Mezinárodní logistický provider DB Schenker oznámil, že ve svém středisku v Pardubicích úspěšně nasadil do provozu autonomní mobilní robot (AMR). Stroj Hook 200 od dánského výrobce Mobile Indistrial Robots (MiR) ve vymezeném prostoru ve skladu vyhledává paletové vozíky s plnými KLT přepravkami a přepravuje je z oddělení drobných dílů do balicí stanice na druhém konci haly. „Dříve tuto činnost vykonávalo manuálně několik zaměstnanců za pomoci běžné techniky,“ konstatoval Miroslav Uhlíř, manažer logistického centra v Pardubicích. Na projektu se podílí také český distributor a integrátor autonomních a spolupracujících robotů DREAMland.

DB Schenker již ve svých provozech používá autonomní stroje v několika zemích, v Česku nasadil robotického pomocníka tohoto druhu poprvé. „Tato řešení nám umožní optimalizovat naše logistické procesy a ulehčit našim zaměstnancům převzetím jednoduchých skladových úkolů. Jsme hrdí na to, že podporujeme inovace a budujeme sklad budoucnosti,“ řekl Tomáš Holomoucký, výkonný ředitel DB Schenker pro Českou republiku.

Díky 3D kameře a laserovému skeneru dokáže MiR Hook 200 automaticky detekovat policový vozíky připravené k vyzvednutí – buď skenováním souvisejících QR kódů v předdefinovaných zónách, nebo spuštěním dalšího úkolu prostřednictvím libovolného mobilního zařízení. Jak už název zařízení napovídá (hook znamená česky hák), vybraný vozík s přepravkami plnými drobných dílů si skutečně zahákne za sebe a odveze na požadované místo, v Pardubicích jde o zmiňovanou balicí stanici.

Robot detekuje vozíky připravené k převozu v předem definovaných zónách skladu.
Robot detekuje vozíky připravené k převozu v předem definovaných zónách skladu.
Foto: DB Schenker

Zdvojená baterie zaručuje robotu MiR Hook 200 provozní dobu 16 hodin, do nabíjecí stanice odjíždí sám a do tří hodin se plně nabije.

S maximálním užitným zatížením přívěsu až 500 kilogramů se AMR dokáže vyhnout pohyblivým i stacionárním překážkám a nezávisle upravovat svoji trasu. Pro svou implementaci nepotřeboval zásadní změny infrastruktury a mohl být nasazen téměř okamžitě s minimálními investicemi.

MiR Hook 200 sám příjíždí k dokovací stanici.
MiR Hook 200 sám příjíždí k dokovací stanici.
Foto: DB Schenker

Robot MiR Hook 200 lze dodatečně konfigurovat pomocí vyměnitelných přídavných modulů. Jeho naprogramování se provádí pomocí intuitivního uživatelského rozhraní.

V Pardubicích zaměstnává DB Schenker přes 100 pracovníků. Zdejší logistické centrum má celkovou plochu 70 tisíc metrů čtverečních a nachází se zde pět hal. Disponuje přímým dálničním napojením na Prahu a vlastní železniční vlečkou. Je největším provozem společnosti DB Schenker v Česku. „Dovedeme si představit, že bychom zde uplatnili několik těchto autonomních jednotek,“ říká o perspektivách dalšího využití strojů MiR 200 Hook Miroslav Uhlíř.