Mezinárodní logistický provider Dachser spustil celoevropský projekt pro optimalizaci přeprav na první a poslední míli. Po pilotním testování na vybraných pobočkách byla v celé Evropě zahájena první fáze projektu, ve které jsou zaváděny nové mobilní terminály pro řidiče na rozvozových linkách. Jen v Česku činí investice do těchto terminálů téměř šest milionů korun.

Dachser má své vlastní oddělení pro výzkum a vývoj a také svoje IT specialisty a vlastní informační systémy. Již nyní jsou zásilky v síti Dachser realizovány s maximálním využitím informačních technologií a kvalitním zpracováním dat. Nový projekt reaguje na rostoucí požadavky na přesnost vyzvednutí a doručení zásilek na první a poslední míli a zavádí do procesů celé skupiny Dachser další stupeň automatizace. „Díky novému systému a novým mobilním terminálům můžeme z velké části přenést lokální znalosti do jednotného celoevropského autonomního systému a nabídnout tak našim zákazníkům další zvýšení kvality služeb díky ještě lepšímu plánování,“ uvádí Jan Polter, obchodní ředitel Dachser.

Multifunkční terminály

Celá evropská síť Dachseru přechází na nové mobilní terminály Zebra TC 77. V Česku byla do pilotního testování zapojena pobočka v Ostravě, nyní jsou nové mobilní terminály implementovány na ostatních pobočkách. Do přechodu na novou techniku Dachser Czech Republic letos investuje téměř šest milionů korun.

Mobilní terminál Zebra TC 77 má operační systém Android, je opatřen baterií s výdrží 15 hodin na jedno nabití a dotykovou obrazovkou, která je uzpůsobená těm nejnáročnějším podmínkám provozu, a to i s použitím rukavic a ve vlhkých podmínkách. Speciální povrch pak zaručuje velmi dobrou čitelnost i za přímého slunce. V sadě je instalované GPS, bluetooth a umožňuje připojení přes wi-fi. Pokročilá skenovací technologie umožňuje skenování 1D a 2D kódů i více čárových kódů umístěných na jedné etiketě, je vhodná i pro skenování textových polí, podpisů a dalších.

Díky novému softwaru má řidič na první pohled všechny informace o nakládce a vykládce na poslední a první míli a může sledovat a reagovat i na odchylky oproti plánu a informovat o nich dispečera.
Díky novému softwaru má řidič na první pohled všechny informace o nakládce a vykládce na poslední a první míli a může sledovat a reagovat i na odchylky oproti plánu a informovat o nich dispečera.              Foto: Dachser
 

„Tyto nejmodernější mobilní terminály jsou robustní a odolné vůči poškození, mají intuitivní ovládání a nabízejí řidičům vysoký uživatelský komfort při každodenním použití, a to i ve špatných povětrnostních či světelných podmínkách,“ vysvětluje Jan Polter. V první fázi projektu budou nové terminály využívány nejen pro skenování, ale také pro ohlašování svozových a rozvozových zásilek. Řidičům budou sloužit jako elektronický nákladní list s podrobnostmi o nakládce a vykládce na jedné svozové/rozvozové lince.“

Díky novému softwaru má řidič na první pohled všechny informace o nakládce a vykládce na poslední a první míli a může sledovat a reagovat i na odchylky oproti plánu a informovat o nich dispečera. Terminál totiž funguje zároveň i jako mobilní telefon. Nové terminály Zebra jsou též vybaveny funkcemi překladače a multilingválního nastavení, messengerem, fotoaparátem, navigací a dalšími.

Algoritmy pro plánování tras

S implementací nových mobilních terminálů úzce souvisí i projekty Short Distance Planning a XDP. Algoritmy pro inteligentní, automatické plánování trasy budou umožňovat kvalitnější a podrobnější plánování na poslední a první míli na základě dat o zásilce, vozidlech a požadavcích zákazníků. Zpracovávány budou například údaje o doručení/vyzvednutí zásilky jen s hydraulickou plošinou, otevírací doba příjemce/odesílatele, časová omezení doručení dle zvoleného produktu nebo omezení daná infrastrukturou (mosty či podjezdy na trase a podobně).

Související