Logistickým odborníkům ve Škodě Auto pomáhá při nakládání palet do kontejneru umělá inteligence. Aplikace Optikon AI vypočítá nejlepší způsob umístění a optimální množství různých typů palet, čímž maximalizuje nakládkovou kapacitu kontejneru. Jen za prvních šest měsíců letošního roku vedlo použití nové aplikace v k úspoře 151 kontejnerových zásilek, což odpovídá 80 tunám emisí oxidu uhličitého.

Možností, jak do kontejneru vměstnat palety různých velikostí, existuje bezpočet. Tento proces činí ještě složitějším skutečnost, že rozměry palet, které jsou ve skladu připravovány k expedici, se liší každý den. Aplikace Optikon, společně vyvinutá odděleními logistiky a IT ve Škodě Auto, řeší tento problém pomocí technologií umělé inteligence: vypočítává optimální umístění příslušných položek, které mají být expedovány, aby co nejlépe využila nakládkovou kapacitu kontejneru. Název aplikace Optikon vychází ze spojení částí slov OPTImalizace využití KONtejnerů.

Program používá metody matematické kombinatorické analýzy k nalezení různých řešení tzv. problému batohu. Cílem těchto řešení je optimálně vměstnat určité předměty do omezeného prostoru. Zatímco však klasický problém batohu bere v úvahu pouze hmotnost a hodnotu balených předmětů, Optikon zvažuje také podlahovou plochu, objem přepravované položky a včasnost odeslání.

„Tato aplikace na bázi umělé inteligence je významným rozvojovým krokem na naší cestě k digitalizaci logistiky a našich pracovních postupů,“ říká David Strnad, vedoucí logistiky značky ve Škodě Auto. Projekt Optikon usnadňuje práci skladového personálu. Zároveň šetříme náklady na dopravu a snižujeme emise oxidu uhličitéo, protože expedujeme pouze plné kontejnery. Optikon má tedy také pozitivní dopad na naši environmentální strategii Green Future.“

Ve Škodě Auto používají Optikon od loňského listopadu, a to především pro nakládku kontejnerů expedovaných do Nižného Novgorodu v Rusku. Kromě komponentů karoserie jsou do Ruska z výrobního závodu v Mladé Boleslavi expedovány také výrobní materiály, jako například lepidla.

„Do výpočtů, při kterých se dosahuje maximálního vytížení kontejnerů, aplikace zahrnuje 400 druhů a rozměrů palet,“ dodává Klaus Blüm, vedoucí IT ve Škodě Auto. „Technologie navíc bere v úvahu správné rozložení zátěže v kontejneru a včasnost odeslání materiálu.“