Hned na několik výzev reaguje v posledních měsících logistická společnost Gefco Česká republika ve své pobočce v sousedství automobilky TPCA v Ovčárech u Kolína. Společnost, která ve svém hubu ve středních Čechách poskytuje klientům z oblasti nejen automobilové výroby řadu nadstandardních služeb, plánuje rozšířit podíl vlakových přeprav v porovnání s kamiony a také otestuje, jak se v jejím provozu mohou při kontrolních činnostech uplatnit drony. Čím dál více prostoru také věnuje službám pro partnery, kteří obchodují s ojetými vozy.

Veškeré svoje služby tedy společnost poskytuje nejen výrobcům vozidel, ale i jejich dealerům, leasingovým společnostem, bazarům nebo půjčovnám. A pokud sem přijede třeba soukromník, je také vítaný. "Nejsme jen prodlouženou rukou výrobních závodů, část našeho provozu jsme pojali jako normální servis. Kdokoliv z ulice sem může přijít a dát vyčistit, nalakovat nebo opravit svoje auto," upozorňuje během prohlídky areálu Miloš Mrázek, ředitel divize logistiky hotových vozů společnosti Gefco pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Úpravy nově vyrobených aut

Gefco již od roku 2005 spolupracuje se společnostmi Toyota a PSA (sdružuje značky Peugeot, Citroën, Opel a DS), ostatně jeho centrum leží hned vedle kolínského výrobního závodu TPCA. Před 15 lety, kdy spolupráce začala, zajišťovalo Gefco skladování vyrobených vozů a jejich distribuci do obchodních zastoupení v rámci českého trhu. V průběhu následujících let se portfolio poskytovaných služeb postupně rozšiřovalo. Vozy značek Toyota a Lexus jsou nyní distribuovány z kolínského centra nejen do České republiky, ale i do Maďarska, na Slovensko a od ledna 2021 také do Rakouska, a to s přidanou hodnotou v podobě kontroly před dodáním a postprodukčních úprav.

8 tisíc

aut může být uskladněno na parkovišti Gefca. 2500 parkovacích míst je určeno pro TPCA.

Pobočka ovšem neslouží jenom Toyotě a PSA, ale též například dalším značkám distribuovaným v Česku švýcarskou skupinou Emil Frey nebo americkému Fordu. Na zdejší skladové ploše s celkovou kapacitou osmi tisíc míst (část spojená s výrobním závodem TPCA je určená pro 2500 vozů) tedy klidně můžete vedle z Japonska dovezených Toyot Hilux spatřit třeba Mustangy přivezené z USA, pokud budete mít trochu štěstí.

Realizaci výše zmiňovaných postprodukčních úprav jsme měli možnost spatřit právě na příkladu japonského pick-upu. Dva pracovníci servisu do něj v jedné ze servisních hal montovali výdřevu i kryt nákladového prostoru a parkovací asistenty. Zvládají zde ale i další úpravy na přání zákazníků, a to i pro další značky, například instalaci vyhřívaných sedaček, zrcátek, tažných zařízení, ochranných lišt, spoilerů, specifických zásuvek, zabezpečení ručních brzd či řadicích pák, výjimkou nejsou barevné úpravy karoserie včetně případných polepů s brandingem a podobně.

"Ročně provedeme na 80 tisíc úprav pro různé modely různých značek," říká Tomáš Brada, marketinkový manažer společnosti Gefco. Některé úpravy zaberou několik minut, jiné si vyžádají hodiny práce. Jsou realizované v tak malých sériích, že se je automobilkám nevyplácí provádět přímo na výrobních linkách.

A právě třeba u nově vyrobených a následně distribuovaných vozů nejen z produkce TPCA technici Gefca vždy také provádí kontrolu jejich kvality, zbavují je některých ochranných prvků, aktivují jejich palubní počítače, dodávají do nich ale třeba i servisní knížky či návody na použití (v několika jazycích podle toho, do které země je daný vůz distribuovaný).

Mimochodem, na podzim v Gefcu finišovaly mimo jiné konečné úpravy fleetové zakázky na 1000 nových užitkových vozech, které na parkovací ploše nebylo možné přehlédnout. Na tomto příkladě lze dobře ilustrovat dva hlavní způsoby, kterými sem a vlastně i odtud proudí automobily. Zatímco stovky Peugeotů Boxer z Itálie sem proudí vlakem (nedílnou součástí areálu Gefca jsou železniční vlečky), Peugeoty Rifter míří ze Španělska na nákladní lodi do belgického přístavu Zeebrugge a odtud do Kolína již na návěsech kamionů. Gefco se samozřejmě stará také o konečnou distribuci k uživateli.

„Nejsme jen prodlouženou rukou výrobních závodů, část našeho provozu jsme pojali jako normální servis,“ říká Miloš Mrázek.
„Nejsme jen prodlouženou rukou výrobních závodů, část našeho provozu jsme pojali jako normální servis,“ říká Miloš Mrázek.
Foto: Lukáš Oujeský

Velká data a ojeté vozy

Gefco poslední dobou sází též hodně na ojeté vozy. Spolupracuje například s českým start-upem Carvago, který se zaměřuje na ojetá vozidla v sektoru B2B a nově i B2C a za nímž stojí zakladatel e-shopu s potravinami Košík.cz Jakub Šulta a bývalý topmanažer Volkswagenu a ŠkoFinu Jan Kranát. Úspěch na trhu má projektu přinést získávání velkých dat − údaje o milionech ojetých vozidel, která jsou k dispozici na evropském trhu. Jejich rychlá analýza umožní během několik sekund posoudit každé vozidlo a ihned ho nabídnout vhodným dealerům. Automobily pak na žádané místo doručí Gefco.

Těžiště činnosti je právě v hubu u Kolína, kde Gefco společně s Carvagem provozují centrum TechYard. Jeho realizace byla odbornou porotou letos oceněna pátým místem v kategorii Top logistická služba soutěže Impuls Logistika, kterou pořádá vydavatelství Economia a měsíčník Logistika.

Pracoviště slouží ke kompletní kontrole, auditu a případnému servisu ojetých automobilů a pro Carvago se stalo hlavním kontrolním a logistickým centrem pro distribuci zánovních vozů pro celý český trh. Nabízí veškeré technologie potřebné pro zevrubnou kontrolu vozu i kapacity pro pokročilý servis. Vedle standardních mechanických kontrol nechybí ani testování řídicích jednotek, propojení s externími databázemi pro ověření historie vozu, digitální kontrola stavu laku či měření emisí. Veškeré nasbírané údaje jsou následně v reálném čase dokumentovány v on-line databázi.

TechYard tak nabízí veškeré služby pro kompletní správu dat o vozidle na jednom místě. V průběhu servisní kontroly (či dodatečných servisních zásahů) je možné auto nejen do databáze přihlásit, ale také on-line doplňovat informace o technickém stavu, emisích či evidovat malý servisní zásah.

Gefco a Carvago hodlají kultivovat trh s ojetými vozy, kde je nejdůležitějším parametrem reálný technický stav vozidla. V centru TechYard jsou během kontroly zaznamenány všechny neduhy vozidla a kompletní záznamy jsou transparentně evidovány v centrální databázi.

Kontrolám a opravám se tady věnuje více než desítka specializovaných techniků. K dispozici mají zkušební a servisní haly s 15 servisními stanovišti, nově vybudovanou lakovnu a další technické místnosti a laboratoře v celkové rozloze tři tisíce čtverečních metrů.

Přidanou hodnotou testovacího centra je i možnost čištění vozů ve specializovaných mycích linkách nejnovějšími technologiemi, čištění klimatizace, DPF filtrů nebo renovace převodek.

Projekt je unikátní i z pohledu logistiky. Gefco zajišťuje, v rámci optimalizace nákladů na přepravu i minimalizace uhlíkové stopy, individuální přepravy vozů do TechYardu jako dokládku k pravidelně operovaným tokům nových aut. Konkrétní automobily přepraví nejen do centra TechYard, ale zajistí také doručení objednaného vozu koncovému zákazníkovi. Do budoucna plánují Carvago a Gefco replikaci projektu do dalších zemí střední Evropy.

A ředitel Miloš Mrázek dodává, že právě ojetým vozům se Gefco bude v budoucnu věnovat čím dál více. "Hodně lidí si pojem 'ojetý vůz' spojuje s patnáctiletým autem, ale tak to opravdu není. My se bavíme o autech starých jeden rok, dva roky, maximálně pět let," dodává. Navzdory náročné situaci na trhu spojené s opatřeními v boji šíření covidu-19 ovšem Miloš Mrázek vidí budoucnost nadále také v prodejích nových aut.

Drony nad vlaky

Automobilovou nákladní přepravu aut z areálu zajišťuje Gefco společně s externími přepravci, železniční vagony vlastní zčásti Gefco, zčásti Toyota. Na jeden dvoupatrový automobilový přepravník se vejde okolo deseti aut, na něž řidič tahače sám najíždí podle přesně stanovených pravidel. V obou patrech jsou vozidla vyskládaná a zafixovaná rovněž podle pevně stanovených principů.

Auta na vagony opět najíždějí podle přesně stanoveného klíče. Jsou zde dvě tratě. Přepravce, který přijede s lokomotivou, spojí po naložení aut obě řady vagonů do jednoho vlaku, který dokáže převézt až několik set aut.

Podobně funguje pohyb přepravy také opačným směrem, tedy do Gefca. V době naší návštěvy se zrovna žádný vlak nenakládal ani nevykládal, představit si asi intenzitu zdejšího "cvrkotu" za plného provozu ale nebylo až tak obtížné.

V současnosti je zhruba polovina aut, která projdou kolínským hubem Gefca, přepravovaná vlaky, druhá polovina pak kamiony. V plánu je podíl vlakových přeprav zvýšit minimálně o dvacet procent. "Na delší vzdálenosti je vlaková přeprava ekonomicky výhodnější pro výrobce, i pro nás jako pro logistického providera," dodává Miloš Mrázek, podle něhož ovšem dopravní infrastruktura není v Česku na intenzivní využívání nákladních vlaků dostatečně připravena.

U železniční vlečky se v Gefcu zrodila myšlenka na možnost využití autonomních létajících strojů při kontrole aut během vykládky, zda dorazila do areálu po železnici v pořádku. "Kamery jsou dobré, ale nevidí všude. Dron může přelétávat nad vlakem, snímat detaily a následně zastavit přesně tam, kde auta opouštějí vagon. Natočí je tedy přesně v místech, kde za ně přebíráme plnou odpovědnost," říká Miloš Mrázek. Dodává, že s nápadem přišli operátoři Gefca, podle kterých je dron možné využít také při kontrole různých dalších činností na již zmiňovaném rozsáhlém parkovišti, které tady primárně plní funkci skladu a překladiště pod širým nebem.

Co se děje na parkovišti

Auta, která opouštějí výrobní linku, jsou zaparkována těsně vedle výrobní haly automobilky, na niž plocha Gefca plynule navazuje. Vedoucí desetičlenného týmu takzvaných žokejů, kteří je zavážejí na přesně definované místo na parkovišti, nejprve naskenuje do systému data každého z nich ze štítků, které mají z výroby. Kromě jiných údajů je z těchto dat jasné i to, zda dané auto bude z areálu distribuované vlakem, nebo kamionem a zda má ještě předtím projít některou z popisovaných postprodukčních úprav.

Po areálu smí žokejové jezdit nanejvýš dvacetikilometrovou rychlostí, z bezpečnostních důvodů vždy mají zapnutá výstražná světla. Jak Tomáš Brada dodává, v této profesi, která vyžaduje trpělivost a přesnost, se často s velmi dobrými výsledky uplatňují ženy. Za plného provozu mají co dělat, z linky TPCA může teoreticky opouštět nové auto každou minutu.

Auta značky PSA jsou parkována rovně, kdy levým předním kolem stojí vždy na bílém kříži vyznačeném na asfaltovém povrchu. Mezi auty je zachován rozestup "na pěst" − když se mezi nárazníky dvou aut vejde ruka, jsou zaparkována správně. Naproti tomu Toyoty parkují vždy šikmo pod úhlem 45 stupňů, praxe ukazuje, že se potom lépe zajíždí do řady i posléze vyjíždí. "Podřizujeme se předpisům jednotlivých výrobců, a to i v jiných detailech, jako je například údržba vozidel, která stojí na parku delší dobu, nebo umisťování dokumentů a klíčků ve vozidle. Každá automobilka to má jinak," dodává během prohlídky Tomáš Brada.

Po zaparkování lídr týmu, který má zrovna směnu, naskenuje zaparkovaná auta na konkrétních pozicích, aby byl v systému přehled, kde se přesně které nachází. Jeho a ostatní žokeje sesbírá na parkovišti mikrobus a převeze je zpět na místo převzetí další várky vyrobených aut.

Další část parkoviště Gefca ovšem slouží i jiným závozům, které ke Kolínu směřují, ať už jde o vozy nové, nebo o auta ojetá. Není bez zajímavosti, že na venkovní ploše probíhají i některé z jednodušších postprodukčních úprav, například montáž výdřev do nákladních prostorů dodávek. Pro případ nepřízně počasí zde mají také stan, v němž se montáže odehrávají. "Můžeme zde zapnout umělá světla. A jde nám také o to, aby i lidé, kteří zrovna pracují venku, měli dobré pracovní podmínky," říká Miloš Mrázek.

Uskladněná auta se na parkovišti Gefca nezdrží v průměru déle než 14 dní, přesto je tu pro nenadálé případy připraveno několik nabíjecích stanic. Asfaltové plochy tady udržují velmi precizně tak, aby žádný kamínek nemohl poškodit lak vozu nebo sklo. Osvětlení plochy zajišťují LED lampy, z bezpečnostních důvodů svítí velmi tlumeně i před den.

Související