a zaplatil, a během několika vteřin drží svůj balíček v ruce. Hlavním smyslem spuštění nové služby je nabídnout zákazníkům v místech s velkou koncentrací lidí nový typ výdejního místa, kde si svoji zásilku mohou pohodlně vyzvednout během několika vteřin a ušetřit čas. Maximální kapacita zařízení Z-BOT je až 315 zásilek denně. První bylo umístěno v OC Chodov v Praze, jeho rozměry jsou 3,1 metru na výšku a 3,7 metru na šířku, hluboký je 2,1 metru.

Z-BOT nepotřebuje znát žádné informace o velikosti ani o váze zásilek, zásilka musí pouze splnit maximální rozměr zásobníku a musí se vejít do vkladového okénka. Z-BOT je teoreticky schopen pojmout zásilku s maximálním rozměrem 60 x 40 x 40 centimetrů s váhou 23 kg. Zařízení při vstupu zásilku změří a zařadí ji do místa, které odpovídá jejímu rozměru tak, aby v úložném prostoru vznikalo co nejvíce místa pro další zásilky. Z-BOT potom ve zvolených intervalech zásilky automaticky zkonsoliduje, což funguje podobně jako defragmentace disku v počítači. Uvnitř má robotický pojezd, který automaticky ukládá zásilky do volných pozic a automaticky přistavuje zásobník pro zásilky.

Jedná se o technologii společnosti Cleveron. V OC Chodov je instalován typ 402, využívá ho například světová síť značkových obchodů s oděvy Zara. Starší typ 401 používá ve velké míře například americký Walmart. Rychlost plnění řidičem je v řádu sekund na jednu zásilku, rychlost vyzvednutí zásilky zákazníkem je pod 10 sekund. Pohyb zásilek je neustále monitorován, pokud se vyskytne chyba, společnost Cleveron velmi rychle reaguje a na dálku daný problém odstraní. Pokud dojde k chybě na hardwaru, okamžitě vysílá technika k nápravě zařízení. "Zařízení je fenomenálně jednoduché a zákaznicky přívětivé," říká Jaroslav Bazala.

3. místo
DHL Supply Chain
Vychystávací technologie Vision Picking

DHL Supply Chain: Vychystávací technologie Vision Picking
DHL Supply Chain: Vychystávací technologie Vision Picking
Foto: archiv firmy

Česká pobočka společnosti DHL Supply Chain v srpnu 2019 úspěšně ukončila testování nové technologie vizuálně asistovaného vychystávání Vision Picking a zavedla ji v chebském distribučním centru do každodenního provozu. Nový systém umožní snížit spotřebu papíru až o 50 procent, a přispívá tak k plnění ekologického programu společnosti GoGreen. Dalšími přínosy jsou usnadnění práce operátorům, absolutní sledovatelnost pohybu zboží a snížení chybovosti při realizaci zakázek.

Pro asistované vychystávání firma zvolila brýle Google Glass Enterprise Edition, které se v třífázovém testování osvědčily nízkou hmotností, optimální ergonomií a uživatelskou přívětivostí. Systém byl postupně optimalizován a nakonec byl podroben uživatelským testům ve spolupráci s týmem zaměstnanců chebského skladu. Výborné výsledky a úspěšné absolvování všech zkoušek funkčnosti umožnily následné zavedení inovativního řešení do praxe.

Brýle Google Glass Enterprise Edition jsou propojeny se systémem řízení skladu (WMS) a jednotlivým pracovníkům zobrazují přímo do jejich zorného pole pokyny pro vychystávání zboží − které zboží a z jakého místa ve skladu mají vzít a kam ho umístit na přepravní vozík, včetně toho, po jaké trase se mají ve skladu pohybovat. Případná chyba se operátorovi okamžitě zobrazí v brýlích. Použitím technologie Vision Picking se z větší části odstranila nutnost tištění informací, optimalizuje se pohyb operátorů po skladu a zároveň se minimalizuje riziko chyb při vychystávání, protože systém uživatele k dalšímu kroku nepustí, dokud není chyba odstraněna. Po vychystání zboží probíhá zabalení a další zpracování zakázky obvyklým způsobem.

V chebském centru DHL testovali Vision Picking i s pomocí mobilního terminálu nebo tabletu připevněného na vozíku. Na obou zařízeních probíhá vizualizace podobným způsobem jako u chytrých brýlí. Tato verze je vhodná v případech, kdy pracovník nemusí odcházet od vozíku. Cílem je obě technologie porovnat a případně nabídnout zaměstnancům obě řešení. Toto lze díky standardizaci SW platformy v DHL.

Nasazení trvalo zhruba pět měsíců, což bylo dáno především tím, že se jednalo o první implementaci v rámci DSC CEE a bylo třeba řešit celou řadu oblastí, jako například BOZP. Návratnost investice je mezi čtyřmi až pěti lety s tím, že v daném konkrétním případě přineslo řešení zvýšení on-line kontroly procesu, a tedy výstupní kvality balení B2C zakázek. Tyto přínosy nebyly do návratnosti započítávány, ale pro zákazníka jsou velmi významné.


Top logistický produkt

1. místo
XERTEC a. s.
CMC CartonWrap XL

XERTEC a. s.: CMC CartonWrap XL
XERTEC a. s.: CMC CartonWrap XL
Foto: archiv firmy
Finalisté soutěže Impuls Logistika

Top logistický produkt

1. místo
XERTEC a. s.
za CMC CartonWrap XL, který v reálném čase vytváří z vlnité lepenky obal na míru.

2. místo
Toyota Material Handling CZ
za vozík Autopilot SAE160 s unikátní výsuvnou laserovou navigací.

3. místo
Mobile Industrial Robots
za aktuálně největšího autonomního mobilního robota na trhu MiR1000.

4. místo
K2 atmitec
za poslední verzi informačního systému K2 luna.

5. místo
Linde MH
za novou generaci vysokozdvižných vozíků.

Proces ručního balení je nejenže náročný na pracovní sílu, ale i na chybovost, je tak skutečnou překážkou růstu logistiky skladu. Automatizační technologie jako CMC Carton­Wrap XL pomáhají odbourávat současné limity, dosahovat vytyčených cílů efektivněji a s odpovědností vůči životnímu prostředí. CMC CartonWrap XL je inovativní, plně automatický systém schopný v reálném čase vytvářet z vlnité lepenky (fanfoldu) obal na míru balenému produktu. První systém z rodiny CMC CartonWrap byl uveden na trh již v roce 2013. K dnešnímu dni je po světě instalováno v různých modifikacích více než 150 systémů. K první instalaci CMC CartonWrap XL v ČR došlo v říjnu 2019.

Oproti základní verzi nabízí především vyšší variabilitu co do velikosti krabic. Proces balení na systému CMC CartonWrap XL je řízen pomocí unikátních identifikátorů (čárových kódů), které jsou nositeli všech informací o produktech/zásilkách. Na vstupním dopravníku je umístěn 3D skener, který měří produkt nebo konsolidovanou skupinu produktů, jenž mají být zabaleny (popř. jsou tato data převzata přímo z WMS), informace proteče ovládacím SW, odřízne se požadovaný kus lepenky a vytvoří se krabice odpovídající naměřeným rozměrům. U jiných systémů lze variabilně upravovat výšku krabice, CMC CartonWrap XL vytváří krabici s proměnou ve všech rozměrech − délce, šířce i výšce. Ochrana produktu/ů během přepravy je zajištěna unikátním konstrukčním řešením krabice, kdy zapuštěné bočnice slouží jako deformační zóny pohlcující možné nárazy.

Obal na míru vylučuje potřebu výplňového materiálu a zároveň přepravu "vzduchu". Šetří se tak náklady i životní prostředí. A tvorbou on demand obalu to nekončí, díky širokému spektru periferií se systém CMC CartonWrap XL postará o kompletní odbavení zásilky − přidá fakturu, brožuru a aplikuje přepravní etiketu. Je možné rozšířit i o adresnou personifikaci. Každá zásilka tak může být originálem co do velikosti, tak adresnosti. Přináší tak adresátovi to nejcennější − zážitek z rozbalení.

Řada ocenění i zákaznických referencí jsou hmatatelným důkazem, že přínos tohoto systému jednotlivým provozům byl převratný. Bezkonkurenční rychlost, vysoká flexibilita, variabilita a modularita umožňují řídit proces balení efektivněji, zvyšovat konkurenceschopnost a zároveň být odpovědným k životnímu prostřední. Systém CMC CartonWrap XL produkuje až 1000 přesných krabic za hodinu. "V době, kdy počet nákupů na internetu roste, najde tato technologie jistě svoji využitelnost," říká Zuzana Tučková, děkanka Fakulty logistiky a krizového řízení Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

2. místo
Toyota Material Handling CZ
vozík Autopilot SAE160

Toyota Material Handling CZ: vozík Autopilot SAE160
Toyota Material Handling CZ: vozík Autopilot SAE160
Foto: archiv firmy

Společnost Toyota Material Handling CZ realizovala u významného výrobce v oboru automotive (Faurecia Components Písek) projekt na řešení automatického odvozu palet s prázdnými obaly z výroby a jejich následné stohování v centrálním expedičním skladu. Automatickou manipulaci zajišťuje automatický vozík Autopilot SAE160 založený na šasi elektrických zakladačů BT Staxio a vybavený laserovou navigací − poprvé v historii Toyota MH jde o teleskopickou laserovou navigaci.

Projekt vyřešil přechod z klasické na plně automatickou manipulaci. Klíčovou fázi projektu − automatické stohování − vyřešila Toyota nasazením unikátní teleskopické navigace. Bez jeho implementace by nebylo možné celý projekt v této podobně a za dané investiční náklady realizovat. Automat nahradil jednoho operátora s vysokozdvižným vozíkem v každé směně, tedy celkem tři nedostatkové operátory každý den. Současně došlo k výraznému zvýšení bezpečnosti, spolehlivosti, plynulosti a efektivnosti manipulace. Došlo ke stoprocentnímu odstranění drobných i větších kolizí způsobených vysokozdvižným vozíkem a k dosažení nulové chybovosti při zaskladňování. Díky inovativnímu řešení nebylo nutné měnit nastavené manipulační procesy (způsob stohování palet s prázdnými KLT boxy), odpadly vícenáklady za investici do regálového systému, zůstalo zachováno vysoké využití disponibilního skladového prostoru a nebylo nutné plochu skladu rozšiřovat.

Stohy palet jsou ve skladu umístěny vedle sebe a v několika řadách za sebou. Největším technickým oříškem bylo zajistit automatické stohování 4 palet na sobě až do výšky čtyř metrů (stejný počet, který zvládal dosud používaný konvenční vysokozdvižný vozík).

Vozík Autopilot musí být v každém okamžiku v kontaktu s několika navigačními body, které nesmí být zastíněné žádnou překážkou. Dosud používané řešení laserové navigace nebylo možné nasadit, protože po vjetí do uličky mezi dva vysoké stohy palet by ztratil vozík se standardně umístěnými navigačními body kontakt. Výstavba sloupků (nebo jiné konstrukce), na které by bylo možné umístit navigační body mezi stohy palet, by výrazně snížila disponibilní skladovou plochu a zdražila by celý investiční záměr.

Klíčovou myšlenku s teleskopickým laserem navrhl a z velké části realizoval Petr Fiala, aplikační technik Toyota Material Handling CZ. Inovativní řešení spočívá v umístění navigační technologie na teleskopický sloupek, který se po vjetí do příslušné části skladu automaticky vysune, čímž se výrazně rozšíří navigační a manévrovací schopnost automatického vozíku. K vysunutí laseru dochází právě jen v centrálním skladu. Když vozík po načtení lokace vjede do skladu, zpomalí a vysune teleskopický laser do maximální výšky. Díky tomu probíhá nepřetržitá navigace a stroj nezůstane neřízen, doslova nezůstane slepý, ani na zlomek sekundy. I přes stohy palet, i v hloubce vysokého stohu se stále přesně orientuje, ví přesně, kde je a co má dělat. Při výjezdu ven postupuje opačně.

3. místo
Mobile Industrial Robots
autonomní mobilní robot MiR1000

Mobile Industrial Robots: autonomní mobilní robot MiR1000
Mobile Industrial Robots: autonomní mobilní robot MiR1000
Foto: archiv firmy

Mobile Industrial Robots (MiR), vedoucí globální poskytovatel autonomních mobilních robotů, uvedl v dubnu 2019 aktuálně největšího autonomního mobilního robota (AMR) na trhu MiR1000. MiR1000 dokáže automaticky naložit, dopravit a dodat palety a jiné těžké náklady o váze až tisíc kilogramů v dynamických výrobních prostředích. MiR1000 rozšiřuje možnosti automatizace vnitropodnikové logistiky, zejména pro ty podniky, které potřebují dopravit velmi těžké náklady, aniž by zároveň musely přenastavit svoji infrastrukturu. Model představuje kolaborativní, bezpečnou a flexibilní alternativu potenciálně nebezpečným a nákladným vysokozdvižným vozíkům v továrních halách. "Využití autonomního mobilního robotu v těžkých provozech s negativním vlivem na zdraví obsluhujícího personálu je přínosné," říká Václav Cempírek, rektor Vysoké školy logistiky, prezident české logistické asociace.

Robot MiR1000 má dva flexibilní nakladače palet pro dva nejčastěji používané typy palet: standardizovanou EU paletu a paletu o rozměrech 40" x 48". Stejně jako ostatní autonomní mobilní roboty od MiR může být MiR1000 naprogramován prostřednictvím intuitivního uživatelského rozhraní nebo s využitím řešení MiRFleet pro řízení celé flotily mobilních robotů zjednodušující automatizaci nových úkolů podle aktuálních výrobních potřeb. AMR roboty mohou také snadno integrovat různé nadstavbové moduly, jako například paletové nakladače, dopravníky, robotická ramena nebo jiná zařízení podporující široké spektrum aplikací.

Díky funkcím umělé inteligence zabudovaným do softwaru a strategicky umístěným kamerám, které fungují jako rozšířená sada robotických senzorů, dokáže MiR1000 efektivněji optimalizovat plánování trasy a své chování během pohybu.

Dobrým příkladem využití robotů MiR1000 je jejich nasazení v dánské společnosti ICM, předním dodavateli ochranných a technických pomůcek. Moderní sklady společnosti s obrovským množstvím skladových operací jsou v Odense v provozu každý pracovní den od 7 do 22 hodin. Stovky tun zboží přijíždějí každý rok do skladu na více než 33 tisících paletách. Každý rok pracovníci skladu odbaví na 100 tisíc zakázek, většinu z nich s požadavkem na dodávku do druhého dne.

Ve svém skladovém komplexu nyní ICM využívá manuálně řízené přepravníky a vysokozdvižné vozíky přemisťující palety s materiálem mezi regálovými uličkami o výšce až 12 metrů. Roboty MiR1000 dodávají palety s materiálem na začátek těchto uliček, a to zcela autonomně, takže se zkušený logistický personál může věnovat řešení složitějších situací. Takto nastavený automatizovaný transport palet dokázal ušetřit 40 člověkohodin týdně, které mohou pracovníci strávit přínosnějšími úkoly.


Top logistická služba

1. místo
DoDo
Logistická platforma DoDo

DoDo: Logistická platforma DoDo
DoDo: Logistická platforma DoDo
Foto: archiv firmy
Finalisté soutěže Impuls Logistika

Top logistická služba

1. místo
DoDo
za Logistickou platformu DoDo, která díky data-driven přístupu zvyšuje udržitelnost městské logistiky.

2. místo
Zásilkovna
za projekt doručování zásilek mezi fyzickými osobami Mezi námi.

3. místo
Trans.eu
za nástroj Platforma Trans.eu pro silniční dopravu, který spojuje všechny účastníky dodavatelského řetězce.

4. místo
Liftago
za Liftago logistickou platformu, která hledá nejefektivnější způsoby přepravy zásilky.

5. místo
Gefco
za moderní testovací centrum TechYard v Ovčárech u Kolína.

DoDo díky svým zkušenostem v oboru městské logistiky vytvořilo nový koncept city logistiky − Logistickou platformu DoDo. Jediné logistické řešení, které spojuje všechny subjekty vstupující do řetězce městského doručovaní.

Jádrem řešení je vlastní logistická platforma s vyspělými prediktivními modely. Dokáže efektivně využívat fleetové flotily, identifikovat časové špičky a okamžitě reagovat na dopravní situaci ve městě. Umožňuje tak maximální utilizaci každého auta a zejména snížení negativních dopadů na městské prostředí. Díky důrazu na data driven přístup a vyhodnocování dat v reálném čase může Logistická platforma DoDo balancovat portfolio klientů, aby byla poptávka rozložena rovnoměrně a bez výkyvů, a být tak efektivní po celý den. Díky diverzifikaci partnerského portfolia je možné rovnoměrně rozložit přísun zakázek a efektivně využívat kapacitu kurýrů. Platforma výrazně zrychluje logistiku, a to včetně interních a externích procesů, optimalizace lidských zdrojů a plánování směn. Logistická platforma DoDo nabízí jak využití samostatné platformy s propojením na klientské systémy, tak i kompletní outsourcing logistiky e-shopům na míru.

Platforma, za níž stojí čistě interní vývoj, umožňuje kromě optimalizace a sledování kurýrů také realtime monitoring a reporting. Z klíčových funkcionalit jsou to zejména: nabídka časových slotů s proměnlivou cenou dle vytíženosti, optimalizace přidělení každé nové objednávky na základě aktuálního stavu objednávek, poloh kurýrů, počasí, dopravní situace a dalších faktorů, cash management, realtime reporting, predikce zón poptávky a multisegment přístup.

Logistická platforma DoDo v reálném čase měří a vyhodnocuje vše do posledního detailu tak, aby byla poptávka rozložena rovnoměrně do celého dne. Získaná data umožňují hledat nové modely městské logistiky, jako jsou například virtuální crossdocky (huby), kde se sbíhají zakázky tak, aby je do centra města doručila již efektivnější menší vozidla nebo například kargo kola, principy spolupráce jednotlivých logistických firem nebo aukce volných slotů. "Služba naprosto evidentně směřuje k trendům sdílené ekonomiky," říká Libor Švadlenka, děkan Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice.

2. místo
Zásilkovna
Mezi námi

Zásilkovna: Mezi námi
Zásilkovna: Mezi námi
Foto: archiv firmy

Službu Mezi námi pro doručování zásilek mezi fyzickými osobami spustila Zásilkovna loni na konci dubna. Od května loňského roku do letošního léta byly přes Mezi námi přepraveny téměř dva miliony zásilek a mobilní aplikaci si stáhly statisíce lidí. Služba funguje také na Slovensku. Umožňuje doručit zásilku jak na výdejní místa, tak i na adresu (home delivery).

Služba funguje velmi jednoduše. Do mobilního telefonu si zákazník stáhne aplikaci Zásilkovna (dostupná pro Android i iOS) a zadá své registrační údaje, kterými jsou pouze jméno, telefon a e-mail. Nic víc není potřeba. Při odesílání již konkrétní zásilky vyplní údaje o odesílateli, vybere cílové výdejní místo, zvolí dodatečné služby (například dobírku) a zaplatí platební kartou on-line. Zásilka je tímto zaevidována v systému, zákazníkovi se zobrazí identifikační heslo zásilky. Pak už jen stačí zabalit, donést na libovolné podací místo a sdělit obsluze identifikační heslo. Obsluha nalepí na zásilku štítek a od zákazníka si ji převezme.

Na samotném podacím místě Zásilkovny stráví zákazník pár desítek vteřin, vše ostatní dělá z pohodlí domova. Žádné dlouhé čekání ve frontách, žádné vypisování zbytečně dlouhých papírových formulářů. Doba pro doručení zásilky je obvykle jeden až dva dny.

Cena pro doručení zásilky mezi fyzickými osobami začíná na 65 korunách včetně DPH do maximálního rozměru 50 centimetrů u nejdelší strany, součet délky, šířky a výšky zásilky nesmí přesáhnout 120 centimetrů a váha pět kilogramů. Pokud si zákazník v aplikaci zvolí dobírku, zaplatí 19 korun včetně DPH.

Každá zásilka má automaticky hodnotu 300 korun, ale zákazník si může zvolit hodnotu vyšší. Zde je pak připočítáváno 50 haléřů za každou stokorunu navíc. Uvedením ceny zásilky se zákazníkovi usnadní proces případné reklamace, při ztrátě zásilky mu Zásilkovna jednoduše vyplatí udanou hodnotu bez toho, aniž by musel předložit doklady o pořizovací ceně zboží a další dokumenty. "Produkt Mezi námi od Zásilkovny naplňuje moje očekávání v rámci teprve se rozbíhajícího segmentu C2C," říká Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR.

3. místo
Trans.eu
nástroj Platforma Trans.eu

Trans.eu: nástroj Platforma Trans.eu
Trans.eu: nástroj Platforma Trans.eu
Foto: archiv firmy

Trans.eu Group S.A. je technologická společnost, která uspěla vytvořením moderních nástrojů pro průmysl dopravy a logistiky. Dopravní databáze, která je na trhu od roku 2004, vytvořila největší komunitu dopravců v Evropě. Dnes tato společnost se sídlem ve Wroclawi působí na mezinárodní úrovni: otevírá nové pobočky a zaměstnává více než 700 lidí.

Nová logistická platforma Trans.eu představuje vstup do světa algoritmů, automatizace, integrace, strojového učení a sdílení ekonomiky pro zasílatele, spedice a dopravce. Jde o jeden nástroj, který spojuje všechny účastníky dodavatelského řetězce a umožňuje rychlou komunikaci s dodavatelem bez potřeby e-mailů, textových zpráv a tabulek. Díky komunitě nákladní dopravy je propojena s otevřeným trhem ověřených dopravců. Platforma Trans.eu je databáze zahrnující více než 25 tisíc dopravních společností s flotilou 150 tisíc vozidel. To umožnilo vyvinout algoritmus, který nepřetržitě přiřazuje dopravce a jejich vozidla danému zasílateli a jeho nákladu.

Nové vydání logistické platformy Trans.eu má za cíl automatizaci spolupráce na základě smluv se skupinami stálých dopravců. Rovněž umožňuje řídit provádění dopravních objednávek, včetně jejich monitorování a určování stavu, podobně jako u tzv. TMS (Transport Management Systems) nebo logistických modulů třídy ERP. Platforma Trans.eu je personalizovaný nástroj. Každá skupina dodavatelského řetězce má platformu přizpůsobenou ke svým potřebám. Odesílatelům nabízí monitorování nákladů a řízení objednávek, automatickou volbu dopravce nebo přepravce pro nákladní dopravu, snížení nákladů na dopravu v čase zvyšování sazeb za přepravu. Speditérům nabízí automatické vytváření poptávek dopravcem, automatický výběr dopravce pro nákladní dopravu a práci ve skupinách dopravců a zvýšenou ziskovost v nákladní dopravě. Dopravcům pak platforma přináší jednoduchou obsluhu nákladů od pravidelných dodavatelů, snadnou manipulaci s nákladem od stálých dodavatelů a monitorování vyžadované odesílateli a snadné určení stavu objednávky.

"Řešení vedoucí ke snížení uhlíkové stopy a ekonomických nákladů je hodnoceno jako nejvýhodnější z podaných návrhů," říká Václav Cempírek, rektor Vysoké školy logistiky a prezident České logistické asociace.


Eco-Eco

1. místo
ADLER Czech, a. s.
Za fotovoltaický systém s bateriemi a kogenerací

ADLER Czech, a. s.: Za fotovoltaický systém s bateriemi a kogenerací
ADLER Czech, a. s.: Za fotovoltaický systém s bateriemi a kogenerací
Foto: archiv firmy
Finalisté soutěže Impuls Logistika

Eco-Eco

1. místo
ADLER Czech, a. s.
za hybridní fotovoltaický systém s bateriemi a kogenerací v prostorách skladového a logistického centra.

2. místo
Košík.cz
za koncept Budoucnost bezu obalu, který dává v on-line prostředí zákazníkům možnost nakupovat na váhu.

3. místo
Panattoni
za developerský projekt na místě zrušené továrny trolejbusů Panattoni Park Ostrov North.

4. místo
Panattoni
za distribuční centrum ViaPharma/Dr. Max.

5. místo
Alza.cz
za ekologické obaly v logistickém provozu.

Hybridní fotovoltaický systém s bateriemi a kogenerací je kombinací FVE s výkonem 296 kWp, akumulačních baterií s kapacitou až 360 kWh, kogeneračních jednotek, chytrého nabíjení elektromobilů a manipulačních strojů, měření a regulace. Byl realizován v prostorách skladového a logistického centra firmy sídlící v areálu Contera Ostrava City (v Ostravě-Kunčičkách).

Vedle zvýšení soběstačnosti ve využívání energií v rámci činnosti společnosti a finančních úspor má projekt jednoznačný přínos pro celkové snížení emisí a skleníkových plynů stejně jako pro stabilizaci provozu distribuční soustavy. Podporuje ekonomický rozvoj Moravskoslezského kraje a růst celé české ekonomiky. Environmentálním přínosem je rovněž skutečnost, že projekt byl realizován bez záboru nové půdy a bez dalších stavebních aktivit.

FVE má dvě části − na fasádě a na ploché střeše. Část na fasádě doplní výrobou elektrické energie kogenerační jednotky, a to zejména v zimním období. Na fasádu jsou použity panely "allblack", které mají maximum pohledových částí v černé barvě. Za optimálních podmínek je výkon jednoho panelu 320 Wp. Výkon fotovoltaiky na fasádě je 77 kWp. Zimní slunce je pouze cca 20° nad obzorem, a proto je instalace na fasádu vhodná s ohledem na potřebu celoroční výroby elektrické energie.

Kapacitu baterií je možné softwarově "řídit" − v závislosti na aktuálním využití a požadavcích provozu. Baterie mají dva samostatné měniče o celkovém nabíjecím a vybíjecím výkonu 200 kW. Až do tohoto výkonu je možné fungovat v záložním režimu − např. při výpadku proudu. Baterie umístěné vně objektu jsou kombinací lithia, železa a fosfátu s ohledem na vysokou bezpečnost, zejména z pohledu zahoření. Očekávaná životnost je šest tisíc cyklů. Při plném nabití může v případě nouze sklad fungovat několik hodin. Pokud navíc svítí slunce, je i s kogeneračními jednotkami nezávislost na distribuční soustavě bez problémů v řádu dnů.

Nabíjení vysokozdvižných vozíků a elektromobilů může probíhat ve třech základních režimech. Systém vyhodnotí, kdy to bude nejvýhodnější z pohledu ceny energie a také aktuální spotřeby objektu. Zohledněna je také předpověď počasí. Např. pokud nabíjíme přes víkend, systém počká do neděle, pokud bude hlášeno pěkné počasí.

Podle znaleckého posudku ČVUT Praha je realizovaná technologie inovativní nejen v Česku, ale i na světové úrovni. Po technické stránce je způsob zapojení FVE, akumulátorů, střídačů a řídicího systému ojedinělý právě u menších průmyslových provozů. Z pohledu procesní inovativnosti projektu disponuje aplikovaná technologie patentem a získala ocenění na národní i mezinárodní úrovni. Její instalace nastolila synergické vztahy v podnikatelském prostředí uživatele kombinací FVE, akumulací a souvisejících technologií. Přítomnost akumulátorů výrazně zvýšila energetickou bezpečnost budovy. Propojení s nabíjecí stanicí pro elektromobily a vysokozdvižné vozíky výrazně zvedlo účinnost a obchodní využitelnost vyrobené elektrické energie. "Jedná se o projekt budoucnosti šetrný k životnímu prostředí a využívající energii z OZE," říká Václav Cempírek.

2. místo
Košík.cz
Budoucnost bez obalu

Košík.cz: Budoucnost bez obalu
Košík.cz: Budoucnost bez obalu
Foto: archiv firmy

Košík již delší dobu pracoval na projektech, které by měly omezit podíl vícedruhových plastů, které přímo jeho služba produkuje. Ve spolupráci se společností MIWA (která fungovala z pozice odborného garanta) se rozhodl vyzkoušet jako první supermarket "bezobalový" koncept v on-line prostředí − tedy dát možnost zákazníkům nakupovat zboží na váhu.

Projekt sledoval několik aspektů. Z rozvahy vyplynulo, že celá řada současných obalů v potravinářství je kombinovaná. Nejde tedy nutně o problém plastu jako takového, jako jeho kombinaci s jiným materiálem (tradičně papírovou etiketou), která znemožňuje jeho efektivní recyklaci. Zákazníci jsou navíc často nuceni kupovat více balení, aby se dostali na objem suroviny, kterou potřebují.

První fáze projektu "Budoucnost bez obalu" se tedy rozhodla otestovat, zda je možné jít přímější cestou − tedy z velkoobjemových balení od dodavatelů dokázat ve skladových podmínkách e-shopu vytvořit přímo balení pro koncového zákazníka, a to do obalu, který bude stoprocentně recyklovatelný a bude ho možné v rámci reverzní logistiky zpětně odebírat.

Aktuální technologické řešení, které vznikalo v rámci interního týmu, využívá samostatnou plnicí zónu s prototypovými gravitačními zásobníky ve skladu Košíku v pražských Horních Počernicích. V druhé fázi pak přibyla oddělená zóna pro odsypávání ekodrogistického zboží. Systém, jehož vývoj trval několik měsíců, byl navržen tak, aby bylo možné ho okamžitě integrovat do stávající logistiky Košíku. Odsypávání a vážení potravin, kontrola zásobníků a jejich doplňování nebo tisk vlastních etiket lepených škrobovým lepidlem přímo na místě sice představuje atypické a časově náročné procesní úkony, přesto se podařilo zapojit Budoucnost bez obalu do ostrého provozu od prvního dne bez výrazných potíží.

Na váhu je v současnosti možné koupit kolem 130 produktů − například luštěniny, rýži, mouku, sušené ovoce, oříšky, vločky, těstoviny, kávu, cukr, ale také ekologickou drogerii. Za rok fungování se podle odhadů podařilo ušetřit skoro 700 kilogramů obtížně tříditelného plastového odpadu z běžných maloobchodních balení, jehož spálením by se do ovzduší uvolnily více než čtyři tuny oxidu uhličitého.

Projekt dal na trh impuls, nakolik je podobné logistické řešení na trhu žádané. Pomohl jasně definovat skutečnou poptávku a objasnit bariéry, které mohou být při zavádění podobných konceptů do reálného prodejního prostředí. V neposlední řadě vyslal důležitý impuls dodavatelům, že je možné upravit logistický řetězec a balení potraviny přenechat přímo na e-shopu. Rok po spuštění projektu se stal nákup na váhu do ekologického obalu běžnou normou u on-line supermarketů a umožnil otevřít diskuzi, nakolik jsou ekologické trendy aplikovatelné do současných logistických procesů v e-commerce. "Jedná se o radikální a současně racionální řešení obalové logistiky," říká Jaroslav Bazala.

3. místo
Panattoni
Panattoni Park Ostrov North

Panattoni: Panattoni Park Ostrov North
Panattoni: Panattoni Park Ostrov North
Foto: archiv firmy

Panattoni Park Ostrov North je název developerského projektu na místě zrušené továrny na výrobu trolejbusů Škoda Ostrov. Park Ostrov North po dokončení nabídne investorům 120 tisíc metrů čtverečních pronajímatelné industriální plochy a Karlovarsku a okolí až tisíc nových pracovních míst.

Členové poroty soutěže Impuls Logistika

Jaroslav Bazala, prezident Logistické akademie
Václav Cempírek, rektor Vysoké školy logistiky, prezident české logistické asociace
Jakub Holec, šéf 108 Agency
Radek Novák, vedoucí katedry logistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze
Radek Novotný, dlouholetý šéfredaktor Logistiky, nyní redaktor týdeníku Ekonom
Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Petr Rožek
Libor Švadlenka, děkan Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice
Zuzana Tučková, děkanka Fakulty logistiky a krizového řízení Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně

Vítězné projekty
Porota hodnotila především inovativnost myšlenky, využití nových postupů nebo zařízení v praxi, celkové přínosy projektu pro firmu; dále pak brala v úvahu dobu realizace, výši investice a její návratnost.

Společnost Panattoni díky dodržování požadavků certifikace BREEAM dosáhla rekordního využití druhotných surovin při revitalizaci. Celkem se podařilo zrecyklovat 98,7 procenta dále využitelných materiálů z demolic. Přímo v rámci areálu Park Ostrov North bylo 96,7 procenta odpadu zpracováno recyklačními/drtícími linkami a přeměněno na druhotnou surovinu, bez nutnosti zatížení životního prostředí a dopravní infrastruktury Karlovarského kraje. Druhotná surovina nahradí přírodní suroviny a stavební materiál, který nebude nutné dovážet.

Průmyslová zóna leží u sjezdu z rychlostní silnice 13/E442, která propojuje Karlovy Vary, Chomutov, Most a Teplice a poskytuje pohodlné napojení na dálnici D6 a především na německou dálniční síť. Lokalita má obrovský potenciál stát se industriální základnou pro německý automobilový či e-commerce průmysl a zároveň výrazně přispět k rozvoji celého regionu a Ostrova, jeho druhého největšího města.

Investice do demoličních a sanačních prací vychází na cca 65 milionů korun a je plně hrazena společností Panattoni, bez jakýchkoli dotací. V tomto rozsahu a objemu recyklovaných materiálů využitých jako druhotné suroviny jde o unikátní projekt, kterým společnost Panattoni chce oslovit laickou i odbornou veřejnost a nastavit laťku v ČR na novou úroveň.

Původní stavby brownfieldu byly odstraněny ekologickým způsobem. V průběhu demoličních prací byla sledována a měřena uhlíková stopa: emise stavebních strojů, nákladních automobilů na dopravu materiálu v areálu i mimo areál, doprava zaměstnanců. Sledován byl nejen čas provozu demoličních strojů, jejich spotřeba, ale i celková ujetá vzdálenost veškeré techniky.

Svým rozsahem bezprecedentní využití druhotných surovin tohoto projektu tak lze na základě detailních reportů snadno zdokladovat.

Po vytřídění veškerého odpadu po demolici původních staveb byla pouhá 1,3 procenta celkové hmotnosti materiálu vyhodnocena jako nevyužitelná k recyklaci. Využitím takřka 103 tisíc tun recyklátu přímo v areálu byla uspořena jízda cca 10 300 nákladních vozů mimo areál. Nebezpečné odpady, které bylo nutné odvézt na ekologickou likvidaci, vážily 12 700 tun. I tento odpad byl ovšem před odvozem vytříděn přímo v areálu dle typu kontaminace. "Jde o následováníhodný způsob využití brownfieldu s odvážným přístupem a velmi dobrým výsledkem," říká Jaroslav Bazala.

(rn, hub)

Související