Zpráva DHL konstatuje, že pandemie onemocnění covid-19 urychluje již probíhající trendy − analytiku velkých dat, robotizaci, automatizaci a internet věcí, a to vše s podporou nepřetržitého pokroku v oblasti umělé inteligence. "Některé studie říkají, že může dojít k akceleraci digitalizace až o pět let," dodává k tomu Martin Kudláč z Anasoftu.

Více než dříve je nutné počítat také s geopolitickými vlivy, jakými jsou důsledky obchodních válek, nebo s přírodními katastrofami. Zpráva DHL ovšem nepředpokládá, že kvůli mezinárodním vztahům nebo pandemii covidu-19 dojde například ve větší míře k přesunu výroby z Číny jinam. Z průzkumů vyplývá, že 84 procent společností produkujících zboží v říši středu přesun výroby jinam neplánuje.

Odborníci na logistiku se musí zorientovat na obrovském trhu nových technologií − od cloud computingu přes spolupracující roboty, analytiku velkých dat a umělou inteligenci až po internet věcí.

127

nových zařízení se každou sekundu připojí do iOT sítě. Zdroj: McKinsey

Novým imperativem pro dlouhodobý úspěch je modernizace všech článků dodavatelských řetězců od příjemných zkušeností zákazníka s digitální objednávkou přes přepravu zboží až po jeho doručení konečnému odběrateli, upozorňuje DHL. Konkurenční výhodu získávají firmy, které nejrychleji přijmou nové technologie a přizpůsobí si je vlastním potřebám ve spojení se zvyšováním kvalifikace svých zaměstnanců.

Rozvoj nejen e-commerce

Co se týče e-commerce, experti DHL konstatují, že tato oblast pokračuje v rychlém růstu, přestože na něj stále připadá jen zlomek celkových výdajů spotřebitelů v oblasti maloobchodu. Předpokládá se, že internetový obchod mezi firmami bude tento trend následovat. V porovnání se spotřebitelským trhem je však jeho velikost trojnásobná.

Koronavirová pandemie způsobila akcelerující růst e-commerce i nárůst realizací inovačních programů v dodavatelských řetězcích. Schopnost splnit zvýšené požadavky zákazníků v budoucnosti zvládnou firmy, které využijí inteligentní fyzické automatizace, nástroje pro sledování dodavatelských řetězců založené na internetu věcí (iOT) a předvídavé funkce umělé inteligence (AI).

S řadou výše uvedených trendů, které se v poslední době potvrzují, počítaly zprávy DHL z minulých let i třeba prognóza Anasoftu z přelomu let 2019 a 2020. "Přirozeně, když jsme se na začátku roku 2020 zamýšleli, které technologie a trendy budou nabývat na relevanci, vůbec jsme netušili, jaké důležitosti digitalizace a inteligentní automatizace nabudou za tak krátkou dobu. Důležitost každého z trendů, jež ve své prognóze uvádíme, se jen umocnila," konstatuje Martin Kudláč.

Umělá inteligence

Anasoft tehdy předpovídal i díky neustálému růstu globální e-commerce například stále větší roli digitálních dvojčat (v samostatném boxu za tímto materiálem krátce popisujeme, jak Anasoft využil digitálních dvojčat a další nové technologie pro slovenský e-shop Dedoles). Pro rozvoj této platformy jsou přitom klíčové modernizace procesů na principu již zmiňovaného internetu věcí (IoT), ale i rozsáhlejšího využívání analýzy velkých dat a cloudových platforem. Digitální dvojčata se budou ve stále větší míře prosazovat v přepravě v důsledku nových řešení inteligentního řízení dodavatelského řetězce.

Úloha digitálních dvojčat podle Anasoftu poroste i díky zvyšující se poptávce po komplexním a autonomním řízení a propojení výrobních a zásobovacích procesů. V těchto případech se již tato technologie nasazuje nejenom jako analytický a simulační nástroj, ale rovněž ve formě inteligentních informačních agentů. Tito softwaroví zástupci fyzických objektů, jako jsou výrobní a přepravní zařízení, nástroje a materiály, mezi sebou komunikují a přerozdělují si úkoly, které ve fyzickém prostoru vykonávají objekty, jež jsou řízené softwarovými boty.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.