Kontejneroví rejdaři začali v první polovině roku redukovat své flotily. Jednalo se sice jen o nižší jednotky procent, ale ve dvou případech šlo o významnou změnu, přesahující deset procent. Rejdaři tak zareagovali na sníženou poptávku způsobenou pandemií covid-19. O vývoji podle údajů serveru Alphaliner informoval Svaz spedice a logistiky ČR.

Redukce kapacit zohledňuje strategii rejdaře soustředit se více na logistiku a nenavyšovat dále svoji flotilu. Rozhodnutí nenásledovat příklad jiných rejdařů, kteří objednali velké megamax-24 lodi určitě v této době snížené poptávky v kodaňské centrále nelitují.

Asijští operátoři Wan Hai Lines a Pacific International Lines (PIL) zaznamenali zcela největší procenta úbytku. Flotila Wan Hai k 15. červnu zeštíhlela o 38 500 TEU, což představuje pokles o 14 procent, PIL zredukoval kapacitu 42 tisíc TEU, tedy o 10,7 procenta. Je to plně důsledkem rozhodnutí ukončit provoz na tichomořských linkách a prodat šest lodí velikosti 11 293 TEU.

Z hlediska kapacity nalezneme na pomyslné špici redukce Maersk. Srovnáme-li flotily 12 největších rejdařů ve stavu k 1. lednu letošního roku a poté v polovině června, Maersk provedl redukci o zhruba 236 tisíc TEU slotů. Maersk se tak v celkové slotové kapacitě vrátil pod čtyři miliony a jeho podíl na celkové kontejnerové kapacitě ve světě, který v lednu činil 17,8 procenta, nyní poklesl na 16,6 procenta. Ve skupině najatých plavidel Maersk snížil jejich počet o 55 (čistý rozdíl mezi vratkami a novými chartery).

Ale ne všichni rejdaři krátili své flotily stejně intenzivně a například HHM nedokázal v období vrcholící vlny pandemie svou kapacitu zredukovat – naopak zaznamenal dramatický nárůst o 42 procent. Zavinila to nová megamax-24 plavidla, která byla právě v této době spuštěna na vodu, i vrácené lodi dříve pronajaté rejdařům MSC a Maersk.

Související