E-shopy a doručovatelé balíků mají za sebou nápor, se kterým, na rozdíl třeba od vánoční sezony, nikdo nemohl předem počítat. Objednávání zboží v elektronickém obchodě je v době, kdy se lidé obávají nákazy, bezpečnější a vlastně jedinou alternativou výpravy do kamenné prodejny. Lze očekávat, že tento způsob nakupování vydrží do nějaké míry novým on-line zákazníkům i poté, kdy vláda opatření proti šíření viru uvolní.

Zatímco ještě v únoru experti očekávali pro letošek mírné zpomalení růstu v oblasti e-commerce, na konci dubna bylo jasné, že boom bude pokračovat. Podle původních odhadů měl prodej e-shopů v Česku růst přibližně o 15 procent, na začátku druhého čtvrtletí odborníci předpokládali, že se bude pohybovat okolo 20 procent. Loni dosáhl on-line obchod obratu více než 155 miliard korun, letos má atakovat hranici 190 miliard. "Internetové obchody v průběhu nouzového stavu uspěly a našly nové zákazníky. Zároveň krize přispěla k rychlejšímu vstupu řady dalších obchodníků do on-line prostředí, které i do budoucna pro ně bude sloužit jako další prodejní kanál. Za výjimečných podmínek by dokonce mohl meziroční růst české e-commerce být až o 10 procentních bodů vyšší, než jsme očekávali v lednu 2020," řekl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Podle srovnávače Heureka.cz rostly prodeje e-shopů v Česku v březnu až o 40 procent. Segmenty potravin, drogistického zboží, drobné elektroniky či léků zaznamenaly zvýšení v desítkách až stovkách procent. Z průzkumu asociace v některých evropských zemích ovšem vyplynulo, že úspěch není plošný. Například oblast prodeje módy byla zasažena negativně, třeba ve Švýcarsku zaznamenal prodej oblečení a obuvi opět růst od okamžiku, kdy vláda začala informovat o plánech na uvolňování opatření proti koronaviru.

Balíky v pohybu

Česká pošta loni před Velikonocemi přijala denně v průměru 170 tisíc balíků, letos to bylo 220 tisíc. "Dosahujeme průměrného denního podání přes 200 tisíc balíků, což odpovídá předvánočnímu období," řekl mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Pošta brzy nabídne zákazníkům avíza pomocí SMS zprávy několik minut před vlastním doručením balíku.

Přepravní společnost DPD spouští nový firemní web DPD.cz, který má přinést vyšší uživatelský komfort stávajícím i potenciálním zákazníkům.

Řada českých e-shopů, jako jsou Alza, Mall, Spokojený pes, Pilulka.cz, Rohlík.cz, Košík.cz a další, využívá vlastní dopravu. "Mimo skladové procesy je pro nás zásadní technologickou i zákaznickou novinkou vlastní doprava Bonami Kurýr, který je kompletně interním řešením a od kterého si slibujeme perfektní doručení koncovému zákazníkovi včetně doplňkových služeb základní montáže nábytku nebo odnosu starého kusu," říká Jan Klička, ředitel logistiky Bonami.

V některých zemích Evropské unie obchodníci narazili na limity logistiky a možnosti dopravců, v Německu a Nizozemsku docházelo ke zpoždění doručování o jeden až dva dny. "V Česku se e-shopům ve spolupráci s dopravci daří v zásadě držet obvyklý standard. Samozřejmě, například doručování potravin bylo v první fázi náporu pro internetové obchody velkou výzvou, ale v současné době již probíhá v podstatě obvyklým způsobem jako před krizí, přestože objemy objednávek jsou stále o stovky procent vyšší," řekl Jan Vetyška s tím, že jedním z klíčových témat, které budou e-shopy dlouhodobě řešit, je logistika.

Sebevědomě na další Vánoce

Jak konkrétně se e-shopy a přepravní společnosti vyrovnávají s náporem během koronavirové krize a jak přijatá opatření zúročí v dalším provozu, včetně další očekávané špičky před letošními Vánocemi, lze ilustrovat na příkladu několika předních hráčů českého trhu. Začít lze u potravinových e-shopů Rohlík.cz a Košík.cz, jež měly pár dní před minulými Vánocemi potíže se včasným vyřizováním objednávek.

První náraz byl náročný pro všechny. "Přestože Košík je nastaven na cca pětinový růst každý měsíc, nápor, který přišel, nebylo možné bez regulace zvládnout," říká ředitel Košík.cz Tomáš Jeřábek. E-shop upravil váhový limit na jeden nákup (v době uzávěrky článku to bylo 50 kilogramů) i počty kusů u konkrétních položek, které bylo možné koupit. Jde o opatření, jež prodejce bude s největší pravděpodobností využívat ve všech situacích s extrémně zvýšenou poptávkou. "Například váhový limit jsme ponechali nastálo, jen budeme modulovat jeho strop," dodal pro Logistiku Jeřábek.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci