Skupina Jihotrans, kterou tvoří dopravní a servisní firmy, měla loni konsolidovaný obrat 3,2 miliardy korun, meziročně podobný. Konsolidovaný zisk po zdanění stoupl o 14 milionů na 108 milionů Kč. Kvůli dopadům koronakrize má skupina za druhé letošní pololetí propad obratu přes 20 procent, řádově ve stovkách milionů korun. Největší pokles je v kamionové dopravě.

V kamionové dopravě dosahuje firma 80 procent výkonů loňského roku. "Česko to přežívá jakžtakž, ale hodně stojí zahraničí, tam to fabriky nerozdýchaly. Německo, Francie, katastrofa. Jsou zrušené (v továrnách – pozn. red.) třetí směny, pátky, takových zákazníků je přes 40 procent. Firmy jsou bezradné. Čekám obrovskou krizi, že to v říjnu padne," řekl generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar.

Společnost provozuje 320 nákladních aut, odstavených jich je nyní osmnáct. Zároveň podle Krigara nastal v nákladní dopravě boj o zakázky, klienti chtějí, aby dopravci snížili ceny. Zakázky převážené do zahraničí se na obratu skupiny podílejí zhruba z poloviny.

Koronavirová krize zasáhla i zájezdovou dopravu. Z 12 aut pro tyto účely, jež skupina vlastní, jezdí dvě. Negativní dopad měla pandemie i na cestování v linkových autobusech. "Opět jsme naučili lidi používat individuální dopravu, takže v současné době jsme v autobusech horko těžko na 50 procentech zákazníků. Neplatí to o Lipně a o vlacích," řekl Krigar.

Do skupiny patří společnosti GW Jihotrans, ČSAD STTRANS, ČSAD Jihotrans, GW Bus, GW Logistics, GW Train Regio, GW Cargo, Auta Borek či Tachoservis. Firma GW Train Regio provozuje regionální osobní železniční dopravu v Jihočeském, Karlovarském, Královéhradeckém a Moravskoslezském kraji. Zaměstnává přes 100 strojvůdců. Od prosince 2017 zajišťuje místo Českých drah dopravu na takzvaných šumavských lokálkách, kde počty cestujících letos vzrostly. Celkové tržby z jízdného firmě ale kvůli viru klesly.

"Výpadek tržeb na dálkových trasách kompenzoval stát, čekáme, jak se k tomu postaví kraj. Výpadek je v jednotkách milionů korun," řekl Krigar.

Skupina Jihotrans má asi 1100 zaměstnanců, 320 nákladních aut, asi 200 autobusů a 40 motorových vlakových jednotek. Potřebuje přijmout 30 řidičů.

Související