Co vás přivedlo k myšlence založit e-shop zaměřený na prodej léků?

Začínali jsme v roce 1999 jako start-up, který ve spolupráci s univerzitními pracovišti vytvářel informační portál o lécích a potravních doplňcích. Ale už tehdy začínal být zřejmý zájem o nákup léků na internetu, a tak jsme v roce 2002 začali vlastními silami budovat platformu pro e-commerce.

Zprvu jsme prodávali léčebnou kosmetiku, potravní doplňky a minerály, až teprve později, v roce 2006, jsme přešli i na volně prodejné léky. Tento přechod výrazně ovlivnil také logistiku a marketing, protože jsme najednou museli začít bezezbytku splňovat všechny náročné parametry, které podle legislativy platí pro kamenné lékárny.

Dalším milníkem byl vstup Lékárny na Slovensko v roce 2008. Z logistického pohledu nastala zajímavá změna ale teprve v roce 2014, když jsme se rozhodli logistiku pro Slovensko zajišťovat z nového distribučního centra v Chrudimi. Sloučili jsme dva menší provozy do jednoho velkého, což nám velmi usnadnilo činnost.

Lékárna na internetu

Naše logistické zařízení v Chrudimi není primárně sklad – je to lékárna!

Nová příležitost

Až také u nás zákon povolí prodej léků na předpis po internetu, vznikne zde pro logistické firmy nová a zajímavá obchodní příležitost.

670 mil.

Minulý rok jsme dosáhli obratu ve výši 670 milionů korun, což byl oproti předchozímu roku 2018 nárůst o 39 procent.

Zpočátku jsme měli ambici rozšířit činnost do celé Evropy a vstoupili jsme do Polska a Maďarska. Nemohli jsme si ovšem dovolit velké investice ve všech zemích a nakonec jsme si museli vybrat. Zůstali jsme tedy v Česku a na Slovensku.

V současnosti má firma zhruba 100 zaměstnanců, logistické zázemí v Chrudimi a centrálu v Praze. Chrudimský sklad nám umožňuje snadno pracovat s našimi dodavateli i odběrateli, což jsou různé zásilkové služby a Česká pošta, které v hradecko-pardubickém regionu mají své huby.

Začínali jste jako start-up, dnes jste ale zavedenou firmou, která nemá jenom lékárenský e-shop…

Když se start-up dostane do nějaké pokročilejší fáze, zjistíte, že ho buď musíte prodat, nebo se pustit do práce a začít z něj budovat skutečnou firmu. Musíte nasadit systémy pro plánování podnikových zdrojů, skladové systémy, vytvořit procesy hodnocení zaměstnanců a marketingové plány. V roce 2012 jsem takové rozhodnutí učinil a trvalo nám poté asi čtyři až pět let, než jsme se dostali přes všechny problémy. V té době jsme začali na trhu trochu stagnovat, ovšem s tím rizikem jsem do přestavby podniku šel.

Loňský rok mi přinesl skutečné zadostiučinění, protože všechny investice a práce se v něm zúročily. Minulý rok jsme dosáhli obratu ve výši 670 milionů korun, což byl oproti předchozímu roku 2018 nárůst o 39 procent. Přitom podle Asociace pro elektronickou komerci byl loni průměrný růst v e-commerce 14,8 procenta. Mimo předvánoční měsíce vyřizujeme v průměru 2,5 tisíce objednávek denně, reklamace dosahují pouhých 0,2 procenta, vratky, tedy když si zákazníci zboží nevyzvednou, 0,25 procenta.

Vedle e-shopu Lékárna.cz máme v Pears Health Cyber také další divizi orientovanou na digitální technologie. V ní se zaměřujeme například na vytváření digitálních kampaní ve zdravotnictví, třeba když výrobce uvádí na trh nový lék.

Představuje pro vás umístění logistického centra v Chrudimi výhodu pro distribuci v Česku a na Slovensku?

Dnes jsou logistické služby na takové úrovni, že umístění centra pro nás nehraje významnější roli. Synergie se středem republiky ale samozřejmě existuje a okolo Pardubic fungují další velká distribuční centra. Na jednu stranu je pro nás pozitivní, že okolo nás vzniká jakýsi logistický hub, na druhou stranu jsou zde vyšší personální náklady, protože na logistickém pracovním trhu je v regionu větší konkurence. My navíc máme na naše expedienty ve skladech vyšší nároky z hlediska hygieny, spolehlivosti a zodpovědnosti. Je to tedy výhoda i nevýhoda, zejména z hlediska řízení personálních kapacit.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci