Ušetřit práci dvou lidí a snížit náklady na expedici o 750 tisíc korun ročně při patnáctiprocentním nárůstu jejího objemu se podařilo společnosti Gumex. Velkoobchod s pryžovým a plastikářským zbožím začal spolupracovat s firmou pro sdružování přepravních služeb Balikobot.cz, která pomáhá firmám agregovat datové napojení na dopravce a zefektivnit systém expedice a sledování zásilek.

Mnoho lidí vykonávalo mnoho činností

Gumex působí na českém a slovenském trhu již 25 let a ve svém sortimentu nabízí přes 10 tisíc položek, které distribuuje více než 12 tisícům zákazníků z řad firem a živnostníků. Každý měsíc odesílá svým zákazníkům přibližně 3300 zásilek. Před čtyřmi lety se rozhodla zautomatizovat proces expedice zboží a ovládat ho přímo z podnikového informačního systému. Volba se ukázala jako správná.

Před zavedením služby Balíkobot expedovali v Gumexu zásilky tři zaměstnanci (fakturantka, skladník a dispečer). Nejprve skladník zásilku připravil a označil interním identifikačním štítkem. Následně k ní fakturantka vystavila fakturu a dispečer dopravy opět ručně vygeneroval štítek ze systému dopravce (výpadky a nutnost oprav nebyly výjimkou), který nalepil na zásilku a k ní přidal vystavenou fakturu.

Firma Gumex využívá služeb tří různých dopravců. To obnášelo komplikovanou správu ve třech různých systémech a způsobovalo vysokou chybovost. Problémem byla také časová náročnost celé expedice. Vše bylo nutné zpracovávat a zadávat ručně, protože import a tisk štítků nebyl napojen na podnikový informační systém Helios. Komplikace nastávaly také v případě dohledávání zásilek, které bylo v Track & Trace systémech tří různých dopravců rovněž zdlouhavé. Celý proces expedice byl kvůli nedostatečné automatizaci při fakturaci a expedici málo efektivní a brzdil ho celkově vysoký objem činností vykonávaný různými zaměstnanci.

Skladník stačí na celý proces

„Po zavedení služby Balíkobot jsme změnili procesy expedice. Fakturu i štítek vygeneruje skladník v rámci jedné operace pomocí přenosného terminálu. Vytištěnou fakturu pouze přibalí a nalepí štítek. Odpadla tak práce fakturantky a dispečera dopravy. Implementace trvala přibližně dva týdny a investice se nám vrátila do dvou měsíců. Díky Balíkobotu ušetříme 620 dní práce ročně, což představuje přes 750 tisíc korun na personálních nákladech a expedujeme o 15 procent zásilek více,“ říká Michal Kalkus z Gumexu.

Jak funguje služba Balíkobot

„Díky možnosti propojit podnikový informační systém přímo s naší službou, kterou jde využívat i pro expedici celých palet, se proces expedice zboží zcela změnil,“ říká šéf Balíkobotu Martin Šauer. Po technické stránce se jednalo pouze o doinstalování a nastavení rozšiřujícího plug-inu Konektor na Balíkobot.

Přímo z podnikového informačního systému je možné sledování zásilek. Navíc na něj lze navázat i další automatizované aktivity, jako je třeba odeslání poděkování zákazníkovi po doručení zásilky. Konektor na Balíkobot pomáhá řešit také případné reklamační procesy.

Moduly jsou připravené

Balíkobot zajišťuje firmám automatickou expedici zásilek a přímé napojení na 27 dopravců. Podporuje více než 150 jejich aktivních služeb dopravců, mezi kterými jsou balíkové přepravy, paletové přepravy, odběrná místa, ale i zasílání do celého světa. K realizaci přímého napojení lze využít jeden z více než 50 připravených modulů v ERP, WMS nebo e-shopových systémech, případně se lze napojit přímo.

Služba ušetří při expedici zásilek průměrně 36 procent času zaměstnanců. Cena přepravy i uzavřené smlouvy s dopravci zůstávají zachovány. Balíkobot není dopravce, ale technologie pro automatickou expedici, tisk štítků a sledování zásilek. Expedice tak může probíhat přímo z firemního systému.

Související