Zájem o založení internetového obchodu je v poslední době o 60 procent vyšší než v měsících před pandemií koronaviru. Kromě prodeje koncovým zákazníků, začíná popularita on-line řešení růst i u obchodování firem navzájem. Společnosti tak nahrazují běžný styk přes obchodní zástupce. Z hlediska obratů se letos nejvíce dařilo potřebám pro domácnost a zahradu, velmi si polepšily i e-shopy s potraviny, drogerií a lékárenským zbožím. Vyplývá to z analýzy Shoptet, kterou společnost zveřejnila v tiskové zprávě.

Českým internetovým obchodům od začátku roku do minulého týdne podle Shoptetu vzrostl meziročně obrat v průměru o 37 procent. E-shopům s potřebami pro domácnost a zahradu vzrostl o 62 procent. V případě potravin obrat stoupl o 48 procent, u drogerie a lékárenských výrobků byl meziroční růst o 39 procent. Pokles zaznamenaly obchody zaměřené na produkty spjaté s cestováním. Obrat se v jejich případě propadl o 48 procent, uvedl výkonný ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Počet zákazníků, kteří začali letos nakupovat na internetu, od začátku roku podle odhadu Shoptetu vzrostl o 14 procent. Lidé navíc nyní častěji platí kartou on-line. Podíl těchto plateb aktuálně činí 36 procent, před pandemií se pohyboval kolem 25 procent.

Česko patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. Funguje jich kolem 40 tisíc. Počet e-shopů loni meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Češi loni v internetových obchodech nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018. Prodej e-shopů v ČR měl být podle původních odhadů i letos vyšší přibližně o 15 procent. Nyní APEK očekává, že růst dosáhne až 25 procent, tedy více než 190 miliard korun. Klíčové budou podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky poslední tři měsíce roku.

Související