Počet doručených zásilek z tuzemských internetových obchodů se v září proti předchozím měsícům zvýšil až o polovinu. Meziročně se nárůst pohybuje řádově v desítkách procent. Vyplývá to z informací doručovatelských firem a e-shopů.

Česká pošta podle Iva Vysoudila z tiskového oddělení evidovala růst počtu doručovaných balíků jak na týdenní, tak i roční bázi. Meziroční nárůst je podle něj od začátku roku o zhruba 11 procent. Pošta kvůli tomu buduje síť specializovaných výdejních a podacích míst, tzv. Balíkoven. Ze současných 800 se chce na konci roku dostat na 1500.

"Nárůst počtu zásilek je obrovský. Rekordním dnem bylo úterý 22. září, kdy jsme za jediný den přepravili téměř 223 tisíc zásilek, zatímco během roku je to v průměru 150 tisíc. V meziročním srovnání jde o 120 procentní nárůst," uvedla zakladatelka služby Zásilkovna Simona Kijonková. Důvodem je podle ní rostoucí obliba Zásilkovny, ale i růst elektronického obchodu jako celku. Celkové tržby e-shopů by letos měly přesáhnout 200 miliard korun.

Rostoucí zájem po prázdninách potvrzují i internetové obchody. "V září vzrostl objem tržeb na našem e-shopu zhruba o 50 procent. Zájem zákazníků celkově vzrostl s koncem dovolených, ale také s opakujícími se zprávami o druhé vlně covid-19. Lidé za poslední měsíc také strávili zhruba o 20 procent času déle na webu při výběru zboží," řekl ČTK na konci září marketingový ředitel společnosti Astratex Karol Guláš. Se zmiňovanou druhou vlnou se Česko naplno potýká nyní, v polovině října, a lze tedy očekávat daloší nárůst onjednávek z e-shopů.

Podle zakladatele služby pro e-shopy Expando Adama Kurzoka lidé, kteří začali na internetu nakupovat v době karantény, tímto způsobem nakupují i nadále. "Na podzim navíc každoročně sledujeme navýšení nákupů. Souvisí to s návratem z dovolených, různými podzimními výprodeji i blížícími se svátky. Tento rok je ale navýšení rekordní, evidujeme 30 až 40 procentní meziroční nárůst tržeb v e-commerce napříč segmenty," podotkl. Dalším trendem je podle zkušeností obchodu Metalshop větší zájem o doručování do ruky přes Českou poštu nebo Zásilkovnu, naopak osobní odběr na pobočkách klesl téměř o 60 procent.

V posledních měsících se také zhruba o desetinu zvýšil počet e-shopů přijímající platby bitcoinem. Důvodem je nárůst plateb on-line celkově v důsledku hrozby epidemie Covid a také rostoucí oblíbenost kryptoměn pro běžné uživatele internetu. "Bitcoin zaznamenal v letošním roce výrazné zhodnocení o 49 procent, což zvyšuje jeho atraktivitu pro nakupování na interetu," dodal ředitel bitstock.com Martin Stránský.

Nedostupnost některých termínů

Internetové supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz sledují od konce prázdnin zvýšený zájem o své služby. Vyšší poptávka se se začátkem školního roku podle nich dala čekat, na růst počtu nákupů mají ale vliv i zpřísňující se opatření proti koronaviru. Současný stav se však podle prodejců nedá srovnávat se situací na jaře, kdy lidé uskutečňovali nákupy na hranici paniky. ČTK to řekli zástupci obou supermarketů v polovině září, ještě před vypuknutím druhé vlny pandemie.

Rohlik.cz zaznamenal podle své mluvčí Zdeňky Svobody Kuhnové vyšší zájem o deset až 15 procent. "Nejedná se o nějaké zásobovací nákupy. Pouze větší zájem zákazníků nakoupit si z bezpečí a pohodlí domova," upřesnila. Na jaře firma podle ní byla limitována skladovými kapacitami. Ty nyní v Praze i Brně zvyšuje. Podle Svobody Kuhnové jde o dlouhodobě plánovaný projekt, který měl zajistit plynulý provoz na Vánoce. Výhodu může podle ní přinést ale už na podzim, pokud by zákaznická poptávka dál rostla.

Košík.cz měl podle svého výkonného ředitele Tomáše Jeřábka v polovině září o desetinu víc nakupujících a sleduje o zhruba 20 procent větší návštěvnost. "Počet nákupů významně roste od konce prázdnin, prokazatelně rychleji však začal růst po tiskové konferenci ministra zdravotnictví v polovině minulého týdne. Platí tedy přímá úměra mezi zaváděnými opatřeními a zásobováním domácností přes internet. Některé závozové termíny opět začínají být nedostupné, ve špičkách to může být půlden dopředu i více. Rozhodně se však z našeho pohledu nejedná o prudký nárůst zájmu," řekl Jeřábek.

Roušky kurýrů jsou samozřejmost

Lidé podle Jeřábka nebudou chtít předcházet pouze případné nákaze koronavirem, ale jakékoliv sezonní viróze. I kvůli tomu Košík.cz přijal nová opatření. "Od minulého týdne nasazují naši kurýři roušky a o to samé poprosíme i naše zákazníky při předávce nákupu. Využít je také možné takzvané distanční předání, kdy zákazník nepřijde s kurýrem vůbec do styku, to je praktické například pro starší osoby," popsal v polovině září Jeřábek.

České on-line supermarkety rozšířily v jarní vlně pandemie služby. Rozvoz rozšířily do dalších regionů, kromě potravin začaly dodávat hotová jídla, připravily nabídku pro seniory. Kvůli enormnímu zájmu o nákup trvanlivých potravin na internetu tento sortiment zahrnuly do nabídky také e-shopy Mall.cz a Alza.cz.

Z kamenných řetězců on-line prodej potravin nabízí Tesco. Síť prodejen Žabka, která je součástí skupiny Tesco, v Praze ve spolupráci se společností Bolt rozváží nákupy, a to do hodiny od objednání. Prodej prostřednictvím e-shopu od června umožňuje také společnost Makro členům svého projektu maloobchodních prodejen Můj obchod. Nákup na internetu mohou vyřídit také zákazníci Globusu. Objednávku si ale musejí vyzvednout v hypermarketu v Praze na Zličíně.

Související