Velký prostor pro aplikace internetu věcí poskytuje třeba oblast manipulační techniky. Patří sem nejen sledování, ale také ovládání a kontrola automatizovaných manipulačních zařízení na dálku a zejména možnost jejich vzdálené servisní podpory. Lze tak vyloučit zbytečné odstávky strojů a lépe plánovat servisní zásahy. Velké procento chyb je totiž možné při zapojení stroje do sítě na dálku zcela odstranit. Po nahlášení problému do servisu se technik připojí vzdáleně ke stroji, zobrazí si stavy jednotlivých čidel i koncových spínačů a rozhodne, zda lze poruchu opravit na dálku, nebo bude třeba provést zásah na místě.

Systém zasáhne dříve, než se porucha projeví

Tyto funkce se dnes už běžně používají. Například u výrobce automatizovaných skladových systémů Kardex se tato koncepce prosazuje v oblasti softwarového ovládání a servisních služeb. Služba vzdálené podpory zahrnuje kromě analytických funkcí a možnosti vzdáleného servisního zásahu také proaktivní monitoring systémů a jejich kondice. To znamená, že systém si sám, na základě chybových hlášení, vysílá požadavek na preventivní zásah technika ještě předtím, než se porucha projeví. O problému, který by mohl nastat, obdrží od servisního systému informace také obsluha stroje. Analytické funkce vzdálené podpory dokážou zvyšovat efektivitu práce celých automatizovaných skladových systémů, jako Shuttle XP, Megamat RS nebo Vertical Buffer.

"Pokud se jedná o systém vzdálené servisní podpory, často se setkáváme s otázkami ohledně bezpečnosti připojení a ochrany dat zákazníka," říká Blanka Lejsalová, koordinátorka marketingu ve firmě Kardex. "Zdůrazňujeme, že vzdálený přístup do systému probíhá vždy se souhlasem zákazníka na základě jeho požadavku. Součástí připojení je také dvousložková autentifikace. Pro představu − toto připojení je dvakrát bezpečnější než například internetové bankovnictví."

Historie internetu věcí a příklady jeho využití v logistice

Internet věcí umožňuje připojit k internetu prakticky jakoukoli věc. Věci, stroje či zařízení mohou odesílat, přijímat, zpracovávat a ukládat informace a aktivně se tak účastnit logistických procesů.

Myšlenka propojení strojů či přístrojů se objevila v moderní historii s nástupem počítačů a internetu. Prvním předmětem zapojeným do sítě se stal v 80. letech minulého století nápojový automat na jedné americké univerzitě. Z univerzitního prostředí pocházely i další podobné aplikace. Ale skutečný začátek propojování neživého světa přinesl až rychlý rozvoj internetu a jeho zavádění do firem v prvním desetiletí nového tisíciletí.

Výrobce Cisco Systems definoval internet věcí jako "okamžik, kdy bylo k internetu připojeno více lidí než věcí". Podle odhadů tohoto výrobce tak internet věcí vznikl zhruba mezi lety 2008 a 2009.

Jaké jsou tedy příklady nejčastějšího využití internetu věcí v logistice?

Připojený sklad. V síti propojené sklady mohou zvýšit efektivitu své činnosti označováním jednotlivých položek, palet a částí provozního vybavení. Sledovací jednotky vybavené čidly a připojené k internetu přenášejí informace o aktuálně prováděných úkolech, stavech i poloze. Díky tomu lze aktuálně zlepšovat plánování a efektivitu procesů, údržby i využívání zdrojů.

Inteligentní přepravní řešení. Inteligentní přepravní řešení využívající internet věcí zvyšují průhlednost dodavatelských řetězců prostřednictvím inovativních konceptů inteligentních nákladních vozidel. Například telematika ve vozidle může shromažďovat údaje o pohybech a době nečinnosti; tak lze maximalizovat využívání vozového parku i dynamické plánování a optimalizace rozvozových tras.

Připojený spotřebitel. Připojený spotřebitel a zavádění tzv. inteligentních domů vybavených například inteligentními zámky umožňují vytvářet a využívat nové koncepty dodávání zásilek se zabezpečeným doručováním přímo do domácnosti. Takový systém nejen usnadní a zrychlí doručování, ale také sníží počet vraceného zboží.

Sledování na dálku přináší výhody

Výhody propojování strojů i systémů a vytěžování informací v reálném čase nemohou logistické firmy ignorovat. Velkou výzvou je třeba propojování flotil vozíků ve skladech a distribučních centrech. Jak propojit tyto stroje a jak zpracovat značné množství dat, které je dnes z velmi snadné získat? Výrobce manipulační techniky Toyota Material Handling již delší dobu dodává veškeré své skladové vozíky vybavené systémem I_Site pro správu flotily, který umožňuje telematiku. Cloudové řešení je postaveno na platformě Microsoft a implementace systému nijak nezasahuje do softwaru ani hardwaru vozíku. K připojení se využívá mobilní síť 4G.

Komunikace bude brzy probíhat oběma směry a zahrnuje jak odeslání nasbíraných dat na server, tak konfigurační příkazy, update řídicí jednotky nebo diagnostiku vozíku.

Systém lze využít ke sledování výkonu jednotlivých strojů a jejich řidičů i celé flotily, a to i podle jednotlivých provozů, středisek nebo směn. Rovněž pro sledování nárazů různé intenzity, k nimž při provozu vozíku dojde, k získávání informací o využití a nabíjení baterií i pro předprovozní kontrolu vozíku a kontrolu jejich provádění. "Propojení vozíků do sítě umožňuje, aby byla data vyhodnocována na našich severech podle předdefinovaných nebo uživatelsky volitelných kritérií," říká Petr Panáček, manažer telematiky, poradenství & tréninku Logistics Solutions, Toyota MH.

Internet věcí se uplatňuje v kontejnerové přepravě

Velké uplatnění nachází internet věcí také v kontejnerové, železniční a námořní přepravě. David Marouš, obchodní ředitel firmy Cordstrap, která vyrábí prostředky pro fixaci nákladu, upozorňuje na možnosti, které využívání prvků internetu věcí přináší. Například námořní kontejner vybavený prvky internetu věcí lze při propojení do sítě sledovat a zaznamenávat mechanické a klimatické vlivy, kterým je náklad v konkrétním místě vystaven.

"Samozřejmě nás nejvíce zajímají dopravní uzly a překládky mezi různými typy přeprav," vysvětluje David Marouš. "Uplatnění vidíme při plánování nových exportů, při řešení reklamací a analýze jejich příčin nebo při snižování a optimalizaci nákladů na balení a fixaci. Protože máme data z cesty k dispozici on-line, můžeme analýzu provést ještě před dodáním zboží. Pro našeho zákazníka ČD Cargo Logistics navrhujeme zajištění nadrozměrných výrobků při přepravě po železnici. Vzhledem k povaze zboží je některý způsob manipulace s železničními vozy omezen, a proto jsou tyto přepravy pod dohledem zařízení, které máme od externího dodavatele."

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.