Americký nadnárodní prodejce Walmart v současnosti zaměstnává přes dva miliony lidí, z toho 1,5 milionu ve Spojených státech. V zemi svého zrodu nyní Walmart provozuje téměř 4800 supermarketů.

Každé jeho distribuční centrum zajišťuje nakládku a vykládku více než 200 kamionů denně a obsluhuje přibližně 100 obchodů v okruhu asi 240 kilometrů. Kromě toho společnost založila šest distribučních středisek strategicky rozmístěných po celých Spojených státech, jejichž hlavním smyslem je pružně a rychle reagovat na možnost zvýšené poptávky například v případě přírodní katastrofy.

Konec ruční manipulace s paletami

Již na podzim Walmart otevře svoje první hi-tech distribuční centrum pro čerstvé a mražené potraviny se sídlem v kalifornském Shafteru. Hlavní slovo zde bude mít technologie německé skladovací a logistické firmy Witron. Pracovníci skladu už nebudou manuálně stohovat krabice a palety. Díky automatizaci a robotizaci toho bude celý proces daleko efektivnější − na každou paletu se napříště vejde více zboží, kamion směřující do prodejny tedy uveze více nákladu. Množství vychystávaného zboží se má zvýšit až o 40 procent. Náklady na přepravu významně klesnou.

V říši středu

Na čínském trhu se Walmart pohybuje již od roku 1996. I tam čelí velké konkurenci, kterou je Alibaba – jeden z největších internetových obchodů nejen v Číně, ale i na světě.

8 mld.

jüanů (26,8 miliard korun) na podporu logistiky bude v příštích několika letech Walmart investovat v Číně.

Od nové technologie si vývojáři slibují, že bude plánovat, jak jednotlivé položky na palety správně umístit. Nemělo by se tedy stávat, že například krabičku s křehkými jahodami rozmáčkne špatně umístěný meloun, jak manažeři Walmartu sami s lehkou nadsázkou upozorňují.

Udržitelný rozvoj

Na kanadském trhu si Walmart před 10 lety začal ověřovat, jak svoje podnikání držet v mantinelech udržitelného rozvoje. Tehdy ve městě Balzac v provincii Alberta (severně od Calgary) otevřel distribuční centrum čerstvých potravin postavené z recyklovaného dřeva. Flotilu 95 vysokozdvižných vozíků, které obhospodařují plochu skladu o velikosti 37 tisíc metrů čtverečních, zde pohánějí vodíkové palivové články.

Centrum získává elektřinu výhradně z větrné a sluneční energie. K jejímu odebírání slouží dvě větrné turbíny a šestnáct solárních panelů. LED osvětlení skladu i parkoviště vyrábí minimum odpadního tepla. Systém inteligentního chlazení sice odpadní teplo také produkuje, ale to je využíváno k ohřevu nakládacích ramp během chladných zimních měsíců.

Dopravníky v distribučním centrum Walmartu v arkansaském Bentonvillu.
Dopravníky v distribučním centrum Walmartu v arkansaském Bentonvillu.                     Foto: Reuters

Projekt Supercube

Právě v Kanadě Walmart zkoušel v letech 2012 a 2013 k přepravě zboží ze skladů do prodejen speciální silniční tahač a návěs Supercube. Andy Ellis, senior viceprezident dodavatelského řetězce a logistiky pro kanadský Walmart, při jeho představení konstatoval, že inovativní a efektivní dopravní řešení jsou nezbytná pro dosažení ekologických cílů společnosti. Zvláštností nákladního vozidla byla jeho délka, která činila asi 18,5 metru. Kapacita byla o 28 procent větší a nosnost o 40 procent větší než u ostatních klasických − asi 16metrových − silničních vozidel společnosti. Návěs disponoval hliníkovou podlahou s protiskluzovým povrchem. Další prostor pro náklad byl netradičně umístěn v boxu za kabinou řidiče.

Během roku 2013 odborníci Walmartu soupravu testovali na stovce dodávek zboží na průměrnou vzdálenost 200 kilometrů a zjistili, že její provoz snižuje náklady na dopravu o 24 procent a emise skleníkových plynů o 14 procent. Tyto optimistické firemní závěry však poněkud zchladil specializovaný server Trucknews.com, když jeho redaktoři napsali, že jako základ testovaného prototypu posloužil tahač Freigtliner Argosy s repasovaným motorem starší generace. Přeprava nákladu pomocí soupravy Supercube prý proto v konečném důsledku produkovala asi sedmkrát větší množství oxidů dusíku a prachových částic, než by do ovzduší vypustily klasické kamiony s modernějšími motory.

Další alternativy

Rozruch okolo projektu Supercube utichl, Walmart ovšem ambice učinit svoji přepravu "zelenější" neopustil. Není divu. Americké silnice brázdí z distribučních center do maloobchodů celkem 6100 jeho nákladních aut. Dispečeři neustále jeho silniční přepravu optimalizují, když přepravní trasy plánují s cílem minimalizovat počet prázdných jízd.

V roce 2014 Walmart veřejnosti představil svůj další projekt, tahač Walmart Wave s aerodynamickou kabinou vyrobenou z kompozitních materiálů. Ani toto vozidlo s elektrickým pohonem ale nakonec nebude klíčem k plánu manažerů společnosti, podle kterých mají vozový park z 20 procent tvořit auta na elektřinu už za dva roky.

Řešení mají přinést elektrické nákladní vozy Semi od Tesly. Prvních 15 si jich maloobchodní gigant objednal v listopadu 2017, dalších 30 pak v září 2018. Letos v červnu dal Elon Musk konečně, alespoň podle agentury Reuters, pokyn k jejich sériové výrobě. Tahače mají mít na jedno nabití dojezd až 800 kilometrů, což by mělo potřebám Walmartu stačit. Využití mají najít opět v Kanadě, a sice v okolí města Mississauga v provincii Ontario a v rámci vznikajícího distribučního centra ve městě Surrey v Britské Kolumbii.

Samořízené vozy

Walmart se nebojí investovat ani do autonomních vozidel. Společnost Waymo, která se zabývá jejich vývojem a testováním, se nejprve soustředila na taxislužby. Šéf společnosti John Krafcik ovšem vidí potenciál i v logistice, a tak se zaměřila i na samořízené nákladní vozy a dodávky. Waymo a Walmart se před dvěma lety dohodli na testování těchto vozidel v arizonském Phoenixu.

A i díky této zkušenosti vznikla nová spolupráce − tentokrát se start-upem Nuro. Ten vznikl v roce 2016 a svoje autonomní vozítka dodával třeba pro řetězec Fry's. Autonomní auta od Nuro se zásilkami pro zákazníky Walmartu se mají ještě letos prohánět ulicemi Houstonu.

Zní to jako odvážná fantazie? Přestože autonomním vozům dosud řada odborníků velkou šanci do budoucna nedávala, zkušenost s koronavirovou krizí může všechno změnit, alespoň co se týká jejich využití v oblasti doručování zásilek. Nasazení autonomních vozů může být řešením, pokud by zákazníci byli opět nuceni z jakýchkoliv příčin zůstávat doma a omezovat kontakt s okolím.

Podle Ryana China, generálního ředitele společnosti Optimus Ride, která vyvíjí dokonce i samořiditelné mikrobusy, vyjdou autonomní vozy z krize kolem pandemie silnější, než byly před ní. Ve Fairfaxu ve státě Virginie 20 malých autonomních vozidel Starship rozváželo v květnu do domácností jídlo a další nezbytnosti. "Domnívám se, že nebýt krize, panovala by ohledně jejich využití skepse," řekl šéf úřadu ekonomického rozvoje města Christopher Bruno.

Je jasné, že autonomní vozy už dnes nejsou hudbou budoucnosti, ale jsou něčím, o čem se mluví, co se vyvíjí, co se testuje a co se pomalu stává součástí moderní společnosti. Někteří odborníci ale varují před tím, spojovat jejich případný úspěch s krizovými situacemi. "Koronavirus teď sice kolem automatických dodávek vyvolal velký rozruch, tato krize se ale z velké části za několik let vyřeší. Bude to tedy dříve, než budou automatické dodávky připraveny k masovému využívání," upozornil Quin Garcia, manažer společnosti Autotech Venture.

Walmart má u Tesly objednáno 45 elektrických nákladních vozů Semi. Tahače mají mít na jedno nabití dojezd až 800 kilometrů, což by mělo stačit.
Walmart má u Tesly objednáno 45 elektrických nákladních vozů Semi. Tahače mají mít na jedno nabití dojezd až 800 kilometrů, což by mělo stačit.                                                                           Vizualizace: Tesla

Doručování do ledničky

Zaměstnanci Walmartu už pár let doručují zákazníkům potraviny až do domu. Od loňského října tento servis zdokonalili, když v rámci služby InHome Delivery doručují jídlo přímo do lednice. Jak to funguje? Představte si to asi takto: Ráno jste dopili poslední mléko. Třeba během polední pauzy sednete v práci k internetu, nakoupíte potraviny, a až přijdete domů, otevřete plnou lednici. Kurýr totiž doručí váš nákup přímo do lednice či mrazáku, a to i za situace, že nejste doma. Jak? Zákazník si v přepočtu za přibližně 1200 korun zakoupí do dveří chytrý zámek, který je spojen s mobilní aplikací. Kurýři mají navíc k dispozici přenosnou kameru, díky které mohou zákazníci celý proces sledovat on-line.

První týden je tato služba zdarma, poté stojí v přepočtu asi za 470 korun měsíčně, podmínkou je nákup v minimální hodnotě asi 700 korun. Do domácností takto docházejí pouze ti zaměstnanci Walmartu, kteří pracují ve společnosti minimálně rok a prošli speciálním školením.

Jak upozornil server CzechRunch, služba InHome Delivery je zatím k dispozici ve městech Kansas City, Pittsburgh a Vero Beach. Nedávno byla rozšířena též o dodávání léků přímo na stoly zákazníků.

V Salemu se rozjeli Alphaboti

Počátkem letošního roku zaznamenal Walmart úspěch na poli automatizace, když po roce a půl testování nasadil do v Salemu ve státě New Hampshire třicet robotických vozíků. Pohybují se vodorovně a svisle uprostřed propracovaného policového systému v miniskladu, podobně jako stroje v robotických "úlech" britského on-line prodejce Ocado, o nichž jsme psali v minulém čísle.

Roboti sbírají do modrých přepravek chlazené a mrazené položky, stejně tak konzervy a další on-line objednávky. Jakmile je získají, načtou je a doručí je na pracovní stanici, kde zaměstnanci vychystávají a kompletují objednávky, které pak doručují zákazníkům, čekajícím v autech na parkovišti. Zaměstnanci i nadále ručně vychystávají čerstvé potraviny, ale roboti Alphabot jsou jim nápomocni při přípravě objednávek. A jsou až 10krát rychlejší než lidé.

"Shromážděním a doručováním objednávek Alphabot zefektivňuje proces objednávek a umožňuje pracovníkům vykonávat jejich práci s vyšší rychlostí a efektivitou," řekl manažer Brian Roth. "Nakonec se tím sníží výdejní časy a zvýší se přesnost."

Zároveň Alphabot sdílí informace o objednávkách v reálném čase a díky tomu se systém učí nákupní chování zákazníků. Tyto znalosti pak využije v rámci systému inteligentního skladování, který napomůže plynulejšímu vyzvedávání jednotlivých položek. Podle Rotha to bude mít transformační dopad na celý dodavatelský řetězec Walmartu, který bude moci pokračovat v rozvíjení výhod kombinace elektronického obchodování a kamenného obchodu.

V roce 2014 Walmart veřejnosti představil vlastní projekt elektrického nákladního vozu s aerodynamickou kabinou vyrobenou z kompozitních materiálů.
V roce 2014 Walmart veřejnosti představil vlastní projekt elektrického nákladního vozu s aerodynamickou kabinou vyrobenou z kompozitních materiálů.                                                                              Foto: Walmart

Nerozlučná konkurenční dvojka

Není žádným tajemstvím, že největším konkurentem Walmartu je Amazon. Firmy se předbíhají v nových technologiích, ale i službách poskytovaných zákazníkům. Walmart se snaží Amazonu dokázat, že má na to být jeho silnou a rovnocennou konkurencí na poli on-line prodejů, Amazon zase pro změnu plánuje otevření kamenných obchodů.

Deník USA Today v červnu oznámil, že Walmart se dohodl na spolupráci se společností Shopify a do konce roku bude moci díky tomu nabídnout svým zákazníkům zboží 1200 nových prodejců. Chce tak udržet trend, kdy Američané v prvním čtvrtletí letošního roku utratili na jeho stránkách 160,3 miliardy dolarů, o 13,7 procenta více ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. V Amazonu tak mají o čem přemýšlet.

Už v roce 2017 se Walmart dohodl s Googlem a začal své zboží nabízet přes platformu Express, která umožňuje i on-line nákup pomocí hlasu. Společně tak konkurují Alexe − hlasové asistentce Amazonu. Výhoda spolupráce je však na obou stranách, Walmart může využívat lepší analýzy nákupního chování svých zákazníků, Google zase získá širokou škálu zboží k prodeji.

Lze tedy úspěch Walmartu a Amazonu vysvětlovat vzájemným konkurenčním bojem? Neotřelý pohled nabídl publicista Matěj Schneider na serveru A2larm.cz. Odvolává se v něm na knihu Lidová republika Walmart autorů Leigha Phillipse a Michala Rozworského. Podle nich se obě korporace snaží o centrální plánování. Schneider píše: "Údaje o předpokládaných prodejích a zásobách sdílí Walmart se svými dodavateli. Tak trochu v rozporu s očekáváním volné tržní soutěže je to pro obě strany prostě výhodnější, protože tak snižují efekt nepředvídatelných výkyvů v poptávce napříč celým řetězcem. Subdodavatele lze tedy podle autorů díky úzké spolupráci považovat takřka za součást Walmartu, což ohromnost celého plánování ještě nafukuje."

Autoři knihy se v tomto smyslu zmiňují také o Amazonu, kterému se Walmart snaží vyrovnat. Cílem tzv. anticipatory shipping je v podstatě předvídat poptávku dřív, než bude objednána, tedy jak Schneider uvádí − zasílat zboží zákazníkům ještě dřív, než si ho objednají. "Velká část jeho kouzla totiž spočívá ve schopnosti předvídat zájem o různé produkty, podle čehož distribuuje zboží do jednotlivých skladů a tím následně urychlí jejich doručení. Takováto predikce samozřejmě nemůže být nikdy stoprocentně úspěšná, ale o to ani nejde. Cílem jak Amazonu, tak Walmartu je co nejvíce se tomuto ideálu přiblížit," dodává.

Pomoci má i blockchain

Walmart rozšiřuje své pole působnosti celosvětově. Na čínském trhu se pohybuje již od roku 1996. I tam čelí velké konkurenci, kterou je Alibaba − jeden z největších internetových obchodů nejen v Číně, ale i na světě. Nejen u Čechů oblíbený čínský e-shop totiž doplnil své portfolio i o potraviny a nápoje.

Walmart se ovšem jen tak nevzdává. V loňském roce totiž podle CNN oznámil, že v příštích několika letech bude v Číně investovat osm miliard jüanů (26,8 miliard korun) na podporu logistiky a k renovaci či vytvoření více než 10 distribučních center. To se zdá být dobrý tah, protože již dříve zde vytvořil distribuční centrum pro zboží, které rychle podléhá zkáze.

Snahu uspět na čínském trhu dokumentuje i další krok Walmartu: jeho dceřiná společnost Sam's club oznámila spolupráci s kryptoměnou VeChain. Jejich cílem je na principu blockchainu zlepšovat transparentnost dodavatelského řetězce u potravin. Na projektu, který má pomoci sledovat cestu všech položek, ze kterých se zboží skládá, od výrobce až k zákazníkovi, se podílí i poradenská společnost PricewaterhouseCoopers. Sam's club v současnosti provozuje v Číně 26 skladových prodejen, v nichž nabízí prémiové potraviny.

Walmart je maloobchodní gigant s dlouhou historií a neutuchající touhou porazit své největší konkurenty.

V jeho boji proti konkurenci mu pomáhají nízké ceny, široká nabídka zboží, inovativní distribuční centra i moderní technologie, které jsou nedílnou součástí logistiky všech rozvíjejících se firem.

Související