Pandemie koronaviru na dlouhé měsíce utlumila společenský i ekonomický život po celé zemi a výrazně zasáhla také kamenné prodejny, které zároveň slouží jako výdejní místa pro logistické firmy. Pětina z nich měla úplně zavřeno. I přesto provozovatelé vidí situaci poměrně optimisticky a další propady tržeb v souvislosti s možnou druhou vlnou neočekávají. Informace vyplývají ze sociologického průzkumu balíkového přepravce GLS, do kterého se zapojilo na 150 kamenných prodejen, které provozují výdejní místa pro různé přepravce napříč Českem. Průzkum se konal před zpřísněním koronavirových opatření, které tento týden oznámila česká vláda.

Podzimu se nebojí

Kamenné prodejny i přes propady tržeb v prvním pololetí vidí situaci poměrně optimisticky. Dva ze tří provozovatelů výdejních míst v Česku očekávají stabilizaci v druhé polovině roku a 17 procent dokonce předpokládá nárůst tržeb. I přes výrazná vládní opatření během koronavirové pandemie mohla více než polovina provozoven (55 procent) pokračovat ve své hlavní činnosti, i když 28 procent s jistým omezením, např. zboží prodávali pouze přes okénko a ve zkrácené době. Zcela zavřeno měla necelá pětina provozoven (18 procent). Jednou z nich byla například prodejna s postelemi a matracemi NO+BL v Plzni, která provozuje výdejní místo GLS ParcelShop. „Během mimořádného stavu jsme měli zavřeno, což se zásadně projevilo na našich tržbách. I přes zhoršující se situaci s počtem nakažených se podzimu neobáváme a věříme, že k dalšímu uzavření nedojde,“ říká Pavlína Krýslová, majitelka NO+BL Plzeň.

Jako nejčastější záchranné opatření uváděly provozovny jednání o odpuštění nájmu (29 procent), 14 procent pak využilo kurzarbeitu a 11 procent muselo sáhnout ke snižování platů. Pouze tři procenta respondentů byly nuceny propouštět. Téměř třetina provozovatelů uvádí, že nemusela žádná záchranná opatření přijímat, protože jim tržby výrazně neklesaly.

Čím více lidí přijde, tím lépe

Výdejní místa balíkových přepravců profitují především ze zvýšeného počtu příchozích zákazníků do prodejny, uvádí to čtyři z pěti kamenných prodejen (77 procent). Dvě pětiny (40 procent) provozoven považují za výhodný dostatečný příjem z provozu výdejního místa pro konkrétního přepravce a jedna pětina vnímá jako výhodu možnost výdělku za balíky přijímané k odeslání. Možnost odesílat vlastní zboží se slevou uvádí jako hlavní výhodu 21 procent prodejen.

Provozovatelé výdejních míst naopak neradi komunikují s nespokojenými příjemci balíků (30 procent). Necelá pětina pak za velkou nevýhodu považuje časovou zátěž na úkor vlastního prodeje, respektive vysokou zátěž před Vánoci. Podobný počet uvádí problémy se skladováním a nutnost pracovat s nadrozměrnými a těžkými balíky.

Většina provozoven u všech balíkových přepravců počítá s činností výdejního místa i do budoucna (73 procent), další za předpokladu zvýšení odměny (24 procent). „Velice nás potěšilo, že hodnocení od výdejních míst GLS je u těchto otázek nadprůměrné a naši partneři jsou se spoluprací s GLS i stávajícími podmínkami spokojeni,“ dodává Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Související