Silný meziroční nárůst obratu zaznamenaly e-shopy v prvním pololetí letošního roku. Vlivem opatření souvisejících s koronakrizí, kdy se na čas celý retail přesunul téměř výhradně do on-linu, utratili Češi v e-shopech 74 miliard korun. Nejsilnějším měsícem byl prozatím březen s celkovým meziročním růstem o 40 procent. Významně rostly segmenty jako je nábytek, dům a zahrada. Analýzu dat celého pololetí přinesl největší internetový srovnávač cen Heureka.cz.

„Mírně vyšší růst než vloni jsme v souvislosti s koronakrizí očekávali. Růst o 28 procent je ale velmi pozitivní výsledek,“ říká Tomáš Braverman, ředitel Heureka.cz, a pokračuje: „Je to ale logické – v jednu chvíli neměli Češi prakticky jinou možnost, než veškeré nákupy obstarávat jen v e-shopech. Díky tomu si online nákup vyzkoušeli i zákazníci, kteří s ním doposud neměli žádné zkušenosti, a část z nich u online nákupů určitě setrvá.“

V některých měsících se do téměř absurdních výšin se meziročně dostal ‚netradiční‘ sortiment. „Bylo zajímavé sledovat, že lidé nejdříve začali řešit teploměry a výbavu domácnosti pro vlastní výrobu a uchovávání potravin, jako pekárny na chleba a mrazničky, a teprve potom začali šít roušky. Největší meziroční skoky tak zaznamenaly kategorie domácí pekárny, šicí stroje, cívky pro šicí stroje, teploměry, sáčky do vysavačů, mrazničky nebo čističky vzduchu,“ připomíná Tomáš Braverman. Celkově rostl meziročně segment dům a zahrada, nábytek, jídlo a nápoje a také filmy, knihy a hry.

Třetina e-shopů měla Vánoce v březnu

Některé e-shopy dokonce zažívaly špičku přesahující vánoční sezónu. „Zhruba třetina e-shopů zažila nebývale silné období podobné jako během Vánoc, a třetina zůstávala na podobných číslech. Všechno se odvíjelo od sortimentu, který nabízely. Dařilo se e-shopům s bílým či dětským zbožím, potravinami anebo filmy, knihami a hrami. Zároveň záleželo také na tom, zda disponují kamennou prodejnou,“ říká Tomáš Braverman.

Dobírka už tolik netáhne

Změny nastaly také v platebních metodách, které zákazníci využívali. „Platby na dobírku se masivně omezovaly, a v jednu chvíli klesla její využívanost na 15 procent. Zákazníci si museli, často poprvé, vyzkoušet platbu kartou o-nline. Díky tomu její podíl vzrostl na aktuálních 40 procent, dobírka je aktuálně na 25 procentech,“ doplňuje Braverman.

Co ukážou „pravé“ Vánoce

Už teď se dá říci, že letošní rok bude opět silný – důležitá však i letos, stejně jako každý rok, bude vánoční sezóna. „Uvidíme, jak se krize, kterou celá koronavirová situace vyvolala, promítne do e-commerce. Signály jsou zatím takové, že se e-shopům a obecně on-line světu bude i nadále dařit,“ doplňuje Tomáš Braverman.

Související