Ve většině případů se manipulační technika pohybuje ve více či méně prašných provozech, kde se na vozících postupem času usazuje vrstva prachu. Ta v kombinaci s mazivy funguje jako brusná pasta, která znehodnocuje řetězy zdvihacího zařízení, může poškodit pístnice nebo zanést chladič vozíku a snížit tak jeho výkon.

Naopak čistý vozík usnadňuje hledání úniku olejů, je dobře chlazen a při použití v halách nevíří prach z motorového prostoru. V neposlední řadě je dnes důležité také hygienické hledisko, zejména v souvislosti s koronavirovým onemocněním. Proto se nesmí zapomínat ani na dezinfekci vnitřních prostor.

Pravidelné mytí vozíků usnadňuje servisní činnosti a prodlužuje životnost strojů, zejména těch, které pracují venku, ve vlhkém, mokrém, slaném či jinak agresivním prostředí. Nečistoty také mohou vyřadit z činnosti různá čidla nebo třeba omezit účinnost pracovních světel. Usazená špína, silné vrstvy prachu, zaschlé nebo ztvrdlé bláto, možná dokonce zatvrdlý beton, vrstvy rzi a jiné nečistoty zvyšují opotřebení strojů, zkracují jejich životnost a znesnadňují práci servisním technikům. Mohou se také dostat do odkrytých rozebraných částí vozíků a poškodit je. Proto je vždy před opravou nutné vozík nejprve umýt.

Kvalifikovaná práce

Součástí mycího procesu je i ošetření vozíku po mytí. Obsluha musí mít tedy zkušenosti se základní údržbou.

Ekologie

Z hlediska ochrany životního prostředí je důležité, aby odpadní voda spolu s nečistotami neodtékala do kanalizace, nýbrž byla jímána v lapolech a následně prošla čističkou vody.

Bezpečnost

Pracovník v mycím boxu by měl být vybaven ochrannými pomůckami – gumovým ochranným oděvem a ochrannými brýlemi nebo štítem.

Dobré mytí vyžaduje znalosti i dovednosti

Mytí manipulační techniky by měla provádět osoba, která má potřebné znalosti postupů. Musí vědět, kam je možné směřovat plný proud mycí vody a kam by se naopak tlaková voda neměla dostat. Vždy je třeba si dát pozor na elektrické části vozíků a řídicí jednotky.

"Součástí mycího procesu je i ošetření vozíku po mytí, obsluha musí mít tedy zkušenosti se základní údržbou vozíků," vysvětluje Martin Petřík, marketing manager Linde MH. "Mytí vozíků je jednoznačně potřeba. Naše doporučení pro uživatele je mýt přibližně dvakrát za rok, v závislosti na provozu a prostředí, ve kterém se vozíky pohybují."

Mytí je z vnějšího pohledu estetická záležitost, vše důležité, co je třeba umýt, je ukryto uvnitř stroje, případně v kabinovém prostoru. Zejména v dřevařském, papírenském a textilním provozu je mytí důležité také jako prevence proti požáru − k němuž může dojít vznícením prachu − a následným vysokým škodám na majetku.

Bez ruční práce to nejde

"Vozíky myjeme tak často, jak je to potřeba. Podle ročního období i podle interních pravidel u zákazníků," říká Tomáš Oplt, manažer dílenského provozu Toyota MH, a upozorňuje, že do některých provozů smí zvenku vjíždět jen očištěné vozíky. "U vozíků se spalovacími motory myjeme povrch i vnitřní části strojů, s výjimkou komponentů, které obsahují elektroniku. Tyto části i vnitřní části u všech elektrických vozíků se čistí výhradně tlakovým vzduchem nebo jen ručně."

Také v terénu čistí servisní technici Toyota MH vozíky buď ručně, nebo používají tlakový vzduch, pro který má ve výbavě servisních vozidel každý technik kompresor. Čistění vozíku patří do pravidelné denní údržby, která je součástí pracovních povinností obsluhy vozíku. Přístup každého uživatele je zcela individuální, a to bez ohledu na to, zda je vozík v jejich vlastnictví nebo v pronájmu.

A jak probíhá samotný mycí proces? "Vždy jde o nějakou formu ručního mytí," vysvětluje Tomáš Oplt. "Wapka strhne tlakem nečistoty a horká voda uvolní mastnotu. Je nutné postupovat s určitou opatrností podle toho, jaká část vozíku se myje."

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.