Většina restaurací v Česku v těchto dnech opět čelí uzavření svých provozů doprovázené prudkým propadem tržeb. Některé z popdniků se snaží udržet v chodu kuchyň a zákazníkům jídlo předávají skrze výdejní okénka. Přes tuto snahu nemohou dosažený obrat srovnávat s běžným provozem. Mnoho majitelů se proto zajímá i o možnost rozvozu jídel až k zákazníkům.

Společnost Dáme jídlo, největší platforma tohoto druhu v Česku, nyní podobně jako na jaře zaznamenává zvýšený zájem restaurací o vstup o její služby. „Opět se k nám hlásí další zájemci každý den. Po zkušenosti z jara vědí, že na následujících 14 dnů je rozvoz, mimo výdejní okénka, jediným řešením. Restauracím nyní pomáháme se správným komerčním nastavením tak, aby byl rozvoz co nejefektivnější jak pro restaurace, tak pro jejich zákazníky,“ říká obchodní ředitel Dáme jídlo Petr Indra. Dáme jídlo pokračuje v rozšiřování rozvozu jídla i do oblastí, kde tato služba dosud nebyla dostupná. V současnosti působí ve 170 městech po celém Česku a její služba je dostupná až 60 procentům populace.

Dáme jídlo na základě svých zkušeností dala dohromady 10 tipů pro úspěšný rozvoz - obsahují například informace o tom, jak při doručování jídel až domů správně nastavit cenu, či jak velká by měla být ideální doručovací zóna každé restaurace. Ať už se podnik rozhodne tuto službu nabídnout svým zákazníkům sám, nebo prostřednictvím partnera, měl by si podle Petra Indry dobře pohlídat deset následujících oblastí:

1. Vhodná nabídka
Rozvozové menu by mělo být jednoduché a nepříliš rozsáhlé, aby restaurace zvládala hladkou přípravu všech jídel. Musí však zůstat pestré co do použitých surovin, bezmasých variant či výběru příloh. Vzhledem k tomu, že pokrm je doručován až k zákazníkovi domů a stráví tudíž nějaký čas na cestě, neměl by podléhat rychlé zkáze.

2. Kvalita jídla
Pokrmy v rozvozovém menu by neměly být časově náročné na přípravu, aby mohly být co nejdříve předány kurýrovi a doručeny zákazníkům. Zároveň je ale třeba dbát na to, aby rychlostí přípravy neutrpěla kvalita jídla. I v krabičce by pak jídlo mělo vypadat stejně dobře jako na talíři.

3. Cena jídla
Cena pokrmů v rozvozovém menu by se neměla lišit od ceny stejných jídel v restauraci. „Pokud chce mít restaurace jistotu, že se jí doručení objednávky zákazníkovi až domů vždy vyplatí, může rozvoz zpoplatnit a k tomu navíc nastavit i minimální cenu objednávky. Obě položky však musí být v přiměřené výši, aby neodradily většinu zákazníků. Také je nutné zvážit, zda na minimální cenu objednávky mají možnost dosáhnout i zákazníci z řad singles,“ vysvětluje Indra.

4. Cena za rozvoz
Cena za rozvoz je jedním z možných způsobů, jak pokrýt náklady na doručení objednávky zákazníkovi. Neměla by ovšem být přemrštěná. Ze statistik společnosti Dáme jídlo vyplývá, že pokud je cena za samotné doručení vyšší než 40 korun, zájem zákazníků o objednávku výrazně klesá. „Hranice 40 korun se ukazuje jako výrazná psychologická bariéra. Pokud je cena za rozvoz vyšší, zákazník často objednávku z dané restaurace neuskuteční,“ popisuje Indra.

5. Obalové materiály
Volba správných obalových materiálů je při rozvozu velmi důležitá. Zásadní je především praktická stránka věci. Obal nesmí prosakovat, samovolně se otvírat nebo dovolit poškození jídla. Obal by však zároveň neměl narušit estetický dojem z celého jídla a neměl by být příliš drahý, aby nenavýšil cenu objednávky o desítky procent. „Obaly jsou jednou z věcí, se kterými našim partnerům pomáháme. Díky tomu, že obaly odebíráme ve velkém množství, dokážeme s jejich výrobci vyjednat lepší ceny než jednotlivé restaurace,“ vysvětluje Indra.

6. Rychlost doručení
Rychlost doručení objednávky bývá mnohdy rozhodujícím faktorem. Lidé si totiž většinou neobjednávají jídlo s předstihem, ale až když dostanou hlad. Kromě trpělivosti zákazníka jsou ve hře i další aspekty. „Z naší praxe víme, že optimální zóna rozvozu je do tří kilometrů od restaurace, kdy jídlo stráví na cestě maximálně 10-15 minut. Pokud musí kurýr vyrazit do vzdálenější lokace, hrozí, že se to nepříznivě podepíše na teplotě a kvalitě jídla. U restaurací, jež rozvážejí samy, navíc může dojít ke zbrzdění doručování dalších objednávek,“ říká Indra.

7. Logistika
Rozvoz vyžaduje pečlivé plánování, aby kurýři nejezdili zbytečné kilometry navíc. To co se zdá na první pohled jako jednoduchá matematika, je ve skutečnosti sofistikovaným procesem.

8. Zvyšování povědomí
Nedílnou součástí úspěchu je reklama. Pouhá schopnost a ochota rozvážet jídlo totiž k úspěchu nestačí. „Našim partnerským restauracím pomáháme, aby se o nich zákazníci dozvěděli. Na našem webu nové podniky umisťujeme na výhodnější pozice a také je promujeme skrze sponzorované příspěvky na sociálních sítích. Restaurace dále podporujeme pomocí pravidelných promoakcí pro zákazníky,“ popisuje Petr Indra.

9. Informace o objednávce
Čím podrobnější informace o objednávce zákazník dostane, tím lépe. Informovanost totiž zvyšuje zákazníkovu trpělivost a přispívá k jeho spokojenosti. Dokonce i hladový člověk je pak tolerantnější k případnému zpoždění objednávky. Ideální je proto informovat zákazníka průběžně o celém průběhu objednávky, například i za pomoci sdílení polohy kurýra na mapě.

10. Budování vztahu
Ačkoli v případě rozvozu chybí přímý osobní kontakt zaměstnanců restaurace se zákazníky, neznamená to, že by restaurace měly rezignovat na budování vztahu s nimi. Podobně jako v běžném provozu je třeba reagovat na připomínky zákazníků či zpětnou vazbu a vycházet jim co možná nejvíce vstříc.

Některá z doporučení pro úspěšný rozvoz se dají zavést snadno a rychle, jiná, zejména ta technologická a logistická, vyžadují více času, zkušeností i peněz. Řadě restaurací se proto podle Petra Indry vyplatí právě spolupráce s rozvozovými společnostmi. Na Dáme jídlo je nyní registrováno přes čtyři tisíce restaurací. „Zapojit se je jednoduché. Nemáme žádný poplatek za registraci restaurace a spolupracovat s námi mohou i podniky, které disponují vlastními rozvozovými kapacitami. Díky zařazení na platformu Dáme jídlo budou lépe vidět a získají řadu nových zákazníků, ” říká Indra.

Outsorcing logistiky podle Dodo

Služeb na trhu je ovšem více, restaurace mají z čeho vybírat. Počátkem letošního roku představil logistický start-up DoDo novou divizi DoDo Fresh specializovanou přímo na rozvoz potravin. Šéf start-upu Michal Menšík upozorňuje, že restaurace, jež rozjíždějí vlastní rozvozovou službu, se nemusí o své tržby dělit s prostředníkem. „To ale samozřejmě neznamená, že má mít každá restaurace vlastní vozový park – samotná logistika je tím posledním krokem v celém procesu a mnohdy je efektivnější ji outsourcovat,” říká Menšík. DoDo rozvážku zajišťuje podle představ podniku. DoDo partnerům nabízí například možnost co-brandovaného vozu a uniformy pro kurýra.

Související