V chemickém závodu BorsodChem MCHZ v Ostravě převáží vzorky mezi jednotlivými částmi areálu autonomní vozítko BringAuto. V pilotním provozu ho zatím ovládá pomocí teleoperace řidič ze vzdálené stanice v Brně, už na jaře však bude jezdit samostatně a teleoperátor zasáhne do řízení jen v případě problémů či úprav. BringAuto vyvinula stejnojmenná brněnská firma. Vozítko je široké metr, dlouhé tři metry, váží 1,2 tuny a uveze tunu nákladu. Využívá olověné baterie, které se nabíjejí mezi jednotlivými svozy. Chemická továrna je poměrně rozsáhlá a počet přepravovaných vzorků dosahuje denně desítek kusů, přičemž největší vzdálenost pro svoz jsou necelé dva kilometry. Firma zprvu uvažovala o vybudování potrubní pošty, robotický vozík však nakonec zvolila kvůli jeho flexibilitě. Nasazením autonomního stroje chemička ušetří čas odborného laboranta, který by jinak strávil za volantem auta při svážení vzorků i čtvrtinu své pracovní doby. Pokud bude pilotní provoz vyhodnocen jako úspěšný, plánuje BringAuto využít i pro převoz jiných kusových předmětů, například ze skladů do jednotlivých výroben či administrativních budov nebo k transportu naplněných obalů − sudů či IBC kontejnerů − v rámci areálu. Cílem výrobce BringAuto je robotizovat "last mile delivery", firma za tímto účelem vyvíjí roboty, kteří budou doručovat zásilky koncovým zákazníkům na poslední míli.

Související