Češi budou letos na vánočních dárcích šetřit, hlavním důvodem je pandemie covid-19. Uvedla to více než třetina (38 procent) respondentů v průzkumu společnosti GLS, který realizovala agentura Ipsos na vzorku 1100 respondentů. Každý třetí Čech také plánuje začít s nákupem dříve než v předchozích letech. Většina přitom začne dárky řešit až v listopadu (31 procent) a každý čtvrtý odkládá nákupy dokonce až na posledních 14 dnů před Vánoci. Češi věří, že balíkoví přepravci vánoční sezónu zvládnou a jsou na ni připraveni. Kvůli koronaviru hodlá výhradně přes internet pořizovat dárky 37 procent oslovených.

Více než třetina Čechů (38 procent) bude letos kvůli pandemii koronaviru do vánočních dárků investovat méně než loni a tři procenta lidí dokonce dárky nakupovat nebudou vůbec. V důsledku koronavirových opatření také lidé letos plánují začít s nákupem dříve než v minulosti. Uvádí to třetina oslovených (34 procent).

Většina respondentů (76 procent) s nákupy přitom ještě nezačala, třetina (31 procent) plánuje pořizovat dárky v listopadu a čtvrtina dokonce nákupy nechává na posledních 14 dnů před Vánoci. Jde častěji o muže než ženy. Před tím však varují balíkový přepravce GLS varuje: „Očekáváme, že se letošní sezónní maxima vyšplhají na dvojnásobek uplynulých Vánoc. Klíčové bude, zda všichni stávající přepravci udrží během pandemie svoje přepravní sítě v plném provozu, a zda nedojde jako na jaře k uzavření výdejních míst nebo dokonce nákupních center či kamenných prodejen. I pokud bude situace stabilní, doporučujeme letos objednávat dárky v e-shopech nejpozději na stříbrnou neděli 13. prosince,“ upozorňuje Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Obliba on-line nákupů nadále stoupá

Více než třetina Čechů (37 procent) letos plánuje nakupovat dárky výhradně z e-shopů a 44 procent bude dárky pořizovat online i v kamenných prodejnách. Online nakupování se těší oblibě zejména u mladších lidí od 18 do 35 let. Naopak nejméně budou přes e-shopy objednávat dárky lidé ve věku 54 až 65 let (27 procent). Jako hlavní nevýhody online nákupů Češi označují nemožnost vyzkoušet si zboží (68 procent), obavu z komplikované reklamace (36 procent), poškození zboží přepravou (44 procent) nebo nejistota přesného času dodání (31 procent). Možnost si vybrat v nákupním košíku osvědčeného přepravce postrádá 27 procent lidí.

Jak zbrojí GLS

Většina lidí očekává podobnou situaci v doručování jako v loňském roce. Z průzkumu vyplývá, že pouze čtyři procenta lidí se obávají, že jim dárky pod stromeček nedojdou včas, a pětina má obavy z uzavření výdejních míst. Naopak 32 procent lidí se neobává ani uzavřených výdejních míst, protože věří, že jim objednané zboží kurýři stihnout doručit přímo domů. Přípravy na vánoční sezónu zahajují balíkoví přepravci již z jara. „Každý rok navyšujeme kapacitu naší sítě, abychom zvládli doručit všechny dárky včas. Letos již máme k dispozici celkem 25 dep, nově také otevíráme třídící centrum pro Prahu a střední Čechy. Rovněž jsme zdvojnásobili počet našich výdejních míst, GLS ParcelShopů, kterých je již 600 a každým dnem otvíráme další tak, abychom pokryli minimálně všechny obce nad pět tisíc obyvatel,“ říká Pavel Včela.

Související