Bezpilotní stroj konsorcia Drone Delta v pátek 22. května vůbec poprvé doručil zásilku na loď kotvící v rotterdamském přístavu. Na palubu lodi Pioneering Spirit, největšího plavidla na světě provozovaného nizozemskou společností Allseas, dron zkušebně převezl balíček s tištěným obvodem. Pilot letoun ovládal na dálku, do budoucna se počítá s autonomním provozem bezpilotních strojů. Správa přístavu si od projektu slibuje přínos v oblasti bezpečnosti, rychlosti a efektivity provozu.

Pioneering Spirit pomáhá na moři instalovat platformy na těžbu ropy a plynu – její více než pětisetčlenná posádka například pokládá podmořská potrubí a převáží těžební plošiny. „ Zkoušíme, zda drony mohou být účinným prostředkem k rychlé přepravě zásilek na paluby našich plavidel,“ říká mluvčí Allseas Jeroen Hagelstein. Provoz bezpilotního letounu je levnější než let helikoptéry, která navíc není k dispozici vždy. Manažeři Allseas počítají s tím, že drony mohou převážet třeba součástky, které lodní posádka sama nedokáže opravit, jako jsou síťové přepínače nebo mikroprocesory.

Stephan van Vuren z konsorcia Drone Delta počárá se širším zapojením dronů do kontroly lodního provozu a infrastruktury rotterdamského přístavu. Bezpilotní stroje mohou pomáhat při monitorování a eliminování nehod či požárů i převážet medicínské zásilky.

Pioneering Spirit pomáhá na moři instalovat platformy na těžbu ropy a plynu – její více než pětisetčlenná posádka například pokládá podmořská potrubí a převáží těžební plošiny.
Pioneering Spirit pomáhá na moři instalovat platformy na těžbu ropy a plynu – její více než pětisetčlenná posádka například pokládá podmořská potrubí a převáží těžební plošiny. Foto: Shutterstock
 

Rotterdam loni vyhlásil za svůj cíl stát se nejchytřejším přístavem na světě. Jak jsme již psali, usiluje o digitální transformaci přístavních a logistických činností. Jejím symbolem se stal projekt kontejneru vybaveného množstvím senzorů, který podnikne cestu kolem světa a bude při tom sledovat a měřit řadu parametrů.