Ve švýcarském kantonu Ticino počátkem měsíce slavnostně otevřeli 15,4 kilometru dlouhý železniční tunel v průsmyku Monte Ceneri. Tunel, jehož výstavba stála 3,6 miliardy švýcarských franků (zhruba 88 miliard korun), spojuje Camorino a Lugano a výrazně urychluje železniční přepravu mezi Švýcarskem a severem Itálie. Jeho výstavba trvala deset let.

Tunel je poslední součástí projektu přímého železničního propojení severní Evropy a Středomoří přes Alpy „New Railway Alpine Transversal“ (NEAT). Projekt v hodnotě 22,8 miliardy švýcarských franků (558 miliard korun) bývá označován jako švýcarský stavební projekt století.

"Je to poslední část skládačky," uvedl šéf švýcarské železniční společnosti SBB Vincent Ducrot. "Dosáhli jsme cíle mít rovnou železniční linku skrz Alpy," dodal. Projekt umožňující přepravu mezi Rotterdamem a Janovem zahrnuje rovněž Gotthardský železniční tunel dlouhý 57,1 kilometru a Lötschberský železniční tunel dlouhý 34,6 kilometru.

Tunelem projel v pátek 4. září první nákladní vlak. Běžný provoz zde zahájí v neděli 13. prosince. Švýcarsko chce prostřednictvím stavby podpořit přesun nákladní dopravy z kamionů na železnici, snížit emise oxidu uhličitého a chránit životní prostředí v Alpách.

Tunel v Monte Ceneri: poslední část skládačky (animace)

"Ekologický přínos je očividný, ale není to jen o Alpách," uvedla švýcarská prezidentka Simonetta Sommarugaová, která se slavnostního zprovoznění tunelu zúčastnila. "Znamená to konkurenční výhodu pro Švýcarsko a udržitelnou dopravní politiku," dodala.

Přímé železniční spojení severní Evropy a Středomoří přes Alpy má být podle sdělení Svazu spedice a logistiky ČR průběžně vylepšováno pro přepravu čtyři metry vysokých zásilek v kombinované dopravě.

Vzhledem k aktuálně stále existujícím omezením v základním tunelu Gotthard bude mít nákladní doprava do konce roku 2022 čtyři až pět oken za hodinu a střídavý směr, přičemž dvě až tři trasy povedou přes Chiasso a dvě trasy přes Luino v Itálii.

Související