Většina zákazníků v Česku má pozitivní zkušenosti s on-line nákupy během koronavirové krize a plánuje v nich pokračovat nadále. Zjištění internetového srovnávače cen Heureka jsou v souladu s výsledky dubnového průzkumu poradenské společnosti Accenture v 15 vybraných světových ekonomikách. Okolnosti přiměly v posledních týdnech i konzervativní spotřebitele překonat zábrany a využívat služeb e-shopů a digitálních technologií.

Řada firem, které dosud nebyly zavedené v oblasti internetových prodejů, míří na web, aby tyto klienty odchytila a třeba tak vůbec udržela svoje podnikání.

Každý, kdo se chystá spustit e-shop, musí počítat s tím, že vstupuje na trh, který je silně konkurenční. Shodli se na tom účastníci debaty HN a měsíčníku Logistika.

Všechny e-shopy nevydrží

"Je potřeba počítat s tím, že změny v e-commerce byznysu jsou velmi rychlé," upozornil Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel společnosti Gebrüder Weiss. Debaty se zúčastnili ještě ředitel logistiky společnosti Dáme jídlo Aleš Ječmen, šéf a spoluzakladatel firmy Skladon Konstantin Margaretis, partner společnosti Logio Tomáš Formánek a šéf logistiky internetového obchodu Bonami Jan Klička.

V Česku v současnosti funguje okolo 46 tisíc internetových obchodů. Obrat celého segmentu e-commerce loni činil 155 miliard korun, deset největších hráčů ovšem vykrývá zhruba 60 procent trhu. Většina ostatních e-shopů si tedy může nechat o stamilionových i o řádově nižších příjmech jenom zdát. "Myslím, že spousta e-shopů je dlouhodobě ekonomicky neudržitelná," řekl Tomáš Formánek. Podle Jana Kličky může být pro internetové obchody, které nenabízejí dostatečnou rychlost a kvalitu doručení zásilky (s minimálním rizikem jejího poškození), případná další krize fatální.

Logistika rozhoduje o úspěchu

Pro zavedení prodeje on-line mají prodejci tři možnosti, míní Jan Kodada.

"Mohou využít hotová řešení v podobě šablon nabízených specializovanými firmami." Stránky jsou optimalizované i pro mobilní zařízení, a to včetně webhostingu a vlastní e-mailové schránky. Takový e-shop je hotový za pár hodin a s minimálními náklady. Další variantou je nechat si postavit internetový obchod na míru. Výhodou je podle Kodady naprostá svoboda a možnost budovat e-commerce platformu na míru firmě a jejímu byznysu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.