Pro Davida Schneidera a Roberta Gentze byl nápad rozjet inovativní módní platformu docela výzvou. Není divu. Zalando totiž založili v Berlíně v roce 2008. Jen pár dní před začátkem světové finanční a hospodářské krize, ze které se svět zotavoval poměrně dlouho. To oni ale ještě nevěděli. Doba, ve které mnoho firem zkrachovalo, totiž novým projektům moc nepřála.

"Objednat boty na internetu, aniž bys je vyzkoušel? To nikdy nebude fungovat!" tak zněla zpětná vazba na jejich podnikatelský plán. Jenže dva mladí vysokoškoláci se nevzdali. Svůj malý sdílený byt proměnili na dočasný sklad, kancelář, zasedačku a byt v jednom. Živě si dovedu představit, jak krabice s botami ležely na lednici i vedle jejich postelí.

Jejich soukromý telefon se stal zároveň první zákaznickou linkou. A první náznaky logistiky? Sám si zabalím, sám si odnesu na poštu. Na začátku něčeho nového musíte vymyslet něco navíc. Proto svým zákazníkům společníci nabízeli 100denní lhůtu na vrácení a doručení zdarma. Díky tomu se jejich klientela postupně rozrůstala a dva roky od vzniku nacházejí opravdové kancelářské prostory a přibírají do správní rady dalšího partnera − Rubina Rittera.

16 tisíc

balíků za hodinu zpracovává sorter od firmy Böwe Systec, který Zalando používá v polském Olsztyneku.

Nejprve expandovali do Rakouska. Se stejným marketingem vstoupili v roce 2010 i na první neněmecky mluvící trh − Nizozemsko a Francie − a rozšířili sortiment o oblečení. Ovšem jiný kraj, jiný mrav. Reklama na Zalando na tomto trhu zprvu nebyla pozitivně přijata. Díky tomu si ovšem David Schneider a Robert Genze uvědomili důležitý fakt − komunikaci i služby musejí přizpůsobit zákazníkům daného trhu. O rok později úspěšně dobývají Itálii, Velkou Británii a Švýcarsko.

Na přelomu let 2012 a 2013 zažívá Zalando největší expanzi, a to do osmi evropských států (Švédsko, Belgie, Španělsko, Dánsko, Finsko, Polsko, Norsko a Lucembursko). Za tu dobu samozřejmě rozšířilo i množství značek a produktů.

Koronavir služby na čas zbrzdil

Na českém trhu, na který Zalando vstoupilo teprve před dvěma lety, dnes zákazníci najdou asi 275 tisíc módních kousků. Zkušenosti nakupujících jsou různé. "Objednala jsem si tam poměrně dost drahé šaty a platila je na dobírku. Dodání bylo opravdu bleskové, snad druhý nebo třetí den po objednání jsem měla zásilku doma. V balíčku byl již předtištěný formulář i s adresou na vrácení. Neseděla mi velikost, takže jsem balíček jen zase zalepila, nalepila jsem na něj jejich předchystanou adresu a na jejich náklady poslala zpět. Peníze jsem měla asi do devíti dnů na účtu," přibližuje svoje zkušenosti zákaznice Lucie Semelová.

Možnost dobírky Zalando zavedlo až rok po vstupu na český trh, doprava a náklady na vrácení jdou na účet společnosti. Lhůta na vrácení se však již zkrátila, a to na standardních 30 dní. Přestože je nejbližší sklad od České republiky asi šest hodin jízdy, najdou se ovšem i tací zákazníci, které sice zaujala reklama společnosti s hokejistou Jaromírem Jágrem, ale na dodání zboží museli čekat 14 dní, a v době koronavirové krize dokonce až sedm týdnů.

Důraz na transparentnost

Jednou z klíčových rolí společnosti je důraz na udržitelnost rozvoje. Před rokem se proto v Zalandu rozhodli zavést novou strategii s názvem do.MORE. V rámci této strategie společnost definuje cíle a zaměření, jak udržitelnosti dosáhnout. Jedno z nich se týká i transparentnosti dodavatelského řetězce privátních značek. Zalando uveřejnilo seznam strategických partnerů, kteří tvoří 80 procent objemu zboží privátních značek prodávaných Zalandem. To je ale jen začátek, e-shop plánuje tuto koncepci otevřenosti ještě prohlubovat.

Seznam dodavatelů a jejich továren v e-shopu aktualizují dvakrát ročně, naposledy tak učinili v červnu 2020. V současné době Zalando spolupracuje se 109 dodavateli a 193 továrnami v 15 zemích. Jak Zalando uvádí: "Vzhledem k velikosti a rozmanitosti našeho sortimentu nevlastní Zalando Private Labels žádnou z továren v našem dodavatelském řetězci." Mezi pět hlavních dodavatelů e-shopu patří firmy z Číny, Bangladéše, Indie, Turecka a Portugalska.

Mnoho společností mělo v důsledku pandemie problémy s dodáváním surovin, a tak se v mnoha případech mohlo stát, že došlo ke zpoždění v jejich dodávkách. Zalando nemá dodavatelský řetězec nastaven na procesech štíhlé výroby a principech just-in-time, ale na dlouhodobém sezonním plánování nákupů. Díky tomu je veškeré zboží objednáváno v dostatečném předstihu, a proto může e-shop pružněji reagovat na krátkodobé narušení dodavatelského řetězce. Z dlouhodobého hlediska se však musí počítat s možným negativním dopadem na prodeje.

Výběr dodavatelů je pro Zalando důležitý a jeho proces popsali ve své výroční zprávě, která je veřejně dostupná. Dodavatelé musejí souhlasit s jejich Kodexem chování a poskytnout zprávu o auditu z posledních 12 měsíců. Audit se pak provádí pravidelně jednou ročně. Než se potenciální dodavatel stane součástí řetězce, musí splňovat všechny etické požadavky. V roce 2018 například v Zalandu odmítli spolupracovat se 14 továrnami.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.