Nákladní dopravci na železnici se kvůli koronavirové krizi potýkají s velkým úbytkem zakázek, žádají proto stát o podpůrná opatření, například slevu za užívání železnic. Současné vládní programy podle dopravců zvýhodňují jiné formy dopravy, což může být pro jejich část trhu až likvidační. Sdělilo to sdružení Žesnad.cz. Dopravci poukazují především na projednávanou slevu silniční daně pro kamiony ve výši 25 procent pro letošního rok.

"Podle našeho názoru, a vzhledem k jednotnému, navíc vysoce konkurenčnímu dopravnímu trhu, není prostě možné zvýhodňovat jednostranně jeden mód dopravy před druhým," uvedl v dopise adresovaném ministru dopravy Karlu Havlíčkovi (za ANO) výkonný ředitel sdružení Oldřich Sládek. Dopravci poukazují na podpůrné programy v okolních zemích. Například v Německu zvýšili slevu za užívaní železnice o deset procent, v Rakousku byla schválena sleva pět procent.

"Uvědomujeme si, že poplatky dopravců za dopravní cestu nepokryjí již nyní všechny přímé i nepřímé náklady Správy železnic na zajištění provozuschopnosti, ale vzhledem k závazným plánům České republiky k převedení přeprav zboží především ze silnice na železnici máme za to, že podpora státu je v tomto případě potřebná a nelze postupovat jinak," doplnil Sládek.

Žesnad dále ministerstvo upozornil na to, že nedostatečná podpora železničních nákladních dopravců by mohla vést ke zvyšování energetické náročnosti v dopravě, protože by se část dopravy mohla přesunout z železnice na silnici. Společně s negativními důsledky pro životní prostředí by to mohlo podle sdružení vést k devalvaci ekonomiky a poklesu objemu přepravy zboží na železnici. "Tím pádem by utrpěla i ekonomika v tomto segmentu," uvedlo sdružení v dopise.

Nákladní dopravci museli od března kvůli koronavirové krizi zrušit část své přepravy. Největší propad zakázek byl způsoben zastavením výroby v automobilkách, výrazně klesl i dovoz zboží z Číny. Na fungování přeprav však krize vliv neměla, dopravcům se i mírně uvolnilo místo na jinak přeplněné železnici.

Němci podporují invšestice

Do budoucnosti železniční nákladní dopravy se například německá vláda v minulých dnech rozhodla poskytoval 30 milionů euro ročně pro investiční účely po dobu následujících čtyř let. Program spolkové vlády pojmenovaný Budoucí železniční nákladní doprava je jedním z okamžitých opatření Master plánu pro železnioční nákladní dopravu v Německu.

Program je určen k podpoře inovativních technologií v oblasti digitalizace, automatizace, prediktivní údržby kolejových vozidel atpod. “Chceme přesunout více nákladu ze silnic na koleje a chceme sektor podpořit dodatečnými investicemi v době corona krize“, řekl spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer.

Žádosti o státní investiční podporu se přijímají od 20. května 2020. Uchazeči mohou být nejen dopravci, ale i vědecko-výzkumné instituce, asociace nebo právnícké osoby. K účasti jsou vyzvány nestátní společnosti a start-upy.

Spolková vláda bude platit v průměru polovinu investičních nákladů, druhou polovinu zaplatí zájemce. Reálně však může příspěvek činit méně nebo i více než 50 procent.

Dopravci žádali vládu o pomoc. Upozorňovali, že poptávka po přepravě po železnici klesla a zasilatelé více a více využívali silniční dopravu. Silniční dopravci nyní využívají výhod nízkých cen nafty.

Podpora nesměřuje ke kompenzaci propadu tržeb, ale může být použita pouze pro investice ve zmíněných oblastech.

Související